בתביעה שהגישו הוריו של הצעיר אשר לוקה כיום במלחת נפש קשה נטען כי צוות המורים בבית הספר כשל בטיפול בילדם ואפשר לבני כיתתו להשפיל אותו ולהתעלל בו משך שנים ארוכות. התעללויות אשר הובילו לכך שאצל הצעיר אובחנה מחלת הסכיזופרניה.

 

יש לכם שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית

 

הצעיר, הסובל מלקויות למידה קשות, למד בבית ספר דתי באזור הדרום. בית ספר זה משלב בין תלמידים רגילים לתלמידים בעלי מוגבלויות בכיתות מעורבות. לאורך כל שנות לימודיו בבית הספר, כך לטענתו, נטפלו אליו שלושה ילדים אשר נהגו להשפיל אותו, לירוק עליו, להפליא בו את מכותיהם ופעם אחת אף פגעו בו מינית בצורה קשה ביותר.

 

התובע טען כי בית הספר לא עשה מספיק מאמצים על מנת למנוע פגיעות אלה. הפגיעות לטענתו נעשו הן בשיעורים והן בהפסקות אך צוות המורים חשב שיש כאן מקרים ספוראדיים שאינם קשורים אחד לשני בעוד ההתעללות הייתה שיטתית, מתמשכת אשר החמירה עם השנים עד אשר התפרצה אצלו מחלת הסכיזופרניה שבגינה נאלץ לעזוב את בית הספר.

 

מטעם בית הספר נטען כי צוות בית הספר העניש בחריפות את התלמידים כשדווח לו על אלימות. בית הספר לא העלים עין מאלימות כלפי תלמידים מעולם והמורים הונחו להעניש בחומרה. זאת ועוד, התובע מעולם לא התלונן על ההצקות וההתעללויות שעבר, ולמורים לא הייתה אפשרות לדעת מה עובר עליו. לדבריהם, מספר אירועים אלימים לא יכולים להעיד על התעללות מתמשכת.

 

בית המשפט: על המורים לזהות בעצמם תלמידים הסובלים מאלימות

 

שוופט בית המשפט המחוזי שן בתיק זה, כתב בפסק הדין הארוך והמפורט כי על הסגל החינוכי לצפות כי גם אירועים נקודתיים של אלימות עשויים להיות קצה הקרחון להתנהגות משפילה, אלימה וחמורה יותר.סגל המורים אמוקר לדעת כי לנערים בגיל ההתבגרות יש נטייה לאלימות ולנקוט צעדים בהתאם לכך. לצד נערים אלו ישנם את הנערים החלשים אשר קל להיטפל אליהם, כמו במקרה זה.

 

יש לקחת בחשבון, כותב השופט, את הבושה שהם עלולים לחוש בדיווח על אירועים אלימים מחשש להיתפס בידי חבריהם כמלשינים ולהסתכן בבידוד חברתי.

 

על צוות המורים לגלות בעצמו, הוסיף השופט, מקרי אלימות אשר מתרחשים בבית הספר עקב חובת הזהירות המוטלת עליו. צוות בית הספר אמור לנקוט את כל האמצעים הדרושים על מנת להילחם בתופעת האלימות בבית ספרו, והשופט התרשם שבמקרה זה בית הספר התרשל.


עוד הוסיף, כי מצבו של הילד היה ידוע לשירות הסוציאלי בעירו ואף הומלץ כי ילמד בחינוך מיוחד. עקב כך תמה השופט מדוע מידע זה לא הגיע לצוות בית הספר, ואם ידעו על כך מדוע לא הקדישו לו תשומת לב יתרה כילד הנמצא בסיכון לאלימות.

 

אי לכך, השופט קבע כי הנתבעים התרשלו כי לא חשפו את ההתעללות בזמן. כמו כן התרשלו השירותים הסוציאליים, שלא העבירו את המידע לבית הספר. צוות בית הספר התרשל אף הוא בכך שלא ערך שיחות אישיות עם התלמיד כדי לאבחן את מצבו בהיותו ילד מופנם וביישן. השופט חייב את המדינה לפצות את הצעיר במיליון ₪