בעלת דירה ששכרה את שירותי התיווך של אשה שהציגה עצמה כמתווכת, אך למעשה לא היה לה כלל רישיון לעסוק בתיווך מקרקעין, הגישה נגדה תביעה להחזר דמי התיווך ששילמה לה בסך 33,800 שקל. בית משפט לתביעות קטנות בירושלים קבע בשבוע שעבר (יום שבת) כי הנתבעת תשיב את דמי התיווך.

 

בחודש נובמבר 2013 התובעת ביקשה למכור את דירתה ופרסמה פרטים באתר "יד 2", בעקבות המודעה, התקשרה אל התובעת אשה שהציגה עצמה כמתווכת והציעה שמשרד התיווך איתו היא עובדת יקבל בלעדיות ויטפל במכירת הדירה.

 

לאחר מספר ימים התובעת נפגשה עם אותה אשה, והסכימה להצעתה, אך ציינה כי היא אינה מעוניינת למכור את הדירה לאדם ממוצא ערבי. בהמשך חתמה על טופס הזמנת שירותי תיווך וטופס בלעדיות למכירת הדירה. ממועד החתימה לא הפנתה הנתבעת רוכשים פוטנציאליים לדירה, מאחר ולטענתה כל המתעניינים היו מהמגזר הערבי בלבד.

 

הקונה הגיעה לדירה דרך מודעה שפרסמה התובעת באינטרנט

 

בחודש פברואר 2014, פנתה אל בעלת הבית לקוחה פוטנציאלית דרך המודעה באתר "יד 2", וביקשה לבוא ולראות את הדירה, התובעת הודיעה ללקוחה, שכבר הגיעה ביוזמתה, כי יש להמתין למתווכת ותוך דקות ספורות הגיעה הנתבעת וערכה לה סיור בדירה.

 

הלקוחה נפגשה שוב עם הנתבעת ובעל משרד התיווך אליו היא משתייכת, לשם הסכמה סופית על מכירת הדירה. הצדדים הסכימו ביניהם כי הנתבעת לא תראה את הדירה לאנשים נוספים, והלקוחה מצדה לא תראה דירות נוספות.

 

לטענת התובעת, הנתבעת הציגה את עצמה בפניה כמתווכת למרות שלא היה לה רישיון לעסוק בתיווך, ובשל מצג שווא זה, היא חתמה על טפסים ושילמה לה דמי תיווך בסך 34,500 שקל. עוד ציינה כי על הטפסים לא היו מצוינים פרטיה האישיים של המתווכת וערך הדירה כמתחייב על פי החוק.

 

בעלת הדירה הוסיפה כי בעל משרד התיווך שכתב בעצמו בפגישה עם הקונה את זיכרון הדברים חרף האיסור על עריכת מסמכים משפטיים על ידי מתווך, כלל לא היה שותף בעסקה, לפיכך אינו זכאי לדמי תיווך.

 

האם העובדת עסקה בתיווך או ביצעה פעולות מנהלתיות בלבד?

 

מנגד טענו הנתבעים כי העובדת לא הציגה עצמה כמתווכת בפני התובעת, אלא עסקה בפעולות מנהלתיות של החתמה על טפסים בלבד. במהלך הפגישה עם הלקוחה שבה הושגה ההסכמה הסופית על המכירה, בעל משרד התיווך הציג בפני הקונה את הדירה, ערך בדיקה משפטית על מנת לפתור בעיית מיסוי ובירר לגבי תכנית בנייה עתידית במגרש הסמוך.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים ועיון מעמיק בטפסים, קבעה השופטת כי הנתבעת הציגה עצמה בפני בעלת הבית והקונה כמתווכת, ולא עסקה רק בפעולות מנהלתיות של מילוי טפסים, אלא קבעה פגישה עם התובעת, ערכה סיור עם הקונה בנכס, ציינה בפניה את המחיר, וכל אלה ללא רישיון תיווך במקרקעין.

 

יש לך שאלה?

פורום תיווך נדל"ן
פורום רכישת דירה | מכירת דירה

 

על כן קבעה השופטת כי דין התביעה להתקבל וחייבה את משרד התיווך להשיב לתובעת סך של 33,800 שקל ולשאת בהוצאות משפט בסך 400 שקל.

 

ת"ק 30162-06-14