נציגות חברי ועד הבית, בבניין משותף בפתח תקווה, הגישה תביעה לפיצויים נגד חברת הקבלן, בגין ליקויי בניה ברכוש המשותף ולירידת הערך בגינם. בית משפט השלום בפתח תקווה קיבל בשבוע שעבר (יום א') את התביעה באופן חלקי, וקבע כי הנתבעת תשלם לנציגות הבית סך של 174,000 שקלים.

 

במהלך שנת 2009, לאחר שהסתיימה בניית הבניין בפתח תקווה, הכולל 13 דירות מגורים בחמש קומות, מכרה חברת הקבלן לדיירי הבית את יחידות הדיור, ואת הרכוש המשותף שצמוד להן.

 

לאחר כניסת הדיירים לדירות החדשות, התגלו ליקויים רבים ואי התאמות ביחס למפרט הטכני לו התחייבה הנתבעת. לטענת נציגות הועד, הקבלן התחייב לחיפוי שלושה קירות חיצוניים באבני פסיפס, וציפה רק את חזית הבניין.

 

בנוסף, הקבלן בנה את קומת החנייה בגובה הנמוך מהתקן, וכתוצאה מכך רכבים גבוהים לא יכולים להיכנס לחנייה. וכן, קיימת רטיבות קשה בחדר המדרגות, ישנן בעיות בחשמל בחדר המדרגות ובחניה, וחלודה במעקות המרפסות.

 

בעקבות הליקויים הרבים נגרמה ירידת ערך לרכוש המשותף

 

נציגות ועד הבית פנתה לקבלן, על מנת שיתקן את הליקויים, אך מאחר והוא לא ביצע את התיקונים כפי שנדרש ממנו, דרשה התובעת פיצויים בגובה הליקויים ואי ההתאמות ברכוש המשותף, בסך של 400,000 שקלים.

 

מנגד טענה הנתבעת כי יש לדחות את התביעה מאחר והבית לא נרשם כבית משותף, והנציגות לא מונתה כדין. הנתבעת ציינה כי התביעה לא הוגשה בשם כלל הדיירים, אלא באמצעות שלושה מבעלי הדירות, שהציגו עצמם כנציגות הבית.

 

לטענת הנתבעת, היא לא התחייבה בפני הדיירים למפרט טכני שכולל חיפוי פסיפס בציפוי קירות החוץ, והיא תיקנה את כל ליקויי הבניה, כפי שנדרש ממנה בפגישה עם הדיירים, ובכך מילאה את התחייבויותיה. כמו כן, הליקויים הנוספים חורגים מההסכמות שבין הצדדים.

 

בית המשפט מינה מומחה, אשר העריך כי נגרמה לרכוש המשותף ירידת ערך בסך 13,000 שקלים, בעקבות ליקויי בניה ברכוש המשותף, בגין גובה קומת החניה, שאינו ניתן לתיקון. עוד קבע המומחה כי היקף הנזק של ליקויי הבנייה עומד על סך של 165,000 שקלים.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים ועיון בחוות דעתו המנומקת של המומחה, העדיף בית המשפט את גרסת נציגות הבניין בנוגע לליקויים ברכוש המשותף של הבית. עוד קבע כי חברת הקבלן לא הוכיחה כי אכן ביצעה את תיקון כל הליקויים, כפי שנדרש ממנה, ונותרו ליקויים לא מעטים ברכוש המשותף, בסך של 165,000 שקלים, על פי הערכת המומחה.

 

עם זאת בנוגע לחיפוי קירות הבניין החיצוניים, העדיף בית המשפט את גרסת הנתבעת, לפיה לא התחייבה לחיפוי הבניין כולו בפסיפס, אלא לציפוי החזית בלבד, וקבע כי בכל מקרה החיפוי אינו מהווה ליקוי בניה, אלא טענה לאי התאמה.

 

יש לך שאלה?

פורום בתים משותפים | תביעות למפקחת
פורום ליקויי בניה | בדק בית | תביעות קבלנים

 

בסופו של דבר חייב בית המשפט את חברת הקבלן לשלם לתובעים, כנציגות הבית סך 165,000 שקלים, בגין ליקויי הבנייה, ולשלם לכל אחד משלושת התובעים סך 3,000 שקלים, בגין חלקם היחסי בפיצוי בשל ירידת הערך שנגרמה בקומת החניה. בנוסף הנתבעת תישא בהוצאות משפט בסך 18,000 שקלים.

 

ת"א 12380-12-11