בבית משפט השלום בתל אביב נדונה לאחרונה תביעת פיצויים שהגישו בני זוג אשר רכשו דירה חדשה מחברת בנייה בפרויקט מגורים באור יהודה. בני הזוג טענו כי עוד לפני כניסתם לדירה הם הביעו בפני הקבלן את חוסר שביעות רצונם ביחס לליקויי הבנייה בדירה שכללו בעיקר פגמים בריצוף, והמשיכו להתלונן על כך במעמד המסירה ואף לאחריו.


חברת הקבלן טענה כי הריצוף בדירה שודרג לבקשת הרוכשים ולכן הם נושאים באחריות לליקויים בהתאם לחוזה שבין הצדדים. כדי לקבוע מהם הליקויים בדירה וכדי לאמוד את עלות התיקונים הנדרשים, בית המשפט מינה מהנדס כמומחה מטעם בית המשפט.


בחוות הדעת של המומחה צוין כי תיקון הליקויים בדירה יימשך כחודש וחצי וכי בתקופה זו יידרשו בני הזוג לפנות את הדירה. השופט קיבל את חוות דעתו של המהנדס באופן מלא וחייב את חברת הקבלן לשלם לבני הזוג את עלות ביצוע התיקונים.


כמו כן נקבע כי בני הזוג יקבלו פיצוי על עוגמת נפש והחזר הוצאות דיור חלופי במהלך ביצוע התיקונים. סכום הפיצוי הכולל הועמד על סך של כ-125 אלף שקלים בתוספת שכר טרחת עורך דין והוצאות בסך של 20 אלף שקלים.


הרוכשים התלוננו על ליקויים בדירה עוד לפני המסירה


בני הזוג רכשו את הדירה בתחילת שנת 2010 ועברו לגור בה כשלוש שנים לאחר מכן. לפי גרסת הרוכשים, עוד לפני שנכנסו לדירה הם התלוננו בפני חברת הבנייה על הליקויים והמשיכו להתלונן גם עם כניסתם לדירה ואף בהמשך.


מאחר שהחברה התעלמה מפניותיהם, בני הזוג פנו לקבל חוות דעת הנדסית שעל בסיסה הם הגישו תביעה נגד החברה. הרוכשים דרשו מהחברה תשלום של 160 אלף שקלים עבור עלות תיקון הליקויים בדירה ו-50 אלף שקלים על הוצאות דיור חלופי ואחסון חפצים במהלך התיקונים. כמו כן תבעו סך של 40 אלף שקלים על עוגמת נפש והפסד ימי עבודה.


החברה טענה כי הריצוף בדירה שודרג בהתאם לבקשת הרוכשים ולכן בהתאם להסכם בין הצדדים, הם נושאים באחריות מלאה ביחס לפגמים בריצוף. לפי גרסת החברה, בני הזוג לא וידאו כי הריצוף מתבצע בהתאם להנחיות היצרן ולכן הם נושאים באחריות לליקויים. עוד נטען כי מומחה מטעם החברה בדק את הדירה וסבר שעלות תיקון הליקויים מסתכמת בסכום של כעשרת אלפים שקלים בלבד.


נדרשת החלפה כללית של הריצוף בדירה


לנוכח הפערים בין חוות הדעת המקצועיות שהוגשו על ידי הצדדים, בית המשפט מינה מהנדס כדי שיבדוק את הליקויים בדירה ויעריך את עלות התיקונים. המומחה הגיש לבית המשפט את חוות דעתו וציין בה כי תיקון הליקויים צפוי להימשך חודש וחצי ועלותו תסתכם בסך של כ-82 אלף שקלים.


בחוות הדעת נקבע כי אין מנוס מהחלפת כל הריצוף בדירה בשל קיומם של אריחים פגומים רבים ומאחר שלא ניתן למצוא אריחים חדשים זהים. נוסף על כך צוין כי נמצאו הפרשי מפלסים ומרווחים בלתי אחידים בין המרצפות בניגוד לתקן וכן אריחי ריצוף סדוקים ומנותקים מהקרקע.


חברת הבנייה נושאת באחריות בלעדית לליקויים


השופט ציין כי בהתאם לחוק המכר ולחוזה שנחתם בין הצדדים חברת הבנייה נושאת באחריות לליקויים שהתגלו בדירה. הובהר כי החברה מכרה לבני הזוג את הדירה והייתה אחראית לביצוע הריצוף בדירה. בעקבות זאת הוחלט שאין לחברה אפשרות להתנער מאחריות לליקויי בנייה שנבעו מעבודת הקבלן המבצע, והיא חויבה לפצות את בני הזוג בסך של כ-82 אלף שקלים עבור התיקונים הנדרשים.


עוד נקבע כי רוכשי הדירה אינם נושאים באחריות כלשהי ביחס לליקויים בהנחת הריצוף שהייתה באחריותה הבלעדית של חברת הבנייה.
בהתאם לחוות דעתו של המומחה מטעם בית המשפט נקבע כי הרוכשים ייאלצו לפנות את הדירה למשך חודש וחצי כדי לאפשר את ביצוע התיקונים, ויקבלו על כך פיצוי כולל בסך של 31,500 שקלים.


השופט החליט כי חברת הבנייה תשלם לרוכשים סך כולל של 3,400 שקלים עבור הובלת חפציהם האישיים ועבור הוצאות נלוות של פירוק והרכבת רהיטים.


הוחלט כי החברה תפצה את הרוכשים גם עבור הטרחה שנגרמה להם בשל העיסוק בנושא הליקויים ועבור עוגמת הנפש שנגרמה להם עקב כך. לפיכך נפסק לטובתם פיצוי בסך של 8,000 שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים


בסופו של דבר, הפיצוי שנקבע לרוכשי הדירה הסתכם בסך של כ-125 אלף שקלים בתוספת שכר טרחת עורך דין והוצאות בסך של 20 אלף שקלים.


ת"א 49602-12-17


עודכן ב: 19/12/2019