בית משפט השלום בחיפה דן לאחרונה בסוגיית העונש ההולם לאב שהורשע לפי הודאתו בעבירות של תקיפת בן זוג, תקיפת קטין בן משפחה, תקיפה סתם, תקיפת קטין הגורמת חבלה של ממש ואיומים. השופט קבע כי האב נהג באלימות חמורה כלפי אשתו וילדיו ופגע בביטחונם הגופני והנפשי, ולכן החליט לגזור עליו עונש של 14 חודשי מאסר בפועל ושמונה חודשי מאסר על תנאי.


האב איים ותקף את אשתו וילדיו במשך מספר ימים


האב תקף את אשתו וילדיו במספר הזדמנויות שונות לאורך מספר ימים, במקרה הראשון הוא השליך לעבר אשתו קופסת עץ שפגעה בה, היכה אותה בגופה ובראשה ומשך בשערה של בתו. מאוחר יותר הוא תקף את בתו ושרט אותה בפניה.


בהמשך האב השליך לעבר בתו סל כביסה וחפצים מעץ שפגעו בה וגרמו לה לחבלות. הוא איים על בתו ברצח, והשליך לעברה חתיכות עץ שפגעו בה וגרמו לה לשטף דם ביד ולסימני חבלה ברגל.


באירוע נוסף האב ביקש מבנו שיביא לו מטען למכשיר הסלולר שלו. לאחר שבנו נענה לבקשתו הוא איים עליו כי יקבור אותו וישבור לו את הלסת, היכה אותו בראשו וגרם לו לסחרחורת ולכאב ראש.


כדי לגבש תסקיר בעניינו של האב, שירות המבחן ביצע חקירה מקיפה בעניינו תוך בחינת נסיבותיו האישיות וניהול שיחה עם בני משפחתו שנפגעו ממנו.


שירות המבחן קבע כי האב תוקפני ואינו מעוניין להשתנות


בתסקיר צוין כי הגבר עבד כקבלן בנייה עצמאי, נקלע לקשיים כלכליים ופשט את הרגל. תואר כי במשך שנים האב אינו עובד לאחר שנפגע בתאונת עבודה, וכי הוא סובל מאז מבעיות נפשיות ומהתפרצויות זעם.


קצין המבחן ציין כי האב הודה שהיו לו התפרצויות אלימות כלפי בני משפחתו אך טען שלא היה מדובר באלימות חמורה. במסגרת התסקיר נפגש קצין המבחן עם בני משפחתו של האיש, וציין כי אשתו דיווחה שהוא מתנהג כלפי ילדיהם וכלפיה בתוקפנות ובחוסר סבלנות.


האישה סיפרה כי הבעל הפעיל אלימות פיזית ומילולית קשה כלפי כל בני המשפחה, ולכן הם חוששים מהתפרצויותיו הבלתי צפויות. בתו של האיש דיווחה על התנהגות אלימה מצידו כלפיה, והביעה חשש שיחזור הביתה מהמעצר וישוב לסורו.


הגבר אינו מודע להתנהגותו האלימה והבעייתית


שירות המבחן קבע שהגבר הוא אימפולסיבי, מתקשה בניהול תקשורת תקינה ואינו מודע להתנהגותו התוקפנית והבעייתית. לפיכך קצין המבחן החליט שלא לתת המלצה לשיקום בעניינו של האיש, לנוכח אישיותו הבעייתית והיעדר מוטיבציה להשתנות מצידו.


המדינה טענה כי לכל מעשי האלימות החמורים שביצע האב כלפי משפחתו היו מאפיינים דומים. לפיכך ביקשה לקבוע מתחם עונש אחד עבור כלל העבירות שבהן האב הורשע תוך הטלת עונש אחד כולל. המדינה הוסיפה כי יש לקבוע לאב מתחם ענישה שנע בין 11 חודשי מאסר בפועל לבין 30 חודשי מאסר בפועל.


מנגד, הסנגור טען כי מתחם העונש שביקשה המדינה הוא מחמיר מדי ואינו משקף את העבירות שביצע האיש. לגרסת הסנגור הגבר נפגע בעבודה והתאונה היא זו שגרמה למתח רב בבית. צוין כי הגבר נטל אחריות למעשיו, ולכן יש לקבוע לגביו מתחם ענישה שנע בין שישה חודשי מאסר לבין 18 חודשי מאסר.


האב טען בפני בית המשפט כי הוא אוהב את אשתו וילדיו והוסיף כי הוא מעוניין לשוב אליהם מהמעצר. הוא ציין כי עבר פשיטת רגל ותאונת עבודה וביקש את התחשבותו של בית המשפט במצבו הנפשי.

 

התנהגות האב גרמה לאשתו וילדיו לנזקים נפשיים וגופניים


השופט החליט שכלל האירועים האלימים ייחשבו לאירוע אחד לצורך קביעת מתחם העונש הראוי לאיש. נקבע כי מעשי האב, שפעל באופן מודע, גרמו לפגיעה בביטחונם ובשלומם של בני משפחתו.


צוין כי התנהגותו של הגבר כלפי בני המשפחה גרמה להם לנזקים גופניים ונפשיים, ותקיפותיו בוצעו מבלי שקדמה להם כל התגרות מצד הנפגעים. הוחלט כי מצוקתו הנפשית של האב לא הצדיקה התנהגות פוגענית ואלימה כלפי משפחתו, מאחר שלא היה נתון במצב פסיכוטי בעת התקריות.


על כן נקבע כי מתחם העונש ההולם בעניינו של הגבר נע בין תשעה חודשי מאסר בפועל לבין 24 חודשי מאסר בפועל בתוספת מאסר על תנאי וקנס.


השופט הבהיר כי האיש לא הכיר במעשיו החמורים וניסה למזער את חומרתם. הודגש כי הוא לא פעל כדי לשנות את דרכיו ולא הביע כל רצון להתחיל בהליך טיפולי.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


בסופו של דבר השופט גזר על האב עונש של מאסר בפועל, לנוכח מעשיו החמורים ודרגת המסוכנות הגבוהה שנשקפת ממנו לבני משפחתו. הוחלט להטיל עליו 14 חודשי מאסר בפועל ושמונה חודשי מאסר על תנאי. לנוכח מצבו הכלכלי הקשה של האיש הוחלט שלא לחייבו בתשלום קנס.


ת"פ 35141-03-18