נגד הנאשם בענייננו הוגש בשנת 2009 כתב אישום שבו נטען כי לא הגיש דוחו"ת שנתיים למס הכנסה, הנאשם אז היה עורך דין בעל משרד עצמאי. הנאשם ביקש להסדיר את ענייניו מול מס הכנסה , אולם לאחר מכן התברר כי הנאשם לא הגיש דוחו"ת שנתיים במשך 10 שנים תמימות.

 

יש לך שאלה?
פורום עבירות מס
פורום דיני מיסים

 

משפטו נפתח באוקטובר 2012, ולאחר דחיות רבות, החליט להודות בסופו של דבר בעובדות כתב האישום. בית המשפט נדרש להכריע את עונשו.


שלב הטיעונים לעונש


עורכת הדין מטעם המאשימה ביקשה להחמיר עם הנאשם ולגזור עליו עונש מאסר בפועל. במחדליו המתמשכים, שנמשכו עשר שנים תמימות, פגע הנאשם במלאכת גביית המיסים במועדם, כל זאת בזמן שהוא עדיין מפעיל את משרדו. לדעתה של עורכת הדין מטעם המדינה יש לראות בחומרה את העובדה שמדובר בעורך דין- ממנו מצפים להתנהגות ראויה לשבח, יותר מהאזרח הממוצע.


למרות ששימש כעורך דין, פגע הנאשם פגיעה חמורה ביוקרת מקצוע עריכת הדין. זאת ועוד, יש לראות את בחומרה את העובדה שזו איננה העבירה הראשונה אותה ביצע הנאשם, אשר במהלך 2012 ריצה עונש מאסר בגין עבירה בידי מורשה.

 

באת כוחו של הנאשם טענה מנגד כי בתיק זה ישנן נסיבות המצדיקות הקלה בעונשו של הנאשם. בראשן, העובדה כי הנאשם הודה במיוחס לו ועשה מאמצים רבים כדי להסיר את מחדליו ולהגיש את דו"חות המס, גם אם הוגשו באיחור. זאת למרות, שהיה טרוד במשפטו האחר בגינו נכלא בסופו של דבר. עורכת הדין אף הפנתה את תשומת לב בית המשפט למצבו הבריאותי הרופף של הנאשם, אשר אמור לעבור ניתוח קשה, ולמצבו הכספי הרעוע כפי שמשתקף מהדו"חות הכספיים שהגיש.

 

בית המשפט: 9 חודשי מאסר ו-40,000 שקל קנס


השופט שדנה בתיק כתבה בגזר הדין כי אין להכביר במילים על חומרת מעשי הנאשם. הנאשם השתמט מחובתו בדו"ח שנתי, שהינו דו"ח חשוב העוזר לפקידי השומה לגבות ממנו מס אמת ובכך פגע אנושות בשוויון בנטל המס, זאת לאורך עשר שנים תמימות. אין מדובר בעבירה "טכנית" קלה אלא בהתנהלות עבריינית מתמשכת אשר הפכה אצל עורך הדין לדבר שבשגרה. עבירות מס, לדידה של השופטת הן רעה חולה המכרסמת בחברה, פוגעת בערך השוויון במדינה ועל כן על בית המשפט לתת משקל רב לשיקולי הרתעה וגמול.


למרות זאת, השופטת כתבה כי אינה מתכוונת למצות את הדין עם הנאשם, זאת עקב נסיבותיו האישיות הקשות. מדובר באדם שכבר הגיע לגיל העמידה, סובל ממחלה כרונית אשר משפיעה על תפקודו ולאחרונה חלה התדרדרות במצבו המצריכה ניתוח. כמו כן, יש לתת משקל לכך שהנאשם הודה ובכך חסך ניהול משפט הוכחות. אשר לעובדה כי הסיר את מחדליו והגיש בסופו של דבר את הדו"חות, השופטת קבעה כי הדבר בבחינת "מעט מדי, מאוחר מדי" ועל כן אין לזקוף זאת לזכות הנאשם.


לסיכום, כתבה השופטת, נראה שהנאשם זקוק למסר של ממש שיעביר לו את חומרת מעשיו ותרתיע עבריינים נוספים לפיכך, גזרה עליו 9 חודשי מאסר בפועל וקנס בסכום 40 אלף שקלים.