בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב הרשיע בשבוע שעבר (יום ד') אישה כבת 70 בשימוש חורג בנכס, וחייב אותה בקנס כספי, וזאת למרות טענתה כי היא קיבלה אותו מאמה בהעברה ללא תמורה, ולא היתה מודעת לכך שהיא מבצעת עבירת שימוש חורג בנכס.


לאחר ביקורת שנערכה ביוני האחרון, שנת 2014, נודע לנאשמת כי יחידות הדיור שבבעלותה הותרו לשימוש אך ורק לצורך חנות ויציע לחנות. בעקבות כך, נודע לה כי למעשה היא עושה שימוש חורג ביחידה במשך שנים.


לפיכך, הוגש כתב אישום נגד בעלת הנכס בגין שימוש חורג על ידי המדינה.


להגנתה, טענה הנאשמת כי היא קיבלה את היחידה בעסקת מתנה ללא תמורה מאמה המנוחה, אשר נפטרה זמן קצר לאחר ההעברה. לטענתה, לא היה לה מושג כי היא למעשה מבצעת שימוש חורג בנכס, אלא שהדבר נודע לה רק לאחר הביקורת שנערכה במקום.
עוד טענה להגנתה, כי מרגע היוודע השימוש החורג, פעלה במרץ לתקן את המעוות, וכך, תוך זמן קצר ביותר, לא בוצע עוד שימוש חורג על ידה.


בית המשפט: אין באי הידיעה לפטור את הנאשמת מעונש


בבואו לדון בגזר דינה של הנאשמת, ציין ראשית השופט כי אין באי הידיעה לפטור את הנאשם מחובתו החוקית, וכך, גם כאשר הוכח כי היא לא ידעה על השימוש החורג ואף קיבלה את הנכס ללא תמורה, היא חייבת לשאת באחריות.


כמו כן, לדברי השופט היה על הנאשמת לפעול לבירור ההגבלות והזכויות בנכס טרם השימוש בו, וזאת למרות שלעתים בית המשפט התייחס באופן שונה לנאשמים אשר רכשו נכס ועשו בו שימוש חורג, לבין אלה שקיבלו בירושה או ללא תמורה ועשו שימוש חורג בנכס.


מכל מקום, ציין השופט, הנאשמת בעצמה הודתה באישום נגדה, ועל כן דיון זה מתייתר ועליו לפנות למתן גזר הדין.


בהמשך, התייחס השופט אף לעובדה כי ברגע שנודע לנאשמת על השימוש החורג, היא פעלה במרץ לטפל בעיוות הדין, ואף עלה בידה לעשות זאת תוך זמן קצר. וכך, בתוך חצי שנה בלבד מיום הביקורת, השימוש החורג הוסר, והנאשמת מחזיקה בנכס באופן חוקי.


על אף גילה המבוגר והטיפול המהיר בחריגה הנאשמת תשלם קנס כספי


עם זאת, לא מצא בית המשפט סיבה משמעותית אשר תאפשר לו לחרוג לחלוטין ממתחם הענישה, ולהימנע מהרשעתה או מהשתת קנס כספי בגין העבירה. זאת על אף שהתחשב הן בגילה המבוגר, הן בפעולתה המהירה בטיפול בחריגה ובשיתוף הפעולה המלא בהליך המשפטי, והן בעובדה כי הנכס הועבר אליה ללא תמורה מאמה המנוחה.

 

יש לך שאלה?

פורום העברה ללא תמורה - עסקת מתנה
פורום תכנון ובניה | היתרי בניה


לפיכך, הרשיע בית המשפט את הנאשמת בשימוש חורג ביחידות הדיור שבבעלותה, וגזר עליה קנס כספי בסך כולל של 6,000 שקלים. כמו כן, חייב בית המשפט את הנאשמת באגרת בית משפט בסך של 2,323 שקלים.


01/14/0004993