שתי בעלות דירות בבניין משותף בקריית שמונה הגישו תביעה לפיצויים נגד משרד הבינוי והשיכון בגין נזקים שנגרמו לדירותיהן, כתוצאה מביצוע עבודות לחיזוק חדרי ביטחון בבניין מטעם המדינה. בית משפט השלום בנצרת קיבל בשבוע שעבר (יום ב') את התביעה וקבע כי המדינה תשלם לכל אחת מהתובעות סך של 21,000 שקלים בגין הנזקים.

 

על רקע המצב הביטחוני ששרר בקריית שמונה, במהלך שנות השבעים של המאה הקודמת, הוספו לבניינים באזור חדרי ביטחון, בהוראת משרד הביטחון ובשיתוף עם משרד הבינוי והשיכון. על מנת לבצע את התוספת, הוצמד לבניין הקיים מגדל של חדרי ביטחון, ונפרץ פתח בין החדר לדירה הצמודה לו. עם השנים חדרי הביטחון החלו לשקוע ולהתנתק מהבניינים שלצדם.

 

במהלך שנת 2001, הוחלט על ידי המדינה להרחיב את הפרויקט המקורי, על מנת לחזק את חדרי הביטחון, ובנוסף לחזק את יציבות הבניין ולשפר עמידותו בפני רעידות אדמה. לצורך ביצוע העבודות הוקצה תקציב כולל בסך 22 מיליון שקלים.

 

לטענת התובעות, במהלך ביצוע העבודות, הורגשה בבניין רעידה ותזוזה חזקה, ומיד אחריה נפערו סדקים בקירות הדירות וברכוש המשותף. עוד טענו כי כתוצאה מהפרויקט נגרמו נזקים שונים כגון: נפילת פנלים ועיוות במפלס הרצפה ובמשקופים, ונגרם נזק למערכות מים, הביוב והחשמל.

 

בעקבות הנזק הישיר שנגרם לדירות, התובעות דרשו לקבל מהמדינה פיצויים בסך של 258,500 שקלים, הכולל את עלות תיקון הליקויים ופיצוי בגין עגמת נפש.

 

המדינה טענה כי מטרת הפרויקט היתה לטפל בליקויי בנייה בחדרי הביטחון, כדי להבטיח את יציבותם, ולייצב ואת הבניינים למקרה של רעידת אדמה. היא ציינה כי העבודות בוצעו על פי היתר שניתן על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובניה קריית שמונה, באמצעות משרד מהנדסים, ובפיקוח מקצועי של קבלן אשר זכה במכרז.

 

עוד טענה כי לאחר סיום העבודות, ועד הבניין שלח לה מכתב, בו נמסר כי נוצרו סדקים בקירות הבניין ובדירות, והיא השיבה בתגובה שהסדקים אינם מסכנים את יציבות הבניין, והם נמצאים במעקב ובמידת הצורך יבוצע תיקון.

 

הליקויים בבניין הישן הופיעו טרם ביצוע עבודות החיזוק

 

בהמשך המדינה הסכימה לפנים משורת הדין לתקן את הסדקים, למרות שלא היתה וודאות כי מקורם בעבודות שבוצעו בפרויקט, אולם התובעות התנגדו לכניסת הקבלן והמפקח לדירותיהן, לפיכך לא ניתן היה לבצע את הבדיקה והתיקונים. המדינה הוסיפה כי מדובר בדירות ישנות, אשר מצבן היה לקוי עוד לפני ביצוע הפרויקט, ולטענתה מרבית הליקויים כלל לא קשורים לפרויקט ולאופן ביצוע העבודות.

 

מומחה מטעם בית המשפט ערך בדיקה בבניין, ועל פי חוות דעתו לא חלה תזוזה או משיכה של הבניין לעומת מגדל חדרי הביטחון, וחלק רחב מהסדקים בדירות נוצרו לפני תחילת הפרויקט, אך עם זאת הוחרפו כתוצאה מהעבודות. עוד קבע כי הסדקים לא משפיעים לרעה על יציבות הבניין, וניתן לתקנם בעלות של 14,000 שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום תמ"א 38
פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים

 

בסופו של דבר קיבל בית המשפט את חוות דעתו של המומחה, וחייב את המדינה לשלם לכל אחת מהתובעות סך של 21,000 שקלים, ולשאת בהוצאות משפט בסך של 22,000 שקלים.

 

ת"א 5149-05