נאשם שהחל את שירותו הצבאי טרם סיום ההליכים הפלילים נגדו, הורשע בתקיפה סתם ובתקיפה חבלנית לאחר שתקף זוג חברים ברחוב. בית המשפט השלום בראשון לציון קבע בשבוע שעבר (יום ג') כי למרות שיקומו של הנאשם ושירותו החיובי בצה"ל יש להרשיעו בעבירות החמורות ולגזור עליו מאסר על תנאי ופיצוי למתלונן.


בדצמבר 2011, בשעת לילה מאוחרת, הבחין הנאשם, שישב עם חבריו בגינה שכונתית, בזוג שעבר לתומו במקום. הוא פנה אל הזוג ושאל אותם מה הם עושים במקום בשעה כזו, ומה הקשר ביניהם. הצעירה השיבה לנאשם כי הם זוג חברים וביקשה ממנו שיניח להם. אולם תגובה זו רק הציתה את זעמו והוא החל לקלל את הצעיר שהלך איתה, למשמע הקללות החל הבחור הצעיר לברוח בריצה מהמקום.


אלא שהנאשם וחבריו לא הניחו לו, ולאחר רדיפה קצרה הצליחו לתפוס ולהחזיק בו, כאשר הם תוקפים אותו באגרופים ובבעיטות בכל גופו, ואף שוברים בקבוק זכוכית על ראשו. הצעירה שניסתה להגן על בן זוגה נהדפה ונדחפה על ידם, ורק לאחר שהצעיר איבד את הכרתו, והם ברחו מהמקום, היא הצליחה להזעיק סיוע. 


כתוצאה מהמכות הקשות שהפליאו בו הנאשם וחבריו, הובהל הצעיר לבית החולים עם חבלות בכל חלקי גופו, וחתך בקרקפת כשהוא מחוסר הכרה.


לאור גילו הצעיר ועברו הנקי מפלילים נערך לנאשם תסקיר מבחן, אשר בחן את נסיבות חייו ומניעיו לעבירות. לפי התסקיר, מדובר בצעיר אשר לא השתלב היטב במסגרת הלימודית ונשר אחרי 9 שנות לימוד בלבד מבית הספר, לטענתו, באותו הלילה היה נתון להשפעת אלכוהול ועל כן נהג כפי שנהג. עוד ציין הנאשם בפני קצין המבחן כי הוא זוכר מעט מאוד מקרות האירוע, בשל היותו שיכור.

 

הנאשם התקשה להביע אמפתיה כלפי הצעיר בו פגע ולקחת אחריות על מעשיו 


לפי שירות המבחן, למרות שלאחר עיכוב מה בשל ההליכים הפליליים, גויס הצעיר והחל בשיקום במסגרת הצבאית, הוא לא השכיל לקחת אחריות מלאה על מעשיו, ואף התקשה לגלות אמפתיה כלפי האדם בו פגע. כמו כן, הוא לא ביקש לבחון את הסיבות להתנהגותו או לשימוש באלכוהול, ולא סבר כי הוא צריך טיפול כלשהו, אלא ביקש להתמקד בשירותו הצבאי ולהתקדם לתפקיד קרבי.


לאור זאת, המליץ שירות המבחן להרשיע את הנאשם ולהטיל עליו עונש מרתיע על מנת למנוע הישנות העבירות.


מנגד, טענה באת כוחו כי אין להרשיע את הנאשם וזאת מפאת גיוסו לצה"ל אשר הוביל למוטיבציה רבה לשיקום, וכן מפאת נסיבות חייו המצערות. לפיה, מדובר בצעיר אשר גדל בשכונת מצוקה ללא כל תמיכה ממשפחתו או מגורמים אחרים אשר היו יכולים להוציאו מאורח החיים העברייני.


כמו כן, ציינה באת כוחו את העובדה כי הוא בעל עבר נקי מפלילים וכי יש לאפשר לו להתחיל את חייו ברגל ימין, ולתת לו הזדמנות להוכיח את עצמו בשירותו הצבאי, בעיקר לאור העובדה כי זוהי המסגרת הראשונה בחייו אשר הצליחה להשפיע עליו באופן חיובי, והביאה אותו לידי מוטיבציה ורצון עז לתרום לחברה.


לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבעה השופטת כי האינטרס הציבורי גובר במקרה זה על זה האישי, וכי לפיכך יש להרשיע את הנאשם בעבירות. לדבריה, מדובר בעבירות חמורות כאשר טענות הנאשם העומדות מנגד והמעידות על שיקומו האפשרי אינן הולמות את חומרתן.

 

כמו כן, התחשבה השופטת בהמלצת שירות המבחן ובטענה כי למרות שירותו הצבאי החיובי, ישנה עדיין סכנה כי הנאשם יחזור על העבירות אם לא יינתן לו עונש מרתיע ואם לא יורשע בגינן.


בנוסף, ציינה השופטת את העובדה כי הצעיר לא לקח אחריות אמיתית על המעשים, לא ביקש טיפול או שיקום רציני והתקשה להביע אמפתיה כלפי המתלונן.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


יחד עם זאת, התחשב בית המשפט בכך שהצעיר הודה במעשים, ונראה כי כעת הינו בעל מוטיבציה להשתלב בחברה הנורמטיבית, ולצאת מאורח החיים העברייני.


לפיכך, הרשיעה השופטת את הצעיר בעבירות שיוחסו לו וגזרה עליו 6 חודשי מאסר על תנאי, קנס כספי בסך 1,000 שקלים וכן פיצוי בסך 3,000 שקלים למתלונן.


ת"פ 57518-04-13