לאחרונה בית משפט השלום בירושלים גזר את עונשו של אדם שפגע בשוטר עם רכבו תוך שניסה להימלט ממעצר. הנהג הורשע בעבירת נהיגה פוחזת ברכב, התחזות לאדם אחר במטרה להונות, בריחה ממעצר ותקיפת שוטר בזמן מילוי תפקידו.


אף על פי שהבחור ביצע עבירות חמורות, השופט קבע כי יש להתחשב בנסיבות חייו המיוחדות, ולכן גזר עליו עונש ללא מאסר בפועל. בהמלצת שירות המבחן נגזרו על הבחור פסילת רישיון למשך 11.5 חודשים, קנס של 1,000 שקלים ומאסר על תנאי של שלושה חודשים.


הבחור התחזה לאדם אחר כדי להתחמק מחקירה


שני שוטרים הבחינו ברכב בבעלותו של בחור אשר הוגדר במערכות המשטרה כדרוש לחקירה. הם המתינו עד שיחזור לרכבו, וכשהגיע ביקשו ממנו להזדהות. הבחור מסר שם של אדם אחר, כולל מספר תעודת זהות שאינו שלו, וזאת כיוון שידע שמעוניינים לעצור אותו לחקירה ורצה להתחמק מכך.


פעולת התחזות כשלעצמה היא לאו דווקא אסורה מבחינה חוקית, לדוגמה חוקרים פרטיים שמתחזים לאנשים אחרים במסגרת עבודתם כדי להשיג מידע. עם זאת, התחזות לאחר במטרה להונות היא עבירה פלילית שיש עליה עונש חמור. לפיכך כשהבחור מסר פרטים של אדם אחר כדי להתחמק מהחקירה שאליה היה דרוש, הוא למעשה עבר על החוק.


השוטרים ביקשו מהבחור שיציג להם תעודת זהות, והוא ענה בתגובה שהיא נמצאת בביתו והציע שייסעו אחריו לשם. השוטרים נעתרו לבקשה והחלו לנסוע אחריו, אך תוך כדי כך הבחור הגביר את מהירות הנסיעה ונמלט מהמקום תוך נהיגה פרועה.


השוטרים נסעו אחריו בזריזות והצליחו לחסום את דרכו באמצעות הניידת כדי לעצור אותו. אחד מהם אף פתח את דלת המכונית של הבחור בניסיון להוציא אותו ממנה, אך הבחור החל בנסיעה, סטה באופן חד ופגע בשוטר שהמשיך להחזיק בדלת. כתוצאה מהפגיעה, השוטר נפל ארצה ונחבל בידו.


לאחר המקרה הבחור שיתף פעולה עם מסגרות הטיפול ופתח דף חדש


קציני המבחן בדקו את רקעו של הבחור, רווק בן 23, ומצאו כי עוד מילדות אובחן בבעיות התנהגותיות וחינוכיות. הוא עבר בין מוסדות חינוך שונים ולבסוף נשר מהמסגרת הלימודית לטובת שוק העבודה. בתיקו נרשמה הרשעה מבית הדין הצבאי כיוון שנעדר משירות בצה"ל, הוא אף אושפז בבית חולים פסיכיאטרי וריצה מספר עונשי מאסר בכלא הצבאי.


למרות הרקע הקשה, שירות המבחן סבר כי מסגרת השיקום והטיפול שנקבעה לו לאחר המקרה היטיבה עמו. כמו כן צוין כי משפחתו תמכה וסייעה לו, למרות שלא תמיד הצליחה לשים גבולות להתנהגותו. קציני המבחן התרשמו כי הוא מתקשה להתמודד במצבי לחץ, נוטה לחרדות ולכן התרגל לאורח חיים של הישרדות מתוך בריחה.


עוד עלה מהתסקיר כי הבחור נכח במפגשים טיפוליים במסגרת השיקום ושיתף איתם פעולה באופן מלא. לאחר מכן הוא אמנם ניתק קשר עם שירות המבחן, אך בשיחה טלפונית מסר שהוא חש מאוזן, ולאור העובדה שלא ביצע עבירות משום סוג לאורך כל התקופה, הומלץ לבית המשפט שלא להשית עליו עונש מאסר בפועל.


בהמשך התחדש הקשר של הבחור עם שירות המבחן, והוא סיפר כי הוא מתכוון להתחתן עם בחירת ליבו ולהשתלב בעבודה רצינית בתפקיד ניהולי. קציני המבחן התרשמו שהוא מעוניין לנהל חיים נורמטיביים ויציבים, עם מערכות יחסים סדירות כמו זוגיות וקריירה.


השופט השתכנע וגזר על הבחור פסילת רישיון ממושכת, ללא מאסר בפועל


בהגשת כתב האישום, המדינה עתרה להטלת עונש מאסר בפועל של 9 חודשים, יחד עם פסילת רישיון, מאסר על תנאי וקנס. המעשה שביצע הבחור סיכן לא רק את השוטר, אלא גם את משתמשי הדרך האחרים שהיו יכולים להיפגע מהנהיגה הפרועה. זאת ועוד, נטען כי מעשה של רמייה למטרת הונאה הוא חמור מאוד.


השופט ציין כי הערכים שנפגעו במעשה של הבחור הם עיקרון שלטון החוק וכיבודו, על שהתחזה לאדם אחר בפני השוטרים, וסיכון ציבור הנהגים ומשתמשי הדרך, על שנהג במהירות כדי להתחמק ממעצר.


עם זאת, הוא הסביר כי הנאשם הוא אדם צעיר שהתמודד עם קשיים נפשיים, וכי זוהי העבירה הראשונה שביצע. כמו כן, הוא הדגיש שהבחור שיתף פעולה עם המסגרת הטיפולית, וחשוב שתינתן לו האפשרות לחזור אל דרך הישר.


יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


לפיכך השופט גזר על הנאשם פסילת רישיון במשך 11.5 חודשים, שלאחריהם לא יוכל לקבל או להחזיק רישיון במשך חמישה חודשים נוספים אם יבצע עבירת תנועה במשך שלוש השנים מסיום הפסילה. נוסף על כך הוטל עליו קנס של 1,000 שקלים ומאסר על תנאי של שלושה חודשים שייכנס לתוקפו אם יבצע את העבירות שבהן הורשע במהלך שלוש השנים שלאחר מכן.

 


ת"פ 27548-04-16


עודכן ב: 19/12/2019