המדינה ממשיכה להעניש בחומר מעלימי מס סדרתיים. הנאשם בעניינו הוא אינסטלאטור עצמאי שעסק גם בעבודות חשמל ושיפוצים, הוא הורשע, על פי הודאתו, כי במשך חמש שנים לא ניהל פנקסים בהתאם לתקנות, לא ניהל ספרי הזמנות ואף לא פנקסי קבלות כנדרש. בפנקסי חשבוניות המס שהנפיק רשם פרטים שלא תאמו את היקף הכנסותיו. סך כל ההעלמה, לפי רשויות המס, מגיע לכמעט 800 אלף ₪ תוך כדי מרמה ותחבולה של רשויות המס, כך לפי כתב האישום

 

יש לך שאלה?
פורום עבירות מס
פורום דיני מיסים

 

בטיעוניה לעונש הדגישה עורכת הדין מטעם התביעה את הקושי באכיפת החוק לגבי בעלי מקצועות כמו זה של הנאשם, נותני שירות בסדר גודל קטן (חשמלאים, אינסטלאטורים, וכו'). אופי העבודה של מקצועות אלה מאפשר להם להחליט בעצמם אם לשלם מס או לא. היא הדגישה כי במצב העניינים הנוכחי במדינה,קשה לבעל עסק אשר רוצה להתפרנס בכבוד להתמודד עם רמות המחירים אותן מציעים בעלי עסקים שמתחמקים מתשלום מס. התובעת הוסיפה ואמרה כי במקרה של אין מדובר בעבירה חד פעמית אלא במספר שנים בהן הנאשם העלים מס באופן שיטתי. על כן, דרשה התביעה להשית על הנאשם מאסר בפועל.

 


הסנגור טוען: לא יכול להיות שבגלל 60,000 ₪ הנאשם ירצה עונש מאסר


בא כוחו של הנאשם טען מנגד כי יש להסתפק בעונש מאסר שירוצה בדרך של עבודות שירות. הסנגור טען כי לא מדובר באדם שחי מחוץ למעגל משלמי מיסים אלא הפיק חשבוניות מס ושילם מע"מ עבור עסקאות שביצע. הנאשם ניסה להגיע להסדר עם רשויות המיסים ונמצא מתאים לשלם "כופר" בסך 90,000 ₪ בתמורה לאי העמדתו לדין אולם עקב מצבו הכלכלי הקשה הצליח לגייס 30 אלף ₪ בלבד ואין זה הוגן כי בגלל סכום זה, יאלץ לשבת בכלא.


לזכות הנאשם העידו 3 עדי אופי שהעידו כי מדובר באדם ערכי ומסור למשפחתו אשר מתנדב בקהילה בדרך קבע, שביצע את העבירות על רקע קשיים כלכליים אליהם נקלע ולכן על בית המשפט להתחשב בו. עוד ציינו, כי לנאשם יש ילד חולה אשר מצבו הנפשי עשוי להחמיר אם הנאשם ירצה עונש מאסר בפועל.

 

בית המשפט: בעבירות כלכליות, האינטרס הציבורי גובר על האינטרס האישי


השופטת שדנה בתיק כתבה בגזר הדין כי השתכנעה שיש מקום להקל עם עונשו של הנאשם שכן הוא הודה כבר בחקירתו הראשונה ובכך חסך זמן ציבורי יקר, ואף עשה מאמצים להסדיר את מחדליו עם רשויות המס, אולם דבר זה לא עלה בידיו. לזכותו של הנאשם עומדת העובדה כי זוהי הסתבכותו הראשונה בפלילים.


עם זאת, ההלכה המשפטית הידועה היא שבעבירות כלכליות, יש לתת משקל רב לשיקולי ההתרעה על פני שיקוליו האישיים של הנאשם, זאת מפני הצורך לחדד את האיסור על העלמת מס נוכח העובדה שעבירה זאת הפכה לנפוצה בקרב נותני שירותים קטנים, כמו הנאשם שלפנינו. לפיכך, השיתה השופטת על הנשם 10 חודשי מאסר בפועל, וקנס של 50,000 ₪