האם מחלוקת רכושית בין בני זוג שנפרדו במסגרת הליך גירושיהם יכולה להצדיק את עיכוב הסדרת הגט על ידי אחד מהצדדים?


בתביעת גירושין שהגישה אישה אל בית הדין הרבני האזורי בירושלים, שנתיים לאחר הפרידה מבעלה, היא טענה כי המחלוקת סביב חלוקת הרכוש ביניהם אשר נדונה בבית המשפט עלולה להימשך תקופה ארוכה ולכן ביקשה להפריד את המחלוקת מהגירושין עצמם. הבעל הסכים באופן עקרוני להתגרש, אולם דרש להסדיר את הסוגיה הרכושית לפני שהוא נותן לאשתו את הגט.


הרכב של שלושה דיינים קבע כי הסכסוך הרכושי אינו מצדיק את העיכוב במתן הגט. במצב שבו אין ספק כי אף אחד מבני הזוג אינו מעוניין עוד להמשיך את קשר הנישואין והם פרודים כבר תקופה ארוכה מאוד, קבעו הדיינים כי הבעל מחויב לתת את הגט, ולעשות זאת בהקדם. אם יסרב להסדיר את הגט, הוסיפו, האישה תוכל להגיש בקשה להטיל עליו צווי הגבלה עד שיסכים להתגרש.


מי מבני הזוג ירכוש מהצד השני את חלקו בדירה המשותפת?


הבסיס למחלוקת הרכושית בין הצדדים הוא הבית המשותף שלהם, אשר האישה והילדים ממשיכים להתגורר בו גם היום. הם נפרדו לפני יותר משנתיים ושניהם מעוניינים בגירושין, ובית המשפט לענייני משפחה שבו נדונה המחלוקת הרכושית למעשה כבר הכריע בעניין.


לפי קביעת בית המשפט, האישה זכאית לקנות את מחצית הבית השייכת לבעל במחיר שייקבע על ידי שמאי. ואולם, הבעל שאינו מסכים עם החלטה זו ומעוניין להיות הצד שרוכש את חלקה של האישה הגיש בקשה לדיון נוסף, ואינו רוצה להסדיר את הגט עד שבית המשפט ייתן החלטה סופית בסוגיה.


בהחלטות קודמות של בית הדין הרבני כבר נקבע כי ראוי לבצע הפרדה בין נושא הגט לבין סוגיית חלוקת הרכוש, ויש לקבוע מועד להסדרת הגט. בהחלטות הקודמות אף נקבע כי האישה מוותרת על זכותה לקבל את הכתובה.


למה הבעל אינו רוצה להסדיר את הגט לפני שתתקבל החלטה בעניין חלוקת הרכוש?


לפי טענת הבעל, אין כל עילה לחייב אותו לתת לאשתו גט, ולמרות זאת הוא לא מתכוון לסרב לתת את הגט אלא רק לעכב אותו בשל הנושא הכלכלי שעומד ביניהם. לטענתו, האישה בכלל לא רוצה להגיע להכרעה בעניין הרכושי והמצב נוח לה כפי שהוא, כשהיא ממשיכה לגור בבית ואינה משלמת דמי שכירות. הוא הצהיר כי ברגע שבית המשפט ייתן החלטה חלוטה בנוגע לבית המשותף, הוא לא יעכב עוד את הגט.


מנגד טענה האישה כי ייתכן שההליך הנוגע לרכוש יימשך זמן רב, ואין לאפשר לבעל לעכב את הגט עד מועד זה. היא ביקשה מבית הדין לחייב אותו בגט ואף טענה כי הוא נקט אלימות מילולית ואיומים כנגדה. עוד טענה כי כבר קיים פסק דין חלוט של בית המשפט בכל הנוגע לדירה, ולמעשה בית המשפט כבר אמר את דברו.


בית הדין הרבני: לא מדובר במקרה זה בניסיון של האישה לגזול מהבעל רכוש אשר שייך לו


הדיינים החלו את הכרעתם באמירה כי למעשה, במקרה זה אין מחלוקת לגבי העובדה שבני הזוג פרודים כבר יותר משנתיים ואף אחד מהם אינו מעוניין להמשיך את קשר הנישואין. המחלוקת העומדת ביניהם קשורה רק לסוגיית הבית המשותף, והבעל שאינו מרוצה מהחלטת בית המשפט אינו מוכן לתת את הגט. למרות זאת, לא מדובר כאן בניסיון של האישה לעשוק אותו או לבטל את זכויותיו, ואילו המחלוקת נסובה רק סביב השאלה מי זכאי לרכוש ממי את חלקו בבית המשותף.


בנסיבות אלה, אין כל עילה מוצדקת מצדו של הבעל לעכב את הגט, קבעו הדיינים. אמנם ישנה הצדקה לעכב גירושין מאישה הגוזלת את רכושו של הבעל, אך במקרה זה לא מדובר בשום גזל או עושק, אלא רק בפסיקה מקובלת וסבירה של בית המשפט כי היא רשאית לקנות את מחצית הבית מבעלה לפי הערכה שמאית.


לאחר פירוד ארוך וממושך בין השניים, המשיכו הדיינים, אין ספק כי הבעל אינו מעוניין באישה עצמה וזו הסיבה שהוא מעכב את הגט, אלא הוא מנסה להשיג זכויות רכושיות באמצעות דחיית מתן הגט וביטול החלטת בית המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום בית דין רבני


בסופו של דבר נקבע כי על הצדדים להמשיך ולנהל את המחלוקת הרכושית בבית המשפט לענייני משפחה, ואין זו עילה מוצדקת להמשיך ולדחות את הגירושין עצמם. מסקנתם של הדיינים היא כי הבעל נדרש להתגרש מאשתו ולתת לה את הגט, וכך נקבע כי יש לקבוע מועד להסדרת הגט בהקדם האפשרי.


תיק ‏1103694/2
 


עודכן ב: 19/02/2019