לאחרונה דן בית משפט השלום בתל אביב יפו בתביעה של בני זוג כנגד אחיינה של האישה, בטענה שהתחזה אליהם באתרי אינטרנט שונים בזדון, ובכך פגע בפרטיותם באופן המהווה לשון הרע. זאת אחרי שניהלו סכסוכים משפחתיים עזים עם אביו של האחיין, אחיה של האישה.


מדובר במספר פרסומים באתרי היכרויות, שבהם התחזה האחיין אל בני הזוג והציגם כמי שמחפשים קשרים רומנטיים, ובמספר אתרים אחרים שבהם פרסם את דירתם למכירה עם פרטיהם של הדודים, באופן שגרם לכך שהוטרדו על ידי שיחות טלפון רבות. כמו כן שלח מכתב לרשויות הרווחה בשמם של אחד מילדיהם, המאשים אותם בהתעללות בילד אחר, וביקש מחברות סלולר ותקשורת לנתק את מספרי הטלפון שלהם.


בית המשפט: צמד התובעים ניפחו את סכום התביעה באופן קיצוני


האחיין אשר הודה בכל המעשים הללו לאחר שנפתחה נגדו חקירה במשטרה, והוטלו עליו עונשים במסגרת הכרעת הדין תוך הימנעות מהרשעתו, טען עי מדובר בתביעה לא פרופורציונלית, וכי הדודים בעצמם הכפישו באופן קשה אותו, את אביו ואת ילדיו, ולכן אפשר להבין את הרקע למעשים שביצע.


השופט אכן התייחס לנסיבות שהובילו לדברים, והתרשם כי התובעים עצמם אינם צדיקים בסיפור הזה. מדובר בסכסוך הדדי, קבע השופט, אשר במסגרתו שני הצדדים השתלחו זה בזה. לפיכך, בני הזוג אמנם זכאים לפיצויים עבור לשון הרע, אולם יש להתחשב ברקע בקביעת גובה הפיצויים. סך כל הפיצויים הועמד על סכום של 180 אלף שקלים, והאחיין חויב גם בהוצאות אגרת המשפט. עם זאת נקבע כי כל צד ישלם בעצמו את שכר הטרחה של עורכי דינו.


חוקר פרטי ששכרו בני הזוג גילה כי הסיבה לטלפונים הרבים שהטרידו את מנוחתם, היא התחזותו של האחיין אליהם באתרי אינטרנט שונים


כשלושה חודשים לאחר שהחלו התובעים לסבול מהטרדות טלפוניות רבות בכל שעות היממה, ולאחר שגילו באמצעות חוקר פרטי כי האחיין נוהג להתחזות אליהם ולפרסם בשמם מודעות שונות באינטרנט, נחקר האחיין במשטרה ושם הודה בכל מעשיו, התנצל והביע חרטה על כך. לבסוף הוגש נגדו כתב אישום והוטלו עליו עונשים שונים, לרבות פיצויים בסכום של 3,000 שקלים לכל אחד מבני הזוג.


התביעה שהוגשה כנגד האחיין נגעה לחמישה פרסומים שונים - הראשון, התחזות לאישה ופרסום מודעה בשמה באתר היכרויות כאישה גרושה המעוניינת לפגוש גברים. השני, התחזות לכל אחד מבני הזוג באתר אחר.


השלישי, פרסום דירתם של בני הזוג למכירה. הרביעי, הגשת בקשות ניתוק של הטלפונים שלהם. והחמישי, התחזות לבנם של בני הזוג ופנייה בשמו לרשויות הרווחה, שבה נטען כי הם מזניחים ואלימים כלפי בנם אשר סובל ממחלה. התובעים העמידו את סכום התביעה בגובה של שני מיליון שקלים וחצי.


האחיין טען שגם הדודים עצמם הכפישו אותו ויש לחייב אותם בפיצויים בגין לשון הרע


בכתב ההגנה ביקש האחיין להתחשב ברקע לדברים ובהכפשות האיומות שהפנו הדודים אל אביו במסגרת המחלוקות המשפחתיות ומאבקי הירושה, וטען כי הם אף הכפישו אותו עצמו ואת ילדיו. הוא טען כי הפרסום באתר ההיכרויות היה באוויר רק מספר שעות, כי לא פרסם את הפרטים באתרי פורנו, כי הסיר את הפרסום למכירת הדירה אחרי יום אחד בלבד ומכל מקום כי פרסום זה אינו מהווה לשון הרע.


עוד טען כי בקשתו לנתק את הדודים בחברות התקשורת אינה בבחינת פגיעה בפרטיות או לשון הרע, וכי התנצל אל המכתבים ששלח לרשויות הרווחה ולכן אין לחייב אותו בפיצויים על כך. הוא טען כי דודיו ניסו לפגוע בפרנסתו מאחר שפנו באמצעות בתם עורכת הדין אל מקום העבודה והאשימו אותו במגוון עבירות פליליות. לכן לטענתו, גם לו מגיעים פיצויים בגין לשון הרע, שאותם יש לקזז מכל סכום שייקבע.


מהו סכום הפיצויים הראוי עבור מעשיו של האחיין?


השופט בחן את חמשת הפרסומים, וקבע מהו סכום הפיצויים הנכון עבור כל אחד מהם. בנוגע למודעה שפרסם האחיין באתר ההיכרויות, קבע השופט כי המודעה הייתה באוויר לפחות 14 שעות, אולם ככל הנראה תפוצתה לא הייתה רחבה. עוד קבע כי המניע של האחיין היה עצם הסכסוך המשפחתי החמור, ולכן יש להתחשב בכך בגובה הפיצוי. הוא העמיד את גובה הסכום על סך של 30 אלף שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום לשון הרע


נוסף על כך קבע השופט כי עבור הפרסום השני זכאים התובעים לפיצוי של 30 אלף שקלים, עבור פרסום הדירה סכום של 15 אלף שקלים, עבור בקשות הניתוק פיצויים של 15 אלף שקלים, ולבסוף עבור הפנייה לרשויות הרווחה - סכום של 90 אלף שקלים. בסופו של דבר נקבע סכום הפיצויים הכולל על סך של 180 אלף שקלים.

 

ת"א 31859-06-16