בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל לאחרונה תביעת פיצויים שהגיש צעיר שהיה בן 28 בעת האירוע נגד אב ובנו שתקפו אותו וגרמו לו לנזקי גוף. התביעה הוגשה כתביעה אזרחית נגררת לפלילים ונידונה בפני אותו השופט שהרשיע את השניים בעבירות אלימות. השופט קבע כי השניים נושאים באחריות ביחד ולחוד לנזקי הגוף שנגרמו לתובע, ולכן עליהם לשלם לו סך של כ-535 אלף שקלים.


לפי העובדות בפסק הדין לצעיר שנפגע ולאב היו עסקים משותפים ובשל סכסוך מילולי שהתפתח בין השניים האב החל להכות את הצעיר באגרופים. בהמשך הצטרף הבן וחתך את הצעיר בלחי הימנית באמצעות סכין. לאחר מכן האב ובנו החלו להכות את הצעיר באמצעות אתי חפירה.


הצעיר הובהל לבית החולים כאשר הוא סובל מחתך עמוק בפניו ומפצעים וחבלות בזרוע, בכתף ובבית החזה. בעקבות התקרית הצעיר נדרש לאשפוז במשך שלושה ימים בבית החולים.


הצעיר טען כי לאחר האירוע החל לסבול מפוסט טראומה ומדיכאון


הנפגע טען כי האב והבן נושאים באחריות לנזקי הגוף שנגרמו לו ולכן עליהם לפצותו בגינם. הוא תיאר כי מאז האירוע הוא סובל מפוסט טראומה, מדיכאון ומהפרעות רגשיות משמעותיות. מומחה רפואי מטעם הצעיר קבע כי נותרה לו נכות פסיכיאטרית קבועה בשיעור של 20% כתוצאה מהאירוע.


עוד נטען כי בעקבות התקיפה נגרמה לצעיר פגיעה עצבית בפנים, ומומחה מטעמו בתחום הנוירולוגיה העריך את נכותו בשיעור של 15%. כמו כן, מומחה רפואי מטעמו בתחום הכירורגיה הפלסטית קבע כי בעקבות המקרה הוא סובל מצלקות בפנים, בכתף ובזרוע וקבע לו נכות קבועה בשיעור של 20%.


התוקפים טענו כי הבחור היה צריך לעזוב את המקום עם תחילת הוויכוח


מנגד, האב והבן טענו כי יש לייחס לצעיר שנפגע אשם תורם בשיעור של 80% בגלל שהוא לא עזב את המקום כבר בתחילת העימות, למרות העובדה שכבר היה בדרכו לצאת מהחדר.


עוד טענו השניים כי לא נגרמה לצעיר נכות בתחום הנפשי מאחר שהוא לא צירף כל תיעוד רפואי שתומך בטענה זו. בחוות דעת שצירפו השניים בתחום הכירורגיה הפלסטית, מומחה מטעמם קבע כי הנכות הרפואית של הצעיר בשל הצלקות בפנים, בכתף ובזרוע היא בשיעור של 9% בלבד.


האב והבן פעלו ביחד כדי לפגוע בצעיר ואחראים לפצותו על נזקיו


השופט הדגיש כי בתחילת האירוע האב והבן פעלו בנפרד, אך לאחר שהבן חתך את הצעיר בפניו הם התחילו לפעול ביחד כגוף אחד. לפיכך נקבע כי הם אחראים לנזקי הגוף שנגרמו לצעיר כמבצעים בצוותא.


צוין כי האב הורשע בעבירות של פציעה בנסיבות מחמירות, החזקת סכין שלא כדין, תקיפה סתם ותקיפה בנסיבות מחמירות. עוד תואר כי הבן הורשע בעבירות של חבלה בכוונה מחמירה והחזקת סכין שלא כדין.


נקבע כי אמנם הבן גרם לצעיר לעיקר הנזק בכך שחתך את לחיו, אך עם זאת הוחלט שהאב והבן אחראים ביחד ולחוד לנזקים שגרמו לצעיר ולכן עליהם לפצותו.


אין להטיל אחריות על הצעיר כיוון שלא היה יכול לצפות את התקיפה


השופט פסק כי אין לייחס לצעיר שנפגע אשם תורם כלשהו מאחר שהותקף במפתיע, ולא היה יכול לצפות שוויכוח מילולי יסתיים באלימות קשה. על כן נקבע שהתוקפים יפצו את הנפגע על הנזקים שנגרמו לו בעקבות מעשיהם.


בסוגיית הנכויות הרפואיות של הנפגע, השופט החליט כי נכותו של הצעיר בתחום הנפשי היא בשיעור של 15%, לאחר שהמומחה הרפואי מטעמו הבהיר בחקירתו בבית המשפט כי טיפול רפואי צפוי להפחית את שיעור הנכות בחמישה אחוזים. בתחום הנוירולוגי אומצה במלואה קביעתו של המומחה מטעם הנפגע ונקבע כי הנכות היא בשיעור של 15%. בתחום הכירורגיה הפלסטית נקבע כי הצעיר סובל מנכות בשיעור של 14%.


לסיכום נקבע כי נכותו הרפואית המשוקללת של הצעיר היא בשיעור של 37.2%. עם זאת, השופט קבע כי נכותו התפקודית של הבחור, המשמשת בסיס לחישוב הפיצויים, היא בשיעור של 15% בלבד.


לפי התרשמותו של השופט, הצלקות לא משפיעות על יכולת ההשתכרות של הנפגע ולכן אין להן משמעות תפקודית. עוד נקבע כי גם הנכות הנוירולוגית היא אינה בעלת משמעות תפקודית, ולכן הוחלט להעמיד את הנכות התפקודית של הבחור בהתאם לשיעור הנכות הנפשית.


בסופו של דבר השופט קבע כי האב והבן יפצו את הצעיר שתקפו בסך כולל של כ-535 אלף שקלים עבור כאב וסבל, פגיעה בכושר ההשתכרות לעבר ולעתיד, הפסדי פנסיה, עזרת צד שלישי והוצאות.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


התוקפים ישלמו גם את שכר טרחת עורך דינו של הנפגע בסך של כ-107 אלף שקלים.


תא (חי') 10472-03-16

 

 


עודכן ב: 19/12/2019