בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב יפו קיבל תביעה של אישה, אשר ביקשה לאשר צו לקיום צוואה שנערכה לפני כעשר שנים על ידי בן זוגה לשעבר, רווק ללא ילדים בשנות ה-50 לחייו, שהלך לאחרונה לעולמו.


כנגד בקשתה של האישה, אישה שעבדה כמטפלת בדירתו של המנוח ביקשה לקבל חלק מהירושה כידועה בציבור שלו, ועשרה מקרובי משפחתו ביקשו מבית המשפט שלא לאשר את הצוואה ולקבל את הירושה לפי חוק הירושה.


הצוואה המקורית עצמה, אשר נשמרה על ידי המנוח, לא אותרה. בת הזוג לשעבר ביקשה לאשר את הצוואה לפי העתק נאמן במקור שהיה בידיה. היא טענה כי מערכת היחסים בינה ובין המנוח הייתה מיוחדת וקרובה, וכי מעולם לא עלה בדעתו להוריש את רכושו לקרובי המשפחה שאיתם היו לו יחסים לא טובים.


האם המנוח התכוון להשמיד את הצוואה שעליה חתם עשר שנים לפני כן?


מנגד טענו הקרובים כי המנוח ככל הנראה השמיד את הצוואה המקורית ולכן היא לא נמצאה, ולא בכדי. עורך הדין שערך את הצוואה העיד כי המנוח אכן חתם על המסמך, ובת הזוג לשעבר פירטה את הפעולות השונות והמאמצים שביצעה כדי לאתר את המסמך המקורי. השופטת השתכנעה כי עשתה את מרב המאמצים לאתר את הצוואה, וכן כי ללא ספק המסמך שבידיה משקף את רצונו של המנוח.


על כן בקשת בת הזוג התקבלה וההתנגדות לקיום הצוואה נדחתה. מי שטענה כי הייתה הידועה בציבור של המנוח חויבה בהוצאות משפט בסכום של 30 אלף שקלים, וקרובי המשפחה ישלמו לבת הזוג הוצאות משפט בסכום נוסף של 90 אלף שקלים.


המנוח הותיר אחרי רכוש רב הכולל נכס בישראל ונכס נוסף בחו"ל


בשנת 2009 נערכה הצוואה על ידי המנוח, ובמסגרתה ביקש להוריש את מלוא הרכוש לבת זוגו. במועד זה ערכה בת הזוג צוואה דומה, ובה ציוותה להותיר את כל הרכוש שיש לה בחו"ל לידי המנוח, ואת כל הרכוש שצברה בישראל לשני ילדיה.


לטענתה, אף על פי שיש בידיה רק העתק של המסמך המקורי, יש להכיר בו כתחליף נאמן למקור. מדובר בהעתק אותנטי של המסמך אשר נערך לבקשתו של בן זוגה המנוח על ידי עורך דינו שהעיד על עריכתו, ושיקף את יחסו הקרוב אליה.


עוד טענה בת הזוג לשעבר כי מערכת היחסים בין המנוח לקרובי משפחתו לא הייתה טובה, והוא מעולם לא ביקש להוריש להם את רכושו. הוא ידע כי אם לא יערוך צוואה קרובי המשפחה יקבל את הירושה, וזאת בדיוק הסיבה שהחליט לערוך את הצוואה.


מה עשתה בת הזוג כדי לאתר את המסמך המקורי?


הקרובים טענו כי המנוח רצה לשלוט באופן מוחלט על הצוואה, ולכן השאיר את העותק המקורי אצלו, כדי שיוכל לבטל אותה אם יחפוץ בכך פשוט באמצעות השמדת המסמך. לכן לבת הזוג לשעבר אין מסמך מקורי, והוא אף לא נמסר לעורך הדין או נמצא בדירתו לאחר מותו - הוא החליט להשמיד את הצוואה.


מאחר שהוצג בפני בית המשפט העתק הצוואה, ועורך הדין שניסח והחתים את המנוח עליה העיד כי מדובר בהעתק נאמן למקור, השתכנעה השופטת שאכן נערכה הצוואה האמורה על ידי המנוח. בת הזוג לשעבר פירטה כיצד ניסתה לאתר את הצוואה, בחיפוש בביתו מספר ימים לאחר פטירתו, בפנייתה לעורך הדין בבקשה לנסות ולאתר אותה במשרדו, בכספת שהותיר בבנק, ובביתו שבקפריסין, אך הצוואה לא נמצאה.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


לטענת הקרובים, היא לא עשתה את כל המאמצים כדי לאתר את המסמך, לא פתחה את הכספת שהותיר אחריו המנוח בקפריסין ולא ערכה חיפוש מיידי בבית בקפריסין לאחר פטירתו. ואולם, השופטת דווקא התרשמה כי היא הוכיחה שעשתה את מרב המאמצים לאיתור המסמך.


כמו כן, מכיוון שהמנוח לא אמר מעולם כי הוא רוצה לבטל את הצוואה, סיפר עליה למספר מקורבים, ואכן קיים מערכת יחסים מיוחדת עם בת הזוג, השופטת דחתה את הטענה כי הוא השמיד את הצוואה מאחר שלא היה מעוניין בקיומה. מכל הסיבות הללו הורתה השופטת להוציא צו לקיומה של הצוואה, ודחתה את התנגדותם של קרובי המשפחה.

 

 

ת"ע 14130-02-16 פלונית נ' פלוני ואח'
ת"ע 38209-07-17 פלוני ואח' נ' פלונית ואח'
ת"ע 7134-05-17 פלוני ואח' נ' פלונית ואח'
ת"ע 14235-02-16 פלוני ואח' נ' פלונית ואח'
ת"ע 14195-02-16 פלוני ואח' נ' פלונית ואח'
ת"ע 14182-02-16 פלונית נ' פלונית ואח'
ת"ע 14177-02-16 פלונית נ' פלוני ואח'
ת"ע 14162-02-16 פלונית נ' פלוני ואח'
ת"ע 14145-02-16 פלונית נ' פלוני ואח'