לאחרונה הוגשה תביעה לבית משפט השלום באשקלון על ידי זוג דיירים שהתלוננו על הרעש שמקים הגן הסמוך לביתם. בעקבות התביעה הוצא צו מניעה כנגד הגן אשר פעל ללא היתר שימוש חורג בנכס. גן הילדים הפריע לשכנים המתגוררים בסמוך בשל רעש רב וצפיפות חניה. מלבד הדרישה לסגור את הגן, הדיירים דרשו פיצויים בעבור נזק לא ממוני שנגרם להם לטענתם בעקבות הפעלתו.

 

זוג הדיירים אשר הגישו את התביעה רכשו את ביתם באפריל 2016 ועברו לגור בו לאחר כחצי שנה. חודש לפני כן, החל לפעול גן ילדים בדירה שכורה הסמוכה לביתם, כאשר הדבר היחידי שהפריד בין הבתים הוא גדר פשוטה שאינה חוסמת את הרעש הרב העולה משם.

 

מפעילי הגן טענו כי התביעה קטנונית וכי אין מנוס מהפעלת גני ילדים בשכונות מגורים, מה שעלול לגרום רעש. בנוסף העידו כי ניסו לשמור על שקט ככל הניתן, וכי הצעתם לפתרון - בניית קיר אקוסטי - נשללה בידי התובעים.

 

הרעש מוגזם: פגע בבריאות האב והיווה מטרד לשגרה נורמלית של הזוג ובתם התינוקת

 

בני הזוג טענו כי מלכתחילה רכשו את דירתם כיוון שהיא מצויה באזור רגוע ושליו. המעבר לדירה נעשה בשל המגורים עם אביה של האישה, מושתל קוצב לב, הזקוק לשקט ושינה במהלך היום. גן הילדים הסמוך, טענה הבת, לא סתם הפריע אלא ממש פגע בבריאות האב כיוון שלא היה יכול לנוח כנדרש להחלמתו המלאה.

 

יתרה מזאת, הדיירת עצמה היא סטודנטית עם תינוקת קטנה, והגן היווה מטרד בעבורן עד מאוד. מפאת הרעש, וכדי להתרכז בלימודיה ולהניח לאביה ולבתה לנוח, הדיירת השאירה את חלונות הבית סגורים, דבר שאינו נעים וגם הקשה בניהול שגרת חיים רגילה.

 

כאשר קנו את דירת המגורים, הדגישו הרוכשים, לא פעל גן ילדים באזור כך שלא ידעו כלל על ההפרעה העתידה להזיק להם. אמנם הנכס עמד למכירה, אך למיטב ידיעתם לא היה בו ציוד המותאם לטיפול בילדים ולכן לא חשדו שיוקם בו גן.

 

מלבד הרעש הנוראי, פירטו בני הזוג בעיות נוספות שעלו מתפעול הגן בסמוך אליהם, כמו צפיפות הרכבים בשעות האיסוף והפיזור של הילדים, וחניה במקומות אסורים הצמודים למבנה.

 

הגננים הגיבו: השכנה מקנאה, ניסינו לשמור על השקט ככל האפשר

 

מפעילי הגן טענו כי הדיירת הגישה את תביעתה בשל צרות עין, ושבמשך כחצי שנה לא נשמעה ממנה ומבעלה אף תלונה בנוגע להפעלת גן הילדים. בתגובה לטענה זו, הדיירים הסבירו כי התביעה לא הוגשה ישר עם גילוי הפעלת הגן כיוון שרצו לשמור על יחסים טובים עם שכניהם, ולכן גילו איפוק וסבלנות.

 

לאחר תקופה מסוימת, העידו הדיירים, גדל מספר הילדים בגן משישה פעוטות ל-15, והדבר הסב רעש רב שלא היה ניתן להתעלם ממנו: מוסיקה בעוצמה גבוהה ללא הפסק, בכי, צעקות ועוד. טענה זו גובתה באמצעות סרטוני וידאו שצילמה הדיירת מתוך דירתה והוכיחו הפרעה ממשית.

 

הדיירים ציינו כי פנו אל הגננת בניסיון למצוא פתרון למטרד, אך זו השיבה שאין מה לעשות ושהגן ימשיך לפעול באותה מתכונת. לאחר מכן פנו אל הגבר אשר משכיר את הדירה לנתבעים והוא ענה להם בזלזול ורמז שהם מקנאים בשכניהם המצליחים. לבסוף, הוגשה תלונה לעיריית אשקלון אך זו לא טיפלה בדבר.

 

מפעילת הגן מצדה טענה כי ניסתה ככל האפשר לצמצם את הרעש העולה מהגן: סגרה את החלונות, הגבילה את שעות המשחק של הילדים בחצר והקפידה על השקט כשהיה ניתן. זאת ועוד, לטענתה היא הציעה לדיירים לבנות קיר אקוסטי שיבודד את הרעש, אך הם אלה שהתנגדו.

 

הגן פעל ללא היתר - השכנים קיבלו פיצויים בגין פגיעה בשגרת חייהם

 

לאחר בחינת העדויות השונות, קבע השופט כי גן הילדים פועל ללא היתר שימוש חורג והיתר בניה. השופט הסביר כי אדם המשתמש בדירתו ללא היתרים אלו, נוטל סיכון ב"הפרת חובה חקוקה" של דיני התכנון והבניה.

 

השופט הגדיר כי היתר שימוש חורג בנכס והיתר בניה נחקקו בדין, בין השאר, כדי לאכוף ולבקר פעילות גני ילדים בשכונות מגורים וכך להגן על שכנים מפני הפרעות ורעשים. אדם שמפעיל גן ילדים ללא ההיתרים, מפר חובה חקוקה ולכן עלול לשאת בתשלומי פיצויים בעקבות המטרד שהוא גורם לשכניו.

 

יש לך שאלה?

פורום סכסוכי שכנים

 

הגן פעל ללא היתרים אלו במשך שלוש שנים ופגע בשגרת החיים של זוג הדיירים הסמוך. על כן, השופט חייב את זוג הגננים בפיצויים בסכום של 30 אלף שקלים. כמו כן, הנתבעים יישאו בהוצאות שכר הטרחה של עורכי הדין ששכרו השכנים, בסכום של 15 אלף שקלים.

 

לבד מהפיצויים, נעתר השופט לבקשתם הראשונית של הדיירים והוציא צו מניעה מהפעלת גן הילדים שאינו מוגבל בזמן. עם זאת, השופט קבע כי כאשר ישיגו מפעילי הגן את ההיתרים המבוקשים הם יוכלו לפתוח אותו מחדש.

 


ת"א 29872-03-18


עודכן ב: 19/12/2019