בשנת 2016 בשעת בוקר, רוכב אופנוע נסע במהירות בכביש בצפון הארץ. מהירות נסיעתו לא הייתה סבירה לתנאי הדרך, וכתוצאה מכך, הוא לא הצליח לשמור על נתיב הנסיעה כשהגיע לסיבוב, איבד שליטה על כלי הרכב וחצה קו הפרדה רצוף. לבסוף התנגש במעקה הבטיחות והוטח על תמרור, ואילו האופנוע הוטח לצד הכביש. הוא שבר את זרועו ונגרמו לאופנוע נזקים כתוצאה מהתאונה.


הוא הודה והורשע במגוון עבירות תעבורה, לרבות גרימת חבלה של ממש, נהיגה רשלנית, סטייה מהנתיב, נהיגה במהירות לא סבירה והתנהגות הגורמת נזק. לאחרונה קבע בית משפט השלום לתעבורה בעכו את גזר דינו, כאשר המדינה עותרת לפסילת מינימום לכל הפחות, קנס כספי ופסילה על תנאי.


השופטת התייחסה לכך שצירוף מכלול העבירות שבהן הורשע הנהג מצביע על חומרת המקרה, ומצדיק ענישה מרתיעה. היא בחנה את מדיניות הענישה במקרים אחרים שבהם נגרמה תאונת דרכים עם חבלות בעקבות נהיגה רשלנית, והחליטה כי במקרה זה יש להטיל עונש פסילה.


עם זאת, היא התחשבה בכך שרק נהג האופנוע עצמו נפצע, וקבעה כי רישיונו ייפסל לתקופה של ארבעה חודשים בלבד. כמו כן נקבעה לו פסילה על תנאי של ארבעה חודשים למשך שנתיים, והוטל עליו קנס כספי בסכום של 750 שקלים.


נהג האופנוע הורשע בעבר במספר עבירות תעבורה, כולל נסיעה באור אדום


מאז שקיבל את רישיון הנהיגה שלו, הספיק הנהג לצבור ארבע עבירות קודמות, וזאת לפני שהורשע בעבירות השונות בכתב האישום הנוכחי. מסיבה זו עתרה המדינה להטיל עליו ענישה הכוללת פסילה בפועל שלא תהיה קצרה יותר מפסילת המינימום.


מנגד ביקש הסניגור מבית המשפט להסתפק בקנס כספי ובפסילה על תנאי. הוא ציין כי שבירת הזרוע נמצאת ברף הנמוך של המונח "חבלה", והזכיר כי הנהג עצמו הוא זה שנפצע, ומאז פציעתו החלים לחלוטין ושב למסגרת חייו היומיומית.


עוד ציין הסניגור כי מאחר שכבר נפצע וקיבל עונש, אין צורך למצות עמו את הדין. לטענתו, לא נשקפת מסוכנות מנהיגתו של הנאשם. לצורך תמיכה בטענותיו, הפנה הסניגור למגוון פסקי דין שבהם הוטלה ענישה של פסילה על תנאי בלבד במקרים שבהם רק הנהגים עצמם נחבלו בתאונה.


מהי מדיניות הענישה במקרים שבהם נהיגה רשלנית גרמה לתאונה ולפציעתם של הנהגים?


כאשר נגרמות תאונות דרכים הכוללות פציעות וחבלות, פתחה השופטת את דבריה, יש חשיבות רבה להטיל ענישה מרתיעה. בבחינת פסקי דין במקרים דומים, הפנתה השופטת לכך שמדיניות הענישה תלויה בתוצאות תאונת הדרכים, בעברו התעבורתי של הנאשם ובנסיבות שגרמו לתאונה, כאשר תוצאות חמורות עלולות לכלול אף עונש מאסר בפועל.


כאשר מדובר בנאשם עם עבר תעבורתי שאינו מכביד, ותוצאות תאונת הדרכים שגרם אינן קשות, מדיניות הענישה הנהוגה היא פסילת הרישיון לצד רכיבי ענישה נוספים כגון קנס כספי ופסילה על תנאי. תקופת הפסילה יכולה לנוע בין 11 חודשים ועד 36 חודשים.


מדוע רישיונו של נהג האופנוע נפסל לארבעה חודשים בלבד?


בין פסקי הדין שהציגה ההגנה, הוצג מקרה שבו נהג צעיר נחבל קשות בראשו ובחזהו ונותר נכה. במקרה זה הגיעו הצדדים להסדר הכולל שלושה חודשי פסילה על תנאי. במקרה אחר, צעיר בן 17 נהג בקטנוע ברשלנות ובקלות ראש, והפך לנכה. גם במקרה זה הגיעו הצדדים להסדר שבמסגרתו הצעיר הודה באישום והוטלה עליו פסילה על תנאי למשך חודשיים.


במקרה שלישי, אם לשישה ילדים נהגה בקלות ראש, סטתה מנתיב הנסיעה ונפצעה בתאונה. מאז היא מתקשה להתנהל בחיי היומיום, ובית המשפט קבע כי אין להעניש אותה בחומרה ואין צורך לגזור עליה פסילה בפועל. בסופו של דבר הוטל עליה קנס בסכום של 500 שקלים, וכן פסילה על תנאי לתקופה של חודשיים.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


השופטת התייחסה לפסקי הדין האמורים, וציינה כי הנסיבות באותם מקרים שונות מהמקרה הנוכחי. זאת מכיוון שהחבלות שנגרמו לנאשמים באותם פסקי דין חמורות בשיעור משמעותי מפציעתו של נהג האופנוע במקרה זה, אשר החלים לחלוטין ושב לחייו ולעבודתו. במקרים של פציעות קשות, הבהירה השופטת, אכן יש להסתפק בפסילה על תנאי בלבד, משום שהנאשמים כבר קיבלו את עונשם וסבלו מספיק.


במקרה זה, מדובר בנסיבות חמורות שבהן טמונה סכנה רבה למשתמשי הדרך. גם עברו התעברותי של הנהג אינו נקי. מכיוון שנהיגתו גרמו לחבלה של ממש, קבעה השופטת, לא ניתן להימנע מפסילה. עם זאת, מכיוון שרק הוא נפצע, תקופת הפסילה תימשך ארבעה חודשים בלבד. כמו כן, הוטלה עליו פסילה על תנאי למשך ארבעה חודשים, ונוסף על כך הוא ישלם קנס בסכום של 750 שקלים.


ת"ד 8114-11-16