בית משפט השלום בתל אביב גזר 14 חודשי מאסר על מסעדה ברמת גן, בגין העלמת כ-מיליון שקלים ממס הכנסה.


על פי כתב האישום, בשנת 2003 החל הנאשם להעלים מס באופן שיטתי. הוא ועובדיו השתמשו בדרכים שונות על מנת למחוק מהקופות הרושמות תשלומים שהתקבלו מלקוחות ובכך להקטין, לכאורה, את הכנסותיה של המסעדה, להגדיל את ההוצאות, וכך ליצור מצג שווא לפיו החברה נמצאת בקשיים כלכליים. בשנת 2004, מכר הנאשם את מניותיו בחברה לשותפו (אך המשיך לנהל את המסעדה בפועל) בסכום של 385 אלף שקלים, על הכנסה זו לא דיווח לרשויות והכסף "נעלם".

 

מאוחר יותר באותה שנה מכר אחוזים נוספים ממניותיו בחברה לאדם אחר, בסכום 380,000 שקלים, גם על הכנסה זו לא דיווח לרשויות המס. סך כל העלמות המס בשנים אלה מגיעות לכמיליון שקלים.


טיעוני הצדדים לעונש


בא כוח המאשימה טען כי מדובר בעבירות חמורות אשר נמשכו מספר שנים. מדובר במחדלי דיווח למס הכנסה ובהשמטת הכנסות גבוהות בשיטתיות, תחכום ומרמה שהוליכו שולל את רשויות המס. פרשה זו מוכיחה, לדעתו של עורך הדין, עד כמה קל להונות את רשויות המס ועד כמה קשה להן לגלות את העבירות, שכן, הפרשה נחשפה רק באקראי באמצעות מבצע של רשות המיסים.

 

לדברי בא כוח המאשימה, העובדה כי הנאשם שיתף פעולה בחקירתו הביאה לבקשת התביעה לדון אותו ל-14 חודשי מאסר בלבד.


בא כוח הנאשם עמד מנגד על נסיבותיו האישיות הקשות של מרשו. לדבריו, הנאשם נקלע ל"סחרור" כלכלי עקב נפילת עסקיו, דבר הגרם לו לבצע עבירות אלה. לדבריו, הנאשם עובד היום כשכיר ואין סיכוי להישנות העבירות. הנאשם נמצא בחובות של כמיליון וחצי שקלים ולפיכך ביקש עורך הדין להקל בעונש המאסר ככל שניתן, ולהסתפק בהטלת קנס סמלי עקב הודאתו המהירה כבר מראשית החקירה נגדו.


בית המשפט: התנהלות הנאשם עבריינית ומצדיקה עונש מאסר


השופטת שדנה בתיק קבעה בגזר הדין כי מעשיו של הנאשם מהווים התנהלות עבריינית ממושכת שהפכה אצלו לשגרה. הנאשם במעשיו פגע בשיוויון בנטל המס ובאמון הציבור במס הכנסה.


לדבריה, עבירות כלכליות הן רעה חולה המכרסמת בחברה הישראלית ועל כן נוטים בתי המשפט לתת משקל רב למטרות של גמול, מניעה והרתעה ולהעדיף אותם על פני נסיבותיו האישיות של הנאשם, קשות ככל שיהיו.


השופטת כתבה כי התביעה הקלה על הנאשם בהסדר הטיעון, כשהחליטה לטעון ל-14 חודשי מאסר, היות והעונש בגין עבירה זאת עשוי להגיע ל-20 חודשי מאסר בפועל.

 

יש לך שאלה? 

פורום עבירות מס
פורום משפט פלילי


השופטת ציינה לטובה את העובדה כי הנאשם החליט להודות במיוחס לו עוד לפני הגשת כתב האישום, וכתבה כי עובדה זאת תקל מעט בעונשו ובגודל הקנס שיוטל עליו.


בסופו של דבר, קבעה השופטת כי העונש הראוי במקרה שלפנינו הוא 14 חודשי מאסר, בנוסף לקנס של 20 אלף שקלים.