ניסיון לקבלת דבר במרמה, גם אם מדובר בציונים במוסד אקדמי או בהשגת פטורים מלימודים שונים - אינו דבר של מה בכך. מדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין, אשר עלולה לגרור הליכים פליליים, הרשעה ועונשים, ולהותיר לאחר מכן כתם לשנים רבות בדמות רישום פלילי.


ביום ה' ניתן בבית משפט השלום בבאר שבע גזר דינו של צעיר בשנות ה-30 לחייו, אשר הורשע בגין ניסיון לקבל פטור מלימודי אנגלית במרמה וכן בגין קשירת קשר לעוון בזמן שהיה סטודנט לתואר ראשון במנהל עסקים. זאת לאחר שנתפס והודה כי בשנת 2015 במהלך לימודיו באוניברסיטת בן גוריון, הוא העביר את תעודת הזהות שלו למישהו אחר כדי שזה ייבחן במקומו במבחן אמי"ר לצורך קבלת הפטור.


האם ניתן להימנע מהרשעה פלילית ולהסתפק בענישה חינוכית?


הוא הופנה לשירות המבחן לצורך קבלת תסקיר, וקצין המבחן התרשם כי מדובר בצעיר נורמטיבי, היום כבר נשוי ואב לשני ילדים, אשר לקח אחריות על המעשים שביצע. לכן ביקש מבית המשפט להסתפק בענישה חינוכית תוך מניעה מהרשעתו בדין. הפרקליטות התנגדה לביטול הרשעתו, ואילו ההגנה ביקשה להתחשב בנסיבות, בזמן שחלף ובכך שהרשעה עלולה לפגוע בעתידו.


בתחילת הכרעתו ציין השופט כי מדובר בעבירות חמורות, אשר התבצעו לאחר תכנון מראש. כמו כן הוא זקף לחובתו של הצעיר את העובדה שעד היום לא הסכים למסור את זהותו של האדם אשר ביצע את המבחן במקומו. השופט החליט כי אין מקום במקרה זה לבטל את הרשעתו, אולם אימץ את ההמלצות העונשיות אשר הציע קצין המבחן.


לאור כל זאת עונשו של הצעיר יורכב משישה חודשי מאסר על תנאי, אשר יופעלו במשך שלוש שנים אם יבצע עבירה פלילית במסגרת זמן זו, ריצוי שירות לתועלת הציבור בהיקף של 250 שעות, וכן תשלום קנס כספי בסכום של 5,000 שקלים.


חברו של הסטודנט השיג עבורו ציון גבוה במבחן, אך לבסוף הוא נתפס והורשע


על פי כתב האישום אשר הוגש כנגד הצעיר, שבעובדותיו הוא הודה והורשע, במהלך לימודיו לתואר ראשון במנהל עסקים, ביקש מחבר או מכר להתחזות אליו ולגשת למבחן אמי"ר בשמו, תוך הצגת תעודת הזהות שלו. למרות המקרה הזה, היום הוא בעל תעודת בוגר האוניברסיטה.


תסקיר המבחן שנערך בעניינו הצביע על כך שהוא מנהל חיים נורמטיביים כבעל משפחה ובעליו של עסק פרטי. הוא לקח אחריות מלאה על העבירות שביצע, והסביר את מעשיו ברצונו החזק להצליח בלימודים. קצין המבחן התרשם כי ההליכים הפליליים שנפתחו כנגדו הותירו בו רושם מרתיע. בסופו של התסקיר המליץ קצין המבחן להטיל עליו צו שירות לתועלת הציבור ולבטל את הרשעתו.


בית המשפט: לא ניתן להתעלם מהעובדה שהצעיר ניסה לקבל תואר אקדמי באמצעות מרמה והונאה


בעוד הפרקליטות התנגדה לביטול הרשעתו של הצעיר, והזכירה כי ביצע עבירות הפוגעות בשלטון החוק ובמערכת האקדמית, התמקדה ההגנה בנסיבותיו האישיות ובזמן שחלף מאז שביצע את המעשים, בטענה שיש לאמץ את המלצת קצין המבחן.


השופט הצביע על כך שמדובר בעבירות חמורות אשר עלולות להוביל לקבלת הצעיר למסגרות עבודה שונות מבלי שהמעסיקים יודעים כי אין לו את הכישורים הנדרשים לתפקיד, וכן פוגעות בעקרון השוויון.


כמו כן ציין השופט כי מדובר במעשה מתוכנן היטב, וכי עד עצם היום הזה הצעיר לא הסגיר את חברו לידי רשויות החקירה. בבחינת האפשרות לביטול ההרשעה, הזכיר השופט כי מדובר בהחלטות חריגות הניתנות במקרים יוצאי דופן בלבד.


אף על פי שההרשעה לא בוטלה, העונשים היו בתחתית מתחם הענישה


כאשר מדובר בעבירת מרמה שתוכננה מראש, המשיך השופט, לא ניתן לבטל את ההרשעה. מעבר לכך, אין הוכחה כי עתידו של הצעיר עלול להיפגע אם ההרשעה תישאר על כנה. פסיקות שניתנו במקרים דומים הראו אף הן כי העבירות הללו מחייבות הרשעה.


בכל הנוגע לזמן אשר חלף מאז שהעבירות בוצעו, אכן, במקרה זה הוגש כתב האישום רק לאחר שחלפו יותר משנתיים וחצי. ואולם, לא מדובר בעניין חריג, וזאת מכיוון שבדרך כלל יש צורך בחקירה ממושכת כאשר מדובר בעבירות מרמה. מכל מקום, השופט לא מצא הצדקה בזמן שחלף כדי לבטל את ההרשעה, אם כי נתן לכך משקל בעניין קביעת הענישה.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי


בהתאם לתסקיר החיובי בעניינו ובעובדה שהודה באשמה, החליט השופט לאמץ את המלצתו העונשית של שירות המבחן, ולהסתפק בריצוי שירות לתועלת הציבור בהיקף של 250 שעות. כמו כן הוחלט להטיל עליו מאסר על תנאי של שישה חודשים, וכן קנס כספי בסכום נמוך יחסית למקרים דומים אחרים, בסך של 5,000 שקלים.

 

ת"פ 20329-09-18