בית משפט השלום בצפת קיבל לאחרונה תביעת פיצויים שהגישה צעירה שנפגעה ברגלה בעקבות נפילה מצוק. היא הגישה את התביעה נגד שני אחים וטענה כי הם אחראים לנזקיה כיוון שבהתנהגותם האלימה הם הבהילו אותה וגרמו לה לברוח וליפול. בעקבות האירוע התנהל כנגד אחד מהם הליך פלילי והוא הורשע בעבירות של איומים, תקיפה והחזקת סכין למטרה בלתי כשרה.


בפסק הדין נקבע כי האח שהורשע בהליך הפלילי נושא במלוא האחריות לנזקי הנפגעת כיוון שהיכה את חברה, איים על אחיה בסכין ורץ לעברה כשהוא מנופף בו. השופטת החליטה כי התנהגותו גרמה לצעירה לברוח מהמקום, ליפול ולהיפגע.


הצדדים הציגו שתי גרסאות עובדתיות שונות לאירועים שהתרחשו ובית המשפט נדרש להכריע איזו גרסה אמינה יותר, תוך בחינה של הראיות והעדויות בתיק.


הצעירה טענה כי נבהלה מהאחים האלימים וברחה


הצעירה טענה כי במהלך טיול טרקטורונים בו השתתפה, אחד האחים תקף את חברה והיכה אותו בעין. עוד נטען כי התוקף איים לרצוח את אחיה ואמר לו כי ידקור אותו תוך הצמדת סכין לצווארו. היא הוסיפה כי באותה העת אחיו של התוקף זרק אבנים לכיוונה ולעבר חבריה כדי להפחיד אותם ולהתגרות בהם.


לגרסתה של האישה, המראה של התוקף מצמיד סכין לצווארו של אחיה ומנופף בו לעברה יחד עם האבנים שיידה לעברה אחיו, גרמו לה להימלט מהמקום וליפול מהצוק.


הצעירה הוסיפה וטענה כי בעקבות הנפילה היא נחבלה קשות ברגלה, קיבלה טיפולים רפואיים רבים ומאז היא סובלת ממוגבלויות שונות שמפריעות לה בתפקוד היום יומי ואף מונעות ממנה לעבוד.


האחים טענו שהאישה נושאת במלוא האחריות לנפילה


מנגד האחים טענו כי אין קשר בין הנפילה של הצעירה לבין האירועים שקדמו לה. לדבריהם הנזקים נגרמו לה מכיוון שלא הבחינה בצוק ונפלה ולכן יש להטיל עליה רשלנות תורמת לאירוע בשיעור של 100%.


לטענתם, אחד מחבריה של הצעירה התפרע עם הטרקטורון שלו והעיף אבנים עליהם ועל ילדיהם. כאשר שאלו את הקבוצה בהמשך מדוע הם מתנהגים בצורה כזו ומשתוללים עם הטרקטורונים, שניים מחברי הקבוצה התקרבו לאחד האחים ותקפו אותו קודם.


השופטת קיבלה את גרסת הצעירה לנסיבות אירוע התאונה בנוגע למעורבות של האח התוקף. צוין כי גרסתה של הנפגעת נתמכה בעדויות של אחיה וחבריה שציינו כי לאחר שראתה את התוקף שולף את הסכין היא נבהלה, ברחה מהמקום ונפלה מהצוק.


בהמשך צוין כי בעקבות האירועים שבהם היה מעורב התוקף, הוגש נגדו כתב אישום ובמסגרת הסדר טיעון הוא הודה והורשע בעבירות של החזקת סכין למטרה לא כשרה, איומים ותקיפה. הובהר כי נמצאו סתירות בין הודאתו של התוקף במסגרת ההליך הפלילי לבין הטענה כי הוא דווקא זה שהותקף ראשון והוכה על ידי חבריה של הנפגעת.


האישה הניחה שהתוקף מסוגל להשתמש בסכין נגדה


הובהר כי התנהגות האח שנופף בסכין בפני הצעירה נחשבת לאיום להשתמש בכוח כלפיה. היא הניחה שהגבר מתכוון ומסוגל להשתמש בסכין ולכן ברחה מהמקום. על כן נקבע שעוולת התקיפה התקיימה כלפיה והתוקף נושא באחריות מלאה לנזקיה.


עוד נפסק כי התוקף יצר סיכון לצעירה בהתנהגותו האלימה, ולכן הוא היה יכול לצפות את הפגיעה שנגרמה לה לאחר שברחה מהמקום בפחד. הוחלט כי הסיבה היחידה לנפילתה הייתה התנהגותו המסוכנת של התוקף.


השופטת החליטה כי אחיו של התוקף לא נושא באחריות לאירוע כיוון שהנפגעת לא הצליחה להוכיח שהוא זרק אבנים לעברה. עוד צוין כי היא הייתה עם גבה אליו במהלך האירוע ולא זכרה במדויק את פרטי התקרית.


מומחה רפואי בתחום האורתופדי שמונה על ידי בית המשפט קבע כי בעקבות התאונה נותרה לצעירה נכות רפואית קבועה בשיעור של 37% עקב שבר ברגל, מגבלות תנועה וצלקת.


השופטת אימצה את קביעת המומחה הרפואי שמינתה במלואה, אך קבעה שאין לייחס לצלקת של הנפגעת ברגל משמעות תפקודית עבורה. לכן הוחלט כי הנכות התפקודית תהיה בשיעור של 30% בלבד.


בסופו של דבר נקבע כי התוקף ישלם לצעירה פיצויים עבור הפסדי שכר לעבר ולעתיד, הפסדי פנסיה, כאב וסבל, עזרת צד שלישי לעבר ולעתיד והוצאות שנגרמו לה בשל האירוע.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


סכום הפיצויים הכולל הועמד על סך של 936 אלף שקלים בתוספת שכר טרחת עורך דין והוצאות בסך כולל של 197 אלף שקלים.


ת"א 30028-06-16


עודכן ב: 19/12/2019