האם אישה זכאית לקבל את כתובתה לאחר שבעלה יזם את הליך הגירושין, וכמה שווה כתובה בסכום של 200 זקוקין? אלו היו שתי השאלות העיקריות שעמדו לדיון לאחרונה בבית הדין הרבני האזורי בירושלים, במסגרת תביעתה של האישה לקבל את דמי הכתובה.


בני הזוג התגרשו בשנת 2017, לאחר שנה של הליך גירושין, וסוכם ביניהם כי ידונו בסוגיית הכתובה אחרי הסדרת הגט. האישה טענה כי חובת ההוכחה שהפסידה את זכותה לקבל את הכתובה מוטלת על הגרוש, ואילו הוא לא הוכיח כל סיבה למנוע זאת ממנה. הגבר טען לעומת זאת כי במשך שנות הנישואין סבלה האישה מבעיות נפשיות ואף לא קיימה איתו יחסים ולכן אינה זכאית לקבל את הכתובה.


ואולם, שלושת הדיינים הסכימו עם האישה וקבעו כי לא הוכיח דבר מטענותיו, ולכן האישה זכאית לקבל את מלוא התשלום. הדיינים נחלקו בדעתם בעניין ההכרעה לגבי שיעור הכתובה, ובסופו של דבר נקבע על פי דעת הרוב כי האישה זכאית לקבל סכום של 24 אלף שקלים.


הבעל פתח בהליך הגירושין לאחר חמש שנות נישואין


במועד חתונתם חתם הבעל על כתובה בסכום של 200 זקוקין, ככל הנראה מבלי באמת להבין מהו אותו סכום. כעבור ארבע שנים נולדה להם בת, אולם שנה לאחר מכן פנה הבעל אל בית הדין הרבני ופתח תיק גירושין.


כבר במסגרת תביעת הגירושין טען הגבר כי אשתו לוקחת כדורים פסיכיאטריים והיא סובלת מבעיות נפשיות שונות שלא היו ידועות לו כשהשניים נישאו. נוסף על כך טען שהיא ממאנת לקיים איתו יחסי אישות. מנגד הכחישה האישה את הדברים ודיווחה כי חיי הנישואין שלהם מתנהלים באופן תקין. הכדורים שעליהם מדבר הבעל לטענתה הם בסך הכול כדורי הרגעה, ומלבד זאת אין לה בעיות פסיכיאטריות.


בני הזוג הופנו על ידי בית הדין הרבני לרופאה המתמחה בתחום הנפש, אשר בדקה את שניהם וקבעה כי אין לאישה בעיות נפשיות מיוחדות. כשנה לאחר פתיחת תיק הגירושין, הוסדר ביניהם הגט והם התגרשו הלכה למעשה. סוגיית הכתובה נותרה פתוחה.


קביעתה של הרופאה בתחום הנפש אשר אליה הופנו בני הזוג שללה את טענותיו של הבעל


במסגרת הליך תביעת הכתובה, טען הגבר כי אשתו איבדה את האפשרות לקבל את הכתובה מפני שלא קיימה איתו יחסים, ואף סבלה משלל בעיות נפשיות ולא גילתה לו על כך לפני החתונה. כמו כן ניסתה להסתיר ממנו את הכדורים שהיא נוטלת. עוד טען כי לאור מצבה הנפשי, בקושי תפקדה בבית, לא בישלה, ישנה רוב שעות היממה וצפתה בסדרות טלוויזיה שעות ארוכות.


מנגד, האישה טענה כי בעלה הוא זה שרצה להתגרש, הוא זה שעזב את הבית וזה שפתח את תיק הגירושין, בעוד היא הייתה מעוניינת בשלום בית. על כן טענה כי הוא זה שצריך להוכיח כי הפסידה את זכאותה לכתובה, דבר שלא עשה. היא הדגישה כי טענתו על בעיה נפשית נשללה על ידי הרופאה.


לטענתה, עד שנולדה בתם הם ניהלו חיי נישואין מאושרים ותקינים, לרבות יחסי אישות, ורק לאחר הלידה עלו יחסיהם על שרטון.


הדיינים הבהירו כי אין מחלוקת על כך שהבעל הוא זה שצריך להוכיח את טענותיו, מכיוון שהוא זה שעזב את הבית והגיש תביעת גירושין. ואולם, הוא לא הוכיח אף לא סיבה אחת לשלילת הכתובה, ואילו הדוח של הרופאה מוכיח את ההיפך מטענותיו. על כן, האישה ללא ספק זכאית לקבל את כספי הכתובה.


דעת הרוב קבעה: האישה תקבל סכום של 24 אלף שקלים


בבית הדין הוצגו שתי דעות באשר להמרת סכום הכתובה לשקלים חדשים. בדעת הרוב העריכו תחילה את ערך 200 זוז, מאחר שערך של 200 זקוקין הוא כפול ולכן יש להכריע על פיו. הם הפנו לכך שעם הזמן וחילופי הדורות ירד ערך הזוז, וקצבו את ערך 200 הזוז לסכום של 12 אלף שקלים - שיעור הפרנסה המינימלי לשנה.


סכום זה הכפילו וכך הגיעו לסך של 24 אלף שקלים, מאחר שזקוק כפול בערכו מזוז. הדיינים אף דחו את טענתו של הגרוש כי לא הבין על מה חתם, והבהירו שחתימתו על הכתובה מחייבת.

 

יש לך שאלה?

פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?


בדעת המיעוט נאמר כי קביעת סכום של 12 אלף שקלים כפרנסה לשנה הוא סכום זעום מדי, אולם בסופו של דבר נקבע כדעת הרוב, ולכן הגרוש חויב לשלם לאשתו לשעבר עבור הכתובה סכום של 24 אלף שקלים.

 

תיק ‏1089594/8