בית המשפט המחוזי מרכז-לוד דן לאחרונה בסוגיית העונש הראוי לגבר שנתפס בנמל התעופה בן גוריון במהלך ניסיון להבריח מעל 35 אלף טבליות סם מסוג MDMA מהולנד לישראל. הוא הורשע לפי הודאתו בעבירה של יבוא סם מסוכן, אך השופט החליט לחרוג ממתחם העונש ההולם לטובתו מטעמים שיקומיים.


בגזר הדין נקבע שרמת המסוכנות של המבריח פחתה באופן משמעותי מאז האירוע, וכי קיים סיכוי ממשי שהוא ישתקם. לפיכך, השופט גזר עליו עונש של 32 חודשי מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי וקנס כספי של 20 אלף שקלים.


לפי העובדות שצוינו בגזר הדין, בסוף שנת 2017 הגבר טס לצרפת יחד עם בת דודו. למחרת הוא חצה את הגבול להולנד, שם קיבל מזוודה בעלת תחתית כפולה שהוטמנו בה מעל 35 אלף טבליות של סם מסוג MDMA בשווי של יותר מ-2 מיליון שקלים.


כעבור שלושה ימים נתפס המבריח בנמל התעופה בן גוריון כשהוא נושא ברשותו את מזוודת הסמים. הוא הודה בעבירה שיוחסה לו והופנה לקבל תסקיר משירות המבחן.


שירות המבחן המליץ על עונש של עבודות שירות


שירות המבחן ציין כי המבריח עזב את הבית בגיל 14, התדרדר לסמים ואלכוהול עוד בהיותו נער צעיר ואף היה מעורב בפלילים. עוד צוין כי הוא קיבל טיפול לנוכח התמכרותו לאלכוהול ואף החל טיפול בקהילה לטיפול בהתמכרויות.


בתסקיר הובהר כי הגבר הראה מוטיבציה להשתלב בהליך הטיפולי לנוכח מודעותו להשפעה ההרסנית שיש להתמכרות לאלכוהול על חייו. בהמשך נכתב כי הוא לקח ברצינות את הטיפול ומעוניין בהצלחתו. שירות המבחן ציין כי המטפלים התרשמו כי הוא לוקח חלק פעיל בקבוצות הטיפוליות וממלא את תפקידיו בצורה מיטבית.


לפיכך, שירות המבחן המליץ לגזור על הגבר עונש של עבודות שירות לתקופה מקסימלית, כדי לאפשר לו למצות את ההליך הטיפולי. כמו כן הומלץ להימנע מהטלת עונש מאסר בפועל שיקטע את הרצף השיקומי ויביא להתדרדרות במצבו.


הגבר תכנן להבריח סמים כדי להתעשר במהירות


המדינה טענה כי הערך החברתי שנפגע עם ביצוע העבירה הוא ההגנה על הציבור מהנזק שנלווה לשימוש בסמים מסוכנים. צוין כי במקרה זה הפגיעה החברתית היא ניכרת לנוכח כמות הסמים הגדולה וסוגם.


עוד נטען כי הגבר תכנן מראש את נסיעתו לחו"ל במטרה ברורה להבריח כמות גדולה של סמים לארץ תוך החבאתם במזוודה. כמו כן צוין כי שווי הסמים הגבוה מלמד על כך שהוא תכנן להפיק רווח כספי מהיר בעקבות ההברחה.


בעקבות זאת המדינה טענה כי יש לקבוע ביחס לגבר מתחם ענישה שנע בין 60 לבין 80 חודשי מאסר בפועל בתוספת רכיבי ענישה נלווית וקנס. צוין כי הוא הודה במעשיו וחסך בזמן שיפוטי ולכן יש להטיל עליו עונש מאסר בפועל שממוקם באמצע המתחם, עונש מאסר על תנאי וקנס שיביא לידי ביטוי את המניע הכספי בביצוע העבירה.


ההגנה ביקשה להקל בעונש מטעמי שיקום


הסנגור טען כי אמנם מדובר בעבירה חמורה אך הוסיף שיש להתחשב בהליך השיקומי שעבר הגבר. הוא ציין כי הוא עבר תהליך טיפולי משמעותי אשר שינה אותו מקצה לקצה. לפיכך הסנגור ביקש מבית המשפט לחרוג ממתחם הענישה הנהוג בעבירות של יבוא סמים, ולהסתפק בעבודות שירות כדי לא לקטוע את השתלבותו בעבודה ואת ההליך השיקומי.


השופט הבהיר כי הערך החברתי שנפגע בביצוע העבירה הוא ההגנה על הציבור מנזק נלווה לשימוש בסמים. צוין כי הגבר תכנן מראש את העבירה וביצע אותה כדי להרוויח כסף רב בזמן קצר. על כן נקבע שמידת הפגיעה בערך המוגן היא ברף הבינוני גבוה בהתחשב בסוג הסמים שיובאו לארץ וכמותם הרבה.


לבסוף הוחלט שמתחם העונש ההולם במקרה זה הוא בין 50 לבין 80 חודשי מאסר בפועל. עם זאת צוין כי בית המשפט רשאי להקל בעונשו של הנאשם בשל שיקולי שיקום.


השופט הסתפק בענישה מקלה לנוכח סיכויי השיקום


השופט אימץ את תסקיר שירות המבחן וציין כי הגבר עבר תהליך של שינוי דפוסי התנהגות וחשיבה במהלך ההליך הטיפולי שעבר. עוד הוחלט שיש לו יכולות טובות להתמודד עם קשיים מבלי לצרוך חומרים ממכרים, ולכן קיים סיכוי ממשי שישתקם באופן שמצדיק חריגה ממתחם העונש ההולם לטובתו.


עם זאת, השופט הדגיש כי יש להתחשב בחומרת העבירה ודחה את המלצת שירות המבחן להסתפק בעונש של עבודות שירות. צוין כי עונש מקל כזה יפגע באופן בלתי מידתי בעקרון ההרתעה.


יש לך שאלה?

פורום סמים


לפיכך הוחלט לגזור על הגבר עונש מאסר בפועל שיהיה נמוך מהרף התחתון של מתחם הענישה בתוספת מאסר על תנאי וקנס. בסופו של דבר נקבע שהגבר יקבל עונש מאסר בפועל לתקופה של 32 חודשים, שנת מאסר על תנאי שיופעל אם יעבור עבירת סמים כלשהי תוך שלוש שנים וקנס כספי בסך של 20 אלף שקלים.


ת"פ 51225-10-17

 


עודכן ב: 19/12/2019