בית הדין האזורי לעבודה קיבל לאחרונה תביעה שהגישה עובדת נגד בעלים של מכון להצרת היקפים, לאחר שפוטרה מעבודתה בתקופה שעברה טיפולי פוריות. בית הדין קבע שהמעסיק פיטר את העובדת בעקבות הטיפולים שעברה, זאת בניגוד לחוק עבודת נשים ולכן חייב אותו לשלם לה פיצויים.


לפי העובדות שפורטו בפסק הדין, בשנת 2013 החל המעסיק להפעיל מכון טיפולים להצרת היקפים, כאשר אימו ניהלה אותו בפועל. העובדת החלה לעבוד במכון בחודש נובמבר 2015 ועבדה בו במשך שישה חודשים ושבוע.


העובדת פוטרה לאחר שהודיעה על היעדרות


העובדת החלה לקבל טיפולי הפריה חוץ גופית בחודש פברואר 2016, ונקבע לה מועד להחזרת הביציות המופרות לרחם לתחילת חודש יוני באותה השנה. במהלך התקופה שנערכו הטיפולים, העובדת לא נעדרה כלל מהעבודה. עם זאת, היא הודיעה לאימו של המעסיק כי היא צפויה להיעדר מהעבודה למשך שבוע לאחר הטיפול להחזרת הביציות.


בסוף חודש מאי אימו של המעסיק הודיעה לעובדת כי היא חייבת לפטר אותה, ונתנה לה אפשרות לשנות את היקף משרתה ולעבוד על בסיס שעתי. העובדת סירבה להצעה וסיימה את עבודתה במכון מבלי שנערך לה שימוע.


האישה דרשה מהמעסיק פיצויים על פיטורים בניגוד לחוק


העובדת טענה כי היא פוטרה שלא כדין כיוון שפיטוריה התרחשו לפני שהסתיימו 150 ימים מטיפול הפוריות האחרון שעברה. לפיכך היא דרשה פיצויים מהמעסיק על תקופה של 150 ימים שבהם חוק עבודת נשים מעניק לה הגנה מפני פיטורים. נוסף על כך היא דרשה פיצויים עבור עוגמת נפש בסך של 50 אלף שקלים.


יתרה מזאת, האישה ביקשה לחייב את המעסיק לשלם לה פיצויים עבור פיטורים שלא כדין וללא שימוע, כמו גם על אי מתן הודעה על תנאי העבודה עם תחילת העסקתה במכון. נוסף על כך היא דרשה מהמעסיק תשלום עבור פדיון ימי חופשה וחמישה ימי מחלה.


המעסיק טען כי לא ידע שהעובדת עברה טיפולי פוריות


מנגד, המעסיק טען כי העובדת הסתירה ממנו את ניסיונותיה להיכנס להיריון ואת טיפולי הפוריות שעברה. לטענתו, בשל ההכנסות הנמוכות של המכון הוצע לה לעבור לעבודה על בסיס שעתי. לדבריו העובדת היא שניתקה את יחסי העבודה עימו בתחילת חודש יוני כאשר לא הגיעה למכון, ויצרה קשר רק בחודש אוגוסט כדי להודיע שהיא בהיריון.


לפי גרסת המעסיק, האישה קיבלה שכר שלא הגיע לה עבור ימים שבהם היא לא הופיעה לעבודה ועל כן דרש ממנה להחזירו. עוד נטען כי העובדת נטשה את מקום העבודה מבלי להודיע על כך מראש, ולכן גרמה לנזקים בסך של 15 אלף שקלים.


על פי החוק למעסיק אסור לפטר עובדת שמקבלת טיפולי פוריות


השופטת ציינה שבחוק עבודת נשים נקבע כי למעסיק אסור לפטר עובדת שעוברת טיפולי פוריות, מבלי שקיבל אישור לכך מטעם שר התעשייה והמסחר. היא הוסיפה כי האיסור תקף גם לגבי עובדת שלא נעדרה בפועל מהעבודה בעקבות הטיפולים אלא רק תכננה להיעדר בהמשך.


לאחר שסקרה את הראיות והעדויות בתיק, השופטת קבעה שהאישה הוכיחה באמצעות מסמכים כי היא ביצעה טיפולי הפריה חוץ גופית ולא נעדרה מהעבודה עקב ביצועם.


התקבלה גרסת האישה שלפיה היא הודיעה למעסיק על טיפולי הפוריות ועל כך שהיא צפויה להיעדר מהעבודה למשך שבוע החל מתחילת חודש יוני.


המעסיק ידע על הטיפולים והחליט לפטר את העובדת


נפסק כי המעסיק ידע על טיפולי הפוריות של העובדת ועל כך שהיא תידרש להיעדר מהעבודה למשך שבוע כדי לנוח לאחר הטיפולים, ולמרות זאת החליט לפטר אותה. לפיכך הוחלט כי האישה פוטרה בניגוד לחוק עבודת נשים והיא זכאית לקבל פיצויים.


השופטת החליטה כי האישה זכאית לפיצוי על ההפסדים הכספיים שנגרמו לה בעקבות הפיטורים שבוצעו בניגוד לחוק. המעסיק חויב לשלם לאישה פיצויים בסך של 47,632 שקלים על אי קבלת דמי לידה, אובדן השתכרות מקליטת ההיריון ועד ללידה, ועבור תקופה של 60 ימים לאחר החזרה מחופשת הלידה.


בהמשך נקבע כי העובדת פוטרה בתקופה של טיפולי פוריות מבלי שנערך לה שימוע, ולכן על המעסיק לפצותה על עוגמת הנפש שנגרמה לה כתוצאה מהפיטורים בסך של 20 אלף שקלים.


עוד הוחלט כי המעסיק לא קבע עם האישה את תנאי עבודתה עם תחילת העסקתה ולא שילם לה עבור פדיון ימי חופשה וימי מחלה, ובשל כך הוא חויב לשלם לה פיצויים בסך של 3,150 שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדים | התאגדות עובדים


בסופו של דבר נפסק לעובדת פיצוי מצטבר בסך של 70,782 שקלים, בתוספת שכר טרחת עורך דין והוצאות בסך של 8,500 שקלים.


סע"ש (ת"א) 24564-12-16 


עודכן ב: 19/12/2019