ב-30 בדצמבר דן בית הדין הארצי לעבודה בערעור המוסד לביטוח לאומי על פסק דינו של בית הדין האזורי בתל אביב, שבו נקבע כי ילדיו של נכה שנכלא יקבלו את תוספת התלויים בתקופת מאסרו. המשיבה היא גרושתו ואם שלושת ילדיו הקטינים של האסיר, המצויים במשמורתה.


משנת 1993 זכאי האסיר לקבלת קצבת נכות כללית לסירוגין, וכן לתוספת תלויים עבור שניים מילדיו. בשנת 2006 מונתה האישה כמקבלת גמלה, וקיבלה ישירות לחשבונה את תוספת התלויים בסך של כ-1,760 שקלים לחודש בגין הילדים המשותפים.


בשנת 2011 נכלא הגרוש לתקופה של שנה ושמונה חודשים. בתגובה, המוסד לביטוח לאומי החליט לשלול את זכאותו לקצבת הנכות רטרואקטיבית ממועד כליאתו, וכן הפסיק לשלם לגרושתו את תוספת התלויים. כתוצאה מכך אף נוצר חוב למוסד לביטוח לאומי בגין התקופה הרטרואקטיבית.


המשיבה הגישה תביעה לבית הדין האזורי נגד ההחלטה לשלול את תוספת התלויים, ובית הדין קיבל את תביעתה וקבע כי הילדים יקבלו את תוספת התלויים בתקופת מאסרו של הגרוש. כמו כן בוטל החוב הרטרואקטיבי.


בערעור שהוגש לבית הדין הארצי לעבודה טען המוסד לביטוח לאומי שהזכאות לתוספת לקצבת נכות עבור בן זוג או ילדים אינה זכות עצמאית, אלא מצטרפת לזכאות לקצבת הנכות עצמה. לפיכך, אם אין זכאות לקצבת נכות - אין זכות עצמאית לקבלת תוספת התלויים הנגזרת מכך.


מנגד טענה האם כי מינויה כמקבלת גמלה יצר מצב של גמלה נפרדת, אף אם כזו הקשורה לגמלת הנכות של האב. האם הוסיפה כי פרשנות זו תואמת גם את תכלית החוק לאפשר את השימוש בגמלה לגורם שלו היא נועדה, כלומר לילדיהם. לפיכך, אין הצדקה לשלול מהילדים את הגמלה המכלכלת אותם באמצעות אביהם הנכה, אף שלא חטאו ולא פשעו.


בית המשפט: תוספת התלויים בקצבת נכות נועדה לתלויים ולא לנכה


לאחר ששמע את טענות הצדדים, דחה בית המשפט את ערעורו של המוסד לביטוח לאומי.


בית המשפט נימק את החלטתו בכך שתוספת התלויים בקצבת הנכות נועדה לטובת התלויים ולא לטובת הנכה. בתקופת מאסר הזכאות לגמלה אינה נשללת, כי אם מוקפאת. מכיוון שתוספת התלויים נפרדת מקצבת הנכות בכל הנוגע לדרך תשלומה, אין משמעה של הקפאת קצבת הנכות למי שנמצא במאסר, מהטעם שצרכיו הבסיסיים מקבלים מענה בדרך אחרת, כי גם צורכי הילדים מתמלאים בתקופה זו. להיפך - לילדים יש מחסור כפי שהיה קודם.

 

יש לכם שאלה?

פורום מימוש זכויות רפואיות כספיות
פורום אחוזי נכות


בית המשפט קבע שתכלית תוספת התלויים ותכלית ההפרדה בין תשלום קצבת הנכות לתשלום התוספת, מצדיקות את ההחלטה כי יש להמשיך ולשלם את תוספת התלויים לאם לטובתם של הילדים התלויים, גם בתקופת מאסרו של המבוטח.


עב"ל 10501-06-13


עודכן ב: 06/01/2015