בית המשפט המחוזי בבאר שבע הרשיע השבוע (יום ב') אדם שהואשם בהצתה ברהט.

 

בחודש נובמבר של שנת 2012 הצית הנאשם, כך על פי כתב האישום, ערימת עשבים ביער רהט, והניח עליהם צמיגים. כתוצאה, נשרפו כדונם וחצי של עצים ביער. הנזק שנגרם נאמד ב- 20,000 שקלים.


על פי עדותו של שוטר שהבחין בעשן, הוא ראה את הנאשם מצית ערימה של עשבים ועורם עליה צמיגים. לטענתו כשהאש החלה לגבור, הוא המשיך לערום עוד ועוד צמיגים. בשלב זה ביקש ממנו השוטר לחדול ממעשיו ועצר אותו במקום. הנאשם ניסה להסביר לשוטר כי הוא מנסה לכבות את האש, אך זה לא האמין לו והרים מהאדמה מצית שזרק הנאשם כהוכחה להצתה.


הצתה מכוונת או עישון סמים?


על פי גרסתו של הנאשם, הוא שהה במקום על מנת לעשן חשיש והשוטר הבחין בו כשהדליק את העשבים כחלק מחימום החשיש.


סנגורו של הנאשם ביקש לא לתת חשיבות רבה לעדותו של השוטר וציין כי שינה את דעתו מספר פעמים בחקירות. הוא טען שלא היה עקבי בנוגע לכמות הצמיגים, גובה האש ומספר נקודות הבעירה שראה. עוד טען הסנגור כי בלתי סביר שהנאשם הצליח להצית אש בכמה מוקדים בזמן קצר כפי שטען השוטר בעדות, והסביר כי יש להניח שאנשים אחרים שכנראה נכחו במקום עשו זאת.


הנאשם טען בחקירתו כי כל מה שרצה לעשות היה לשבת בשקט ביער ולעשן חשיש. כשראה את השוטר, נבהל וזרק את החשיש שהיה בידו, יחד עם המצית. השוטר הבחין רק במצית וכך הסיק שהנאשם ניסה להצית את ערימת הצמיגים שלידו.


לטענת הסנגור, גרסתו של השוטר מתיישבת עם עדותו של הנאשם משום שהבחין בו זורק דבר מה, ואז הבחין במצת על הרצפה, כאשר הנאשם לטענתו אכן זרק את המצית יחד עם החשיש כי פחד מתגובת המשטרה.


ביהמ"ש: עדותו של הנאשם אינה אמינה


השופטת לא קיבלה את הטענות והסבירה שדבריו של הנאשם בנוגע לעישון החשיש עלו רק בשלב מאוחר של החקירה, כאשר הבין עד כמה חמורה עבירת הצתה בסדר הגודל הזה, אל מול החזקה של סם לצריכה עצמית. בנוסף אמרה כי הסיפור אודות עישון החשיש אינו מתיישב עם ההיגיון הסביר שכן על מנת לחמם חתיכה קטנה של חשיש אין כל צורך במדורה, לא כל שכן שתי מדורות.


באשר לטענות הסנגור הסבירה השופטת כי שיטת הפעולה העקבית של סידור ערימת עשבים יבשים וצמיגים שנצפתה בכל המוקדים של האש, מחזקת את ההנחה שהנאשם אחראי להצתות.

 

היא הוסיפה ואמרה כי הטענה שאנשים אחרים גרמו להצתות אלה, אינה סבירה שכן לא נצפו אנשים אחרים ביער באותה השעה, ואם היו שם אנשים אחרים, ודאי לא היו מספיקים לברוח במהירות כזו.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית


לפיכך, קבע בית המשפט בהתבסס על העדויות שהוצגו, ובהסתמך על עדות נוספת של מומחה לשריפות, כי הנאשם הוא האחראי להצתה והרשיע אותו.

 

ת"פ45930-11-12