5 מיליון ו-300 אלף שקלים, זהו הסכום שהעלים בעל חנות רהיטים ופירות באזור המרכז. בית המשפט השלום בתל אביב החליט להחמיר עימו ולגזור עליו שנה וחצי מאסר בפועל, מדוע?


על פי כתב האישום, בשנת 2004 פתח הנאשם חנות רהיטים באזור המרכז. הוא לא הודיע לפקיד השומה על פתיחת עסק, לא הגיש דו"חות במשך שנתיים ואף לא ניהל ספרי חשבונות. בשנת 2009 נתפס, הוגש נגדו אישום והוא הורשע בביצוע שש עבירות מס.


בלב הטיעונים לעונש, עמד בא כוח המאשימה, על חומרתן של העבירות לנוכח סכום ההעלמה הגבוה והפגיעה החמורה בערך השוויון והשוק החופשי. עוד טען כי אין לקבל את הטענה שהעבירות נעשו עקב קשיים כלכליים, שכן הנאשם אדם בריא ועצמאי ויכול היה לתת לאחרים לנהל את העסק במקומו ולמצוא עבודה אחרת. עוד הוסיף עורך הדין כי התכנון הרב שקדם למעשים, העובדה שהם נעשו בפרק זמן של כמעט 6 שנים וכן העובדה כי הנאשם לא עשה דבר על מנת להסיר את מחדליו מצדיקות הטלת עונש מאסר של 3 שנים בנוסף לקנס גבוה.


הנאשם: השוק האפור ניהל את העסק


עורך דינו של הנאשם טען מנגד כי יש להקל ככל הניתן על עונשו של מרשו. הסיבה לכך היא שהנאשם הודה כבר בחקירתו הראשונית במשטרה וברשות המיסים, ובכך חסך זמן ציבורי יקר. העבירות בוצעו על רקע מצב כלכלי קשה אליו נקלע הנאשם ונעשו מחוסר ברירה.

 

בנוסף טען כי לא היה כל תחכום או תכנון במעשיו של הנאשם שכן הוא לא ניסה להסתיר את ספרי החשבונות. עוד עמד על מצבו הבריאותי של הנאשם, שסובל מבעיות לב ועבר שתי התקפי לב בזמן האחרון. עקב נסיבות אלה ביקש הסנגור לגזור על הנאשם עונש מאסר שירוצה בדרך של עבודות שירות, על מנת שהנאשם יוכל לעזור לאשתו בניהול העסק ולצאת מהמצב הכלכלי הקשה אליו נקלעו.

 

הנאשם בדבריו האחרונים ביקש מחילה על מעשיו וטען כי אנשים מהשוק האפור הם אלו שלמעשה ניהלו את העסק ומנעו ממנו לדווח לרשויות המס על הרווחים.


בית המשפט: מצב כלכלי לא מצדיק עבירה על החוק


במתן גזר הדין קבע השופט כי הנאשם פגע באמצעות מעשיו בערך השוויון בנשיאת נטל המס. ערך שהפגיעה בו, לפי בית המשפט העליון, מצדיקה עונש מאסר מאחורי סורג ובריח.

 

יש לך שאלה? 

פורום עבירות מס


עוד לפי השופט, הנזק הנגרם רב. מדובר בהעלמה של חמישה מיליון שקלים והנאשם אף לא ניסה להסיר את מחדליו ולצמצם את הנזק שנגרם.


השופט הוסיף כי כאשר אדם בוחר לצאת ממצב כלכלי קשה בדרך של ביצוע עבירות, אין בכך הצדקה להקל בעונשו. אלא להיפך, הדבר מראה על אדם בעל ערכים פסולים.


לאור כל זאת, קבע השופט כיהנאשם ירצה 18 חודשי מאסר בפועל, שנה נוספת על תנאי וכן הטיל עליו קנס בגובה 100 אלף שקלים.