מה העונש הראוי לצעיר שהורשע בהתאם להודאתו בנהיגה על קטנוע ללא רישיון נהיגה המתאים לסוג כלי הרכב, וללא ביטוח בתוקף? לאחרונה (יום א') נקבע עונשו בבית משפט השלום לתעבורה בעכו.


בעוד הפרקליטות ביקשה לפסול את רישיון הנהיגה שלו לתקופה של שנה לפחות, לצד עונש מאסר על תנאי ועונשים נוספים, והזכירה כי הצעיר צבר לחובתו שבע הרשעות קודמות עקב עבירות תעבורה, ביקשה ההגנה לפסול את רישיונו רק על אופנוע, וציינה כי הוא לקח אחריות על העבירה והודה בהזדמנות הראשונה. עוד ביקשה ההגנה להתחשב בכך שהוא דואג להסיע את אביו בעל הנכות לטיפולים רפואיים.


השופטת התחשבה בכך שהרשעותיו הקודמות אינן כוללות עבירה דומה, ונוכח נסיבות ביצוע העבירה והנסיבות האישיות, יש להקל בעונשו של הצעיר - אף שמדובר בעבירה חמורה. לפיכך הוטל עליו עונש הכולל פסילת רישיון למשך חמישה חודשים, שלושה חודשי מאסר על תנאי, פסילת רישיון על תנאי לתקופה של ארבעה חודשים, וכן תשלום קנס כספי בסכום של 1,500 שקלים.


האם נהיגה בכלי רכב ללא רישיון מתאים נחשבת לעבירה חמורה?


על פי כתב האישום שבגינו הורשע הצעיר, הוא נהג בקטנוע בשעת ערב, וכשנעצר על ידי המשטרה התברר כי הוא אמנם מחזיק ברישיון נהיגה, אך רישיון זה מאפשר לו לנסוע רק על רכב פרטי ולא על קטנוע. כמו כן התברר שאין לכלי הרכב פוליסת ביטוח בתוקף.


עבירה זו פוגעת בביטחון הציבור, בשלטון החוק ובאינטרס הציבורי לבחון את כישוריו של נהג לפני שהוא מקבל רישיון לנהוג בכלי הרכב, ציינה השופטת בתחילת דבריה, ולכן מדובר בעבירה חמורה שיש להתייחס אליה בהתאם.


האם מצבו הרפואי של אבי הצעיר מצדיק הקלה בעונש?


הצדדים עתרו לעונשים שונים - הפרקליטות הצביעה על המסוכנות שבעבירה והזכירה כי מאז שהצעיר קיבל את רישיונו בשנת 2007, הוא הספיק לצבור לחובתו שבע הרשעות בעבירות תנועה, אם כי אף אחת מהן לא הייתה נהיגה בכלי רכב ללא רישיון מתאים.


מנגד טען הצעיר כי מדובר היה בנסיעה של כמה מטרים בלבד בחצר ביתו, וביקש להתחשב בכך שהוא עומד להתחתן בחודש הבא, ובכך שהוא מתגורר עם אביו הנכה וזקוק לרישיון הנהיגה שלו כדי להסיע את אביו לטיפולים רפואיים. הוא ציין שבימים אלו הוא משלים את לימודי הנהיגה על קטנוע והזכיר כי הודה מיד במעשים ולקח עליהם אחריות. על כן ביקש להתחשב בו בגזירת העונש, ולהטיל עליו פסילה לנסיעה על אופנוע בלבד.


מהי מדיניות הענישה הנהוגה במקרים של נהיגה על קטנוע ללא רישיון לקטנוע?


השופטת בחנה מספר פסקי דין שניתנו במקרים דומים, כדי לקבוע תחילה מהי מדיניות הענישה, ולאחר מכן לקבוע מהו העונש הראוי במקרה זה. במקרה אחד נדון אדם לארבעה חודשי פסילה לאחר שנהג על אופנוע כשאינו מורשה לסוג כלי הרכב, כאשר לחובתו עמדו עשר הרשעות קודמות אך ללא עבירה דומה.


במקרה אחר אדם הורשע ברכיבה על אופנוע ללא רישיון מתאים, כאשר לחובתו עמדו שלוש הרשעות קודמות. רישיונו נפסל לשלושה חודשים והוא נקנס ב-2,000 שקלים. במקרה נוסף שבו למורשע היה עבר תעבורתי מכביד מאוד של יותר מ-40 הרשעות קודמות, רישיונו נפסל למשך 12 חודשים לצד עונשים נלווים אחרים.


לאור הפסיקה שהוזכרה, קבעה השופטת כי במקרה זה, כאשר עברו התעבורתי של הצעיר אינו חמור ואינו כולל הרשעות בעבירות דומות, מתחם הענישה צריך לכלול מאסר על תנאי, פסילת רישיון לתקופה שנעה בין שלושה חודשים ועד שנה, וכן עונשים נוספים.


כיצד נקבע עונשו של הצעיר במקרה זה?


הענישה היא אישית ואינדיבידואלית, הזכירה השופטת, ובכל מקרה ומקרה בוחן בית המשפט הן את מתחם הענישה הראוי והן את הנסיבות האישיות. במקרה זה, העבירה שבה הורשע הצעיר חמורה ומגלמת סיכון של ממש למשתמשי הדרך. עם זאת, לא מדובר במי שמעולם לא הוציא רישיון - הוא מורשה לנהוג ברכב פרטי.


כמו כן, הצעיר הודה במעשים ולקח עליהם אחריות, משלים את לימודיו לקבלת רישיון לקטנוע, וזקוק לרישיון הנהיגה שלו כדי להסיע את אביו החולה - כל אלו נסיבות הממקמות את הענישה במקרה זה ברף התחתון של המתחם. זאת לצד העובדה שהרשעותיו הקודמות אינן כוללות הרשעה בעבירה דומה.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה ללא רישיון, ביטוח או טסט


לאור זאת דנה השופטת את הצעיר לעונשים אלו: שלושה חודשי מאסר על תנאי לתקופה שתימשך שלוש שנים, פסילה של רישיון הנהיגה למשך חמישה חודשים, פסילה על תנאי של ארבעה חודשים למשך שנתיים, ולבסוף קנס כספי בסכום של 1,500 שקלים.


תת"ע 5642-07-16