בגזר דין שניתן לאחרונה בבית משפט השלום לתעבורה בחיפה, נידונה סוגיית העונש הראוי לנהג שהורשע לפי הודאתו בעבירות של אי ציות לתמרור עצור, נהיגה בקלות ראש, אי מסירת פרטים בתאונה עם נפגעים, אי הגשת עזרה לנפגע בתאונה, אי מתן זכות קדימה להולך רגל במעבר חציה, התנהגות שגרמה נזק לגוף ולרכוש, נהיגה ללא רישיון נהיגה, נהיגה ללא ביטוח וגרימת חבלה של ממש.

 

מאחר שהנהג היה מעורב בשתי תאונות דרכים, הוגשו נגדו שני כתבי אישום אשר נידונו במאוחד בפני בית המשפט.


הנהג ברח ממקום התאונה מבלי להגיש סיוע לנפגעים


לפי העובדות הנובעות מהרשעתו של הנהג בתיק העיקרי, בשנת 2017 נסע הנהג בחיפה ברכבו כשאין ברשותו רישיון נהיגה וביטוח חובה בתוקף. בעת שהגיע לצומת הוא לא ציית לתמרור עצור והתנגש ברכב אחר שהגיע משמאלו. מיד אחרי התאונה מיהר הנהג לעזוב את המקום מבלי שהגיש עזרה לנפגעים ומבלי שמסר להם פרטים מזהים.


בכתב האישום בתיק המצורף צוין כי בשנת 2015 הנהג נסע ברכבו בחיפה, לא נתן זכות קדימה להולכת רגל אשר חצתה מעבר חציה ופגע בה בעוצמה. כתוצאה מהתאונה נגרם לה שבר בכתף שמאל.


המדינה טענה כי התאונות מעידות על מסוכנות הנהג


המדינה הפנתה לשני כתבי האישום ולעבירות שבהן הורשע הנהג. נטען כי מדובר באירועים חמורים וקשים המעידים על התנהגות מסוכנת מצד הנהג. נוסף על כך הוגשו מסמכים רפואיים שמלמדים על השבר בכתף שנגרם להולכת הרגל עקב התאונה.


עוד נטען כי יש להתחשב בעברו התעבורתי של הנהג שכולל בין היתר עבירות של נהיגה בקלות ראש, נהיגה בפסילה, נהיגה בשכרות וגרימת תאונת דרכים. כמו כן צוין עברו הפלילי של הנהג שכולל הרשעה בעבירות של איומים והיזק בזדון.


לפיכך, המדינה ביקשה להטיל על הנהג עונש מאסר בפועל אשר לא יפחת מתשעה חודשים ופסילת רישיון נהיגה למשך שלוש שנים לכל הפחות.


ההגנה טענה כי הנהג נלחץ ולכן ברח מהמקום


מן העבר השני ההגנה הדגישה כי הנהג הוא רק בן 24 והוסיפה כי הוא נלחץ עקב התאונה שבה היה מעורב, אשר במסגרתה לא נגרמו למעורבים חבלות גוף, ולכן הוא ברח מהמקום.


לפי גרסת הסנגור הנהג גדל במסגרת משפחתית בלתי יציבה, הוא סובל מבעיות בריאות ומצבו הכלכלי קשה. בעקבות זאת ביקש הסנגור להסתפק במאסר על תנאי, להקל ברכיב הקנס ולהטיל עליו פסילת רישיון מינימלית ומידתית.


השופטת ציינה כי מדובר בשני אירועים נפרדים הכוללים עבירות שונות וכי יש לקבוע ביחס לכל אחד מהם מתחם עונש הולם בנפרד.


הנהג פגע בשלום הציבור וסיכן את המשתמשים בדרך


ביחס למתחם העונש ההולם בתאונת הפגע וברח השופטת ציינה כי הנהג פגע בערך מוגן של שלום הציבור וביטחונו וסיכן את חיי המשתמשים בדרך. הובהר כי הוא לא מסר פרטים לאחר התאונה ובכך פגע בערך של הושטת עזרה לזולת.


עוד נקבע כי היה מצופה מנהג שהיה מעורב בתאונה לעמוד על מצבם של הנפגעים ולהעניק להם עזרה חיונית ודחופה בעת הצורך.


בסוגיית מדיניות הענישה נקבע כי לרוב הענישה במקרים של תאונות דרכים תלויה בחומרת החבלות שנגרמו כתוצאה מהתאונה וברמת הרשלנות של נהג הרכב שגרם לתאונה. הודגש כי עבירה של אי מסירת פרטים בתאונה עם נפגעים לרוב גוררת החמרה בעונש.


נפסק כי לנוכח נסיבות המקרה מתחם העונש ההולם ינוע בין ארבעה חודשי פסילת רישיון בפועל לבין 30 חודשים בתוספת של פסילת רישיון על תנאי וקנס.


בהמשך, בחנה השופטת מהו מתחם העונש ההולם ביחס לתאונת הדרכים הראשונה וקבעה כי תאונת דרכים שגרמה לחבלה של ממש פוגעת בערך שלמות הגוף של הפרט. בפסיקה נקבע שרשלנותם של נהגים פזיזים מחייבת את בית המשפט להירתם ולהילחם בנהגים העבריינים שמסכנים את הציבור.


מתחם הענישה נקבע לפי רמת הרשלנות של הנהג הפוגע


הודגש כי מתחם הענישה במקרים של תאונת דרכים שגרמה לחבלת גוף הוא רחב מאוד ונקבע לפי רמת הרשלנות של הנהג הפוגע יחד עם חומרת הפגיעה למעורבים. השופטת ציינה כי בדרך כלל בתאונות כאלו הענישה כוללת מספר חודשי פסילת רישיון בפועל יחד עם פסילה על תנאי וקנס.


לאחר ששקלה את נסיבות המקרה השופטת קבעה כי מתחם העונש הראוי נע בין שישה חודשי פסילה בפועל לבין 18 חודשי פסילה בתוספת מאסר על תנאי, פסילת רישיון נהיגה על תנאי וקנס כספי.


השופטת ציינה לטובה את הודאת הנהג לגבי שתי התאונות ואת נסיבות חייו הקשות. מנגד צוין כי יש לו עבר תעבורתי שכולל תשע הרשעות קודמות ואף עבר פלילי שכולל הרשעה בעבירת איומים.

 

יש לך שאלה?

פורום נהיגה ללא רישיון, ביטוח או טסט


בסופו של דבר, גזרה השופטת על הנהג פסילת רישיון נהיגה בפועל לתקופה של 14 חודשים, פסילת רישיון נהיגה על תנאי לתקופה של שישה חודשים למשך שלוש שנים וקנס בסך 3,000 שקלים.


ת"ד 9795-11-17

 


עודכן ב: 19/12/2019