בית משפט השלום בירושלים גזר בשבוע שעבר (יום א') חצי שנת מאסר בפועל על אדם שתקף רופאים, אנשי אבטחה ושוטרים לאחר שהגיע לקבל טיפול בבית החולים כשהוא שיכור לחלוטין. בית המשפט גזר עליו עונש חמור יותר מזה שהתבקש על ידי המאשימה, כיוון שסבר כי הוא לא הלם את חומרת העבירות.


לפי כתב האישום, הגיע הנאשם לבית החולים על מנת לקבל טיפול כשהוא שיכור כלוט. בהגיעו למקום, הוא נכנס על דעת עצמו לעמדת האחיות בכוונה להשתמש במכשיר הטלפון. מאחר ולא שעה לדרישת האחיות לעזוב את המקום, נאלצו מספר רופאים לסחוב אותו החוצה כשהוא מקלל את הרופא שהחזיק בו, מכה בו באגרופיו ומאיים על חייו.


עם הגעתם של אנשי האבטחה למקום, הרים הנאשם פח אשפה והיכה אחד מהם בראשו. בעקבות השתוללותו חסרת הרסן, אנשי האבטחה זימנו את המשטרה אשר לקחה אותו למעצר.


אולם, הנאשם לא וויתר והחליט להתנגד בכל תוקף לכל מי שביקש לעכבו, וכך כשהוא יושב במושב האחורי של ניידת המשטרה, הוא קפץ על השוטר שנהג ברכב ופצע אותו בידו.


שירות המבחן שערך תסקיר בעניינו, המליץ לבית המשפט שלא להטיל מאסר בפועל על הנאשם, אלא מאסר שירוצה בעבודות שירות. המלצה זו הגיעה על רקע קביעתו כי למרות שהנאשם מתקשה בשליטה בכעסים ונוטה להגיב בצורה אימפולסיבית, לא נמצאו דפוסי עבריינות משמעותיים ומגובשים, ונראה כי הוא מעוניין בשיקום ואף חדל להשתמש בסמים.


אולם, לאחר שהתבקש להגיע לממונה על עבודות השירות לבחינת כשירותו, לא התייצב הנאשם לפגישה שנקבעה, גם לאחר שניתנה לו הזדמנות שלישית להגיע.

 

בית המשפט: עמדת הצדדים לא הולמת את חומרת העבירות 


בטיעוניה לעונש, עמדה המאשימה על חומרת העבירות, ועל כך שהנאשם הפגין זלזול באנשי אכיפת החוק ונהג באלימות כלפי כל מי שניסה לרסנו. בעתירתה ביקשה להטיל עונש מאסר בפועל לתקופה קצרה.


מנגד, טען בא כוחו כי יש להתחשב בכך כי הנאשם היה תחת השפעת אלכוהול בעת ביצוע המעשים, ואף קיבל אחריות על העבירות והודה בהן בהזדמנות הראשונה. כמו כן, טען כי מאז מעצרו חלף זמן רב, כאשר בינתיים חל שינוי מהותי בהתנהגותו, והוא חדל להשתמש בסמים ובאלכוהול והחל לעבוד לפרנסתו.


בעתירתו, ביקש הסניגור להטיל עונש מאסר על תנאי על הנאשם או לכל היותר מאסר קצר מועד.


לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע השופט כי העונשים שהתבקשו על ידם אינם הולמים את העבירות החמורות, לא אלה שהתבקשו על ידי המאשימה ובוודאי לא אלה שהתבקשו על ידי בא כוח הנאשם.


לדבריו, מדובר בתקיפה של עובדי ציבור, ביניהם אנשי אבטחה, רופא ושוטר, אשר הינם אחראים לשלום הציבור לבריאותו ולביטחונו, ולפיכך על בית המשפט להגן עליהם ככל שביכולתו ולהטיל עונש מרתיע על כל מי שמהווה פגיעה בהם.


כמו כן, קבע השופט כי לא מדובר באלימות מינורית כפי שטען לה הסניגור, וכי לא ניתן להחשיב את התנהגותו שלוחת הרסן של הנאשם ככזו, בעיקר לא לאחר שהוא תקף את אנשי האבטחה, השוטרים והרופאים באגרופים ובעיטות ואף נגח באפו של השוטר שניסה לכבול אותו באזיקים.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר
פורום כתב אישום במשפט הפלילי
 


השופט אף התחשב במתן גזר הדין בעובדה כי לנאשם הרשעות קודמות בגין עבירות אלימות ועל כן נדרש עונש אשר ירתיע אותו מביצוע עבירות דומות בעתיד.


לפי כל אלה, ותוך התחשבות בהשפעת העונש על ילדיו ומשפחתו של הנאשם, גזר עליו בית המשפט שישה חודשי מאסר בפועל ויום אחד, וכן שנת מאסר על תנאי למשך שלוש שנים.


ת"פ 4935/07