השבוע (יום ג') בית המשפט המחוזי בתל אביב דן בסוגיית העונש הראוי שיש לגזור על אישה שהורשעה בעבירת הריגה בקלות דעת. האישה, נהגת צעירה בת 20, הייתה מעורבת בתאונת דרכים שבעקבותיה נהרג רוכב אופנוע.


הבחורה נכנסה לצומת מרומזר בנהיגה רצופה, כשהאור ברמזור היה אדום בכיוון נסיעתה. במהלך חציית הצומת היא פגעה ברוכב אופנוע שהחל לנסוע שמאלה. הפגיעה הייתה חזקה מאוד וגרמה למותו של הרוכב.


בבית המשפט עלתה לדיון החשיבות של מיגור תופעת תאונות הדרכים. השופט גזר על הנהגת ארבע שנות מאסר ופסל את רישיונה לתקופה של 15 שנים. נוסף על כך הוא הטיל עליה לשלם פיצויים בסך 50 אלף שקלים לאלמנת ההרוג.


הנהגת התנגשה באופנוע במהירות כה גבוהה עד שנחתך לשניים


מעובדות כתב האישום עלה כי הנהגת עברה באור אדום במהירות גבוהה מאוד, וזה מה שגרם למותו המיידי של רוכב האופנוע. המהירות המרבית המותרת בצומת הייתה 50 קמ"ש, ואילו המכונית תועדה כשהיא נוסעת במהירות של מעל 90 קמ"ש. לפיכך היא הייתה במרחק של פחות מ-100 מטרים מהצומת כאשר האור ברמזור התחלף לאדום.


השופט קבע כי המהירות הגבוהה היא זו שיצרה את המכה האדירה שפגעה באופנוע כה חזק עד שנחצה לשניים. עוד צוין כי אם הנהגת הייתה נוסעת במהירות המותרת, הפגיעה הייתה חלשה יותר ואולי היה ניתן להימנע מהמוות הטראגי.


לטענת הבחורה היא עברה את הצומת כשברמזור עוד הופיע אור ירוק, אך היות והתאונה תועדה על ידי מצלמה, לא היה ניתן לקבל את גרסתה; מהצילום עלה בבירור כי היא נכנסה לצומת במהירות גבוהה כשהאור כבר התחלף לאדום.


עוד טענה הנהגת כי לא ראתה את רוכב האופנוע מגיע משמאל. השופט הדגיש בפניה כי הסבר זה לא מתקבל מאחר שהיו באותו יום תנאי דרך מיטביים לנהיגה. לא היה מזג אוויר ירוד, ראות נמוכה, או חסמי ראייה אחרים שהגבילו את יכולתה להבחין ברוכב האופנוע. כך או כך, אסור היה עליה לחצות צומת באור אדום.


המשפחה ספגה פגיעה כפולה בעקבות מותו של הגבר: רגשית וכלכלית


רוכב האופנוע שנהרג, גבר בן 36, היה איש בריא, נשוי באושר ואב לילדה בת תשע. המשפחה שהותיר אחריו הייתה המומה בעקבות החדשות על מותו. לבית המשפט הוגשו תסקירים של הוריו ואחיו, שבהם הודגש כמה היה מרכזי בחייהם.


נסיבות המוות בתאונת דרכים הן פתאומיות ואלימות, הדגיש השופט. הטראומה שמלווה את הקרובים היא בלתי נמנעת, וגוררת עמה הלם קשה ותחושת התמוטטות של העולם המוכר. ההשפעות של אירוע מעין זה, הן על ההורים והאח והן על האישה והבת, ילוו אותם לאורך כל חייהם.


זאת ועוד, מאחר שאשתו של רוכב האופנוע הפכה למפרנסת יחידה בעבור בתה הקטנה, הרי שנעשתה פגיעה כפולה: רגשית וכלכלית. לפיכך דרשה המשפחה מעבר לעונש המאסר הקבוע בחוק הפלילי גם תשלום פיצויים למשפחתו, בין היתר גם לצרכים של טיפול ושיקום.


מדברי השופט עלה כי יש להחמיר את העונש בתאונות דרכים כדי למגר את התופעה


מתסקיר שירות המבחן עלה כי הנהגת החזיקה ברישיון שנתיים בלבד, שבהן לא נעשתה מצידה אף עבירה. הבחורה הביעה צער רב ואמפתיה כלפי משפחת המנוח. היא סיפרה שחייה השתנו ללא היכר לאחר התאונה, שכן היא משחזרת ללא הרף את אותו יום, סובלת מחרדות וקשיי הירדמות ובקושי יוצאת מהבית. למותר לציין שכבר אינה נוהגת כלל.


קצינת המבחן ציינה שאין לנהגת אישיות פוגענית או אלימה, והוסיפה כי היא עדיין זקוקה להמשך טיפול כדי לעבד את משמעויות התאונה. כמו כן, הקצינה העירה כי הבחורה בת 20 בלבד, ועונש מאסר בפועל רק יחמיר את מצבה הנפשי. היא טענה כי אם בכל זאת בית המשפט יחליט להשית על הנהגת ריצוי בכלא, מומלץ לדחות אותו עד לאחר שתעבור הכנה לקראת כניסתה למאסר.


השופט הסביר כי תאונות דרכים מתרחשות בתדירות גבוהה ומאופיינות בתוצאות הרות אסון, ולכן יש לעשות כל שניתן כדי למגר את התופעה. הוא קבע כי התנהגות הבחורה פגעה בערכים מוגנים כדוגמת ערך קדושת החיים, שמירה על שלום הציבור, הזכות לתנועה בטוחה והמלחמה בקטל בכבישים.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונת אופנוע | אופניים חשמליים | קורקינט חשמלי


לפיכך, השופט גזר על הנהגת עונש של ארבע שנות מאסר בפועל, פסילת רישיון לתקופה של 15 שנים מתום המאסר, ושנת מאסר על תנאי אם תנהג בזמן שלוש שנות הפסילה לאחר המאסר. כמו כן, הנהגת חויבה לשלם פיצויים בסך 50 אלף שקלים לאלמנתו של רוכב האופנוע.


השופט קיבל את המלצת קצינת המבחן והשהה את תחילת ריצוי המאסר לתקופה של חודש וחצי, זאת כדי לאפשר לשירות המבחן להכין את הנאשמת טרם כניסתה לכלא.

 


ת"פ 24252-07-18


עודכן ב: 19/12/2019