אישה בת 26 מאום אל פחם הגיעה עם בני משפחתה למתחם באולינג בעמק חפר, ושם החליקה על רצפה חלקלקה ושברה את זרועה. היא תבעה את החברה אשר מפעילה את מתחם הבאולינג בבית משפט השלום בחיפה, בטענה שנפצעה בעקבות רשלנות החברה ומגיעים לה פיצויים על נזקי הגוף שנגרמו לה.


החברה טענה מנגד כי מאחר שהאישה הלכה על מסלול הבאולינג המשומן ובכך סיכנה את עצמה, בניגוד להוראות הבטיחות וההדרכה שקיבלה, היא האחראית הבלעדית לתאונה, ולכן אין מקום להטיל על החברה, אשר כלל לא התרשלה, כל חבות בתשלום פיצויים.


ואולם, השופט קבע כי החברה לא הביאה כל ראיה לכך שהאישה קיבלה הדרכה לפני כניסתה למסלול. אמנם במקום ישנם שלטי אזהרה רבים, אולם הם בעברית בלבד - שפה שאותה האישה אינה יודעת לקרוא. מסיבות אלה החליט השופט לקבל את התביעה וקבע כי החברה תפצה את האישה על נזקיה בסכום של 14,500 שקלים, ומלבד זאת תישא בשכר טרחת עורכי הדין בסכום של 4,000 שקלים נוספים.


האם האישה החליקה מחוץ למסלול הבאולינג או בתוכו?


במסגרת תביעתה טענה האישה כי החליקה מכיוון שהרצפה הייתה רטובה ממים, כאשר התקדמה במהירות לכיוון המסלול כדי להטיל את הכדור. כמו כן טענה כי לא קיבלה נעליים מיוחדות ואף אחד לא הסביר לה את כללי הבטיחות. היא הייתה במתחם באולינג בפעם הראשונה בחייה ולא ידעה כי עליה להיזהר באופן מיוחד, ולא היה שם שילוט שממנו ניתן היה ללמוד מה אסור ומה מותר.


מנגד טענה החברה כי לא התרשלה כלל, וכי האישה עצמה חצתה את הקו המפריד אשר אסור לחצות וזאת בשל סכנת החלקה, ולכן הסתכנה באופן מיותר והביאה על עצמה את התאונה. מנהל המשמרת העיד מטעמה של החברה, והסביר כי ישנם שלטי אזהרה צבעוניים ובולטים בכל מקום במתחם הבאולינג, אשר בין היתר אוסרים על כניסה אל תוך המסלול עצמו.


למרות אותם שלטים, המשיך מנהל המשמרת, האישה חצתה את הקו המפריד ונפלה כארבעה מטרים בתוך המסלול. לחיזוק עדותו הובאו צילומים המעידים על שלטי האזהרה הרבים. עוד העיד מנהל המשמרת כי המסלולים משומנים בכל בוקר, והסיבה לנפילתה של האישה הייתה כי המסלול היה משומן וחלקלק.


האם ניתנה הדרכה כלשהיא לאישה לפני שהתחילה לשחק?


מבין שתי הגרסאות הסותרות שהציגו הצדדים, העדיף השופט את הגרסה שסיפקה החברה, אשר גובתה בצילומים ובעדותו של מנהל המשמרת. על כן נקבע כי האישה נפלה בתוך מסלול הבאולינג.


עם זאת, טענתה של האישה כי לא עברה הדרכת בטיחות לפני המשחק לא נסתרה, והחברה אף לא טענה כי היא או מי מבני משפחתה קיבלו הסברים על אופן המשחק או על האיסור לעבור את קו ההפרדה. מנהל החברה טען רק כי מי שמגיע לשחק בפעם הראשונה, מבקש הסבר ומקבל הדרכה על ידי אחד ממנהלי המשמרת.


כיצד השפיעה העובדה ששלטי האזהרה היו בעברית בלבד על נפילתה של האישה?


החברה טענה כי ישנו שילוט רב במתחם אשר מזהיר מפני סכנת החלקה ומתריע מפני עלייה למסלול, והשופט אישר כי טענה זו אכן הוכחה. עם זאת, כל השלטים במקום הם בשפה העברית בלבד, ואילו האישה שנפלה דוברת וקוראת ערבית. מנהל החברה העריך כי מגיעים למקום כ-30% מבקרים ערבים, אולם הוחלט לתלות שלטים בעברית בלבד ולא בשום שפה אחרת, גם לא באנגלית או בספרדית.


האישה, אשר אינה יודעת לקרוא בעברית, פעלה בניגוד לשלטי האזהרה והלכה על המסלול החלקלק. מכיוון שלא עברה כל הדרכה ולא קיבלה כל הסבר, וכן מאחר ששלטי האזהרה היו בעברית, קבע השופט כי החברה התרשלה, וזאת הואיל ולא נקטה מספיק צעדי זהירות אשר היו יכולים למנוע את ההחלקה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


עוד קבע השופט כי אין לייחס לאישה כל אשם תורם בגרימת הנזק, היות שלא קיבלה כל הבהרה כי היא מסכנת את עצמה בשל הסיכון להחליק. מומחה רפואי בתחום האורתופדי מטעם בית המשפט קבע כי נותרה לה נכות בשיעור של 10%, והפיצויים נקבעו לפי שיעור זה ועבור הוצאות רפואיות וכאב וסבל.


בסך הכול נקבעו הפיצויים על סכום של 14,500 שקלים, ונוסף על כך תשלם החברה את שכר הטרחה בסכום של 4,000 שקלים.


ת"א 29062-10-15