בית משפט השלום בירושלים גזר השבוע (יום א') 42 חודשי מאסר על מטפל סיעודי שהונה שני קשישים בהם טיפל, וגנב מהם כספים בגובה של כ-15 אלף שקלים.


לפי כתב האישום, כאשר הועסק הנאשם כמטפל סיעודי בביתו של קשיש חולה אלצהיימר כבן 81 בשנת 2013, גנב ממנו את כרטיס האשראי והשתמש בו לא פחות מ-194 פעמים. הנאשם הציג עצמו כבעל הכרטיס והצליח לבצע עסקאות שונות בסך כולל של עשרת אלפים שקלים. במהלך התקופה הוא ניסה לבצע עסקאות נוספות בסכום של כ-9,000 שקלים אולם ללא הצלחה.


עוד לפי כתב אישום, במקרה נוסף בו היה אמון על טיפול בקשיש כבן 79, גנב הנאשם מארנקו של הקשיש כסף מזומן בסכום של 4,600 שקלים, וכן השתמש בכרטיס האשראי שלו בביצוע עסקאות בסכום כולל של כ-200 שקלים.


הנאשם, כבן 53, הינו בעל הרשעות קודמות מרובות, כאשר בין היתר הורשע בגין מרמה, זיוף ושימוש בכרטיסי אשראי, גניבה ועוד. כמו כן, בגין הרשעות אלו הוא נדון למאסרים שונים.


בתסקיר שירות מבחן שנערך בעניינו טען הנאשם כי העבירות בוצעו על רקע התמכרותו להימורים, ולאור נסיבות חייו הקשות וגדילתו בתנאי מצוקה קשים. אולם, שירות המבחן לא התרשם מטענותיו אלו, וקבע כי דבריו אינם מתיישבים עם אופי העבירות והשימוש בכרטיסי האשראי שנגנבו מהקשישים.


כמו כן, נמצא כי הנאשם שוחרר מוקדם ממאסר על מנת שיוכל להשתלב בהליך שיקומי, אולם הוא לא שיתף פעולה בהליך זה, ועל כן המליץ השירות על מאסר בפועל לצורך הרתעתו מביצוע חוזר של העבירות.


בא כוחו של הנאשם, הדגיש את מצבו הרפואי הקשה, ואת המאמצים שעשה על מנת לפרנס את אשתו ושני ילדיו. כמו כן, ציין את החרטה שהביע על ביצוע המעשים.

 

בית המשפט: הנאשם ניצל את חולשתם של הקשישים ואת האמון שנתנו בו 


מנגד, ציינה המאשימה את חומרת העבירות אשר נעברו כלפי קשישים חסרי ישע, אשר נתנו אמונם בו.


בבואו לתת החלטתו, קבע השופט כי מדובר בעבירות חמורות ביותר, כאשר הנאשם מנצל את חולשתם של שני הקשישים ואת אי יכולתם להתלונן ולהגן על עצמם מפניו. מה גם, שהחומרה מתגברת לנוכח האמון הרב שנתנו בו השניים, והכניסו אותו לביתם מבצרם.


לפי השופט לא מדובר אך בעבירה כלכלית, כי אם אף בעבירה רגשית כאשר הנאשם פגע למעשה ברגשותיהם של הקשישים בכך שמעל באמונם.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


כמו כן, ציין השופט את ההרשעות הקודמות בהן הורשע, ואת העובדה כי המאסרים שהושתו עליו, הן בפועל והן על תנאי, לא עשו דבר כדי להרתיע אותו מביצוע חוזר של העבירות.


לפי כל אלה, גזר בית המשפט על הנאשם 3.5 שנות מאסר בפועל, תוך הפעלה של מאסר על תנאי בגין עבירה קודמת; שנה וחצי מאסר על תנאי וכן פיצוי לשני המתלוננים בסך כולל של 15 אלף שקלים.


ת"פ 55011-01-51