בית משפט השלום בחיפה פסק בשבוע שעבר (יום ד') לטובת בעליהם של עדר בקר אשר הגישו תביעה נגד משרד הביטחון בעקבות נזקים שנגרמו להם על ידי פעילות חיילי צה"ל באזור. בית המשפט קבע כי למרות שקיבלו פיצוי עבור הנזק לגדר בשנת 2008, יש מקום לחייבם בפיצוי נוסף על היעלמותן של עשרות פרות מהמרעה.


לפי כתב התביעה, שהוגשה על ידי אב ובנו שגידלו את עדר הבקר לבשר, ציינו כי עדר הפרות חופשי לרעות בשטח גדול של כ-600 דונם, כאשר בקצהו ישנה מכלאה שם מאכילים את הפרות במידה ואין מספיק צמחיה במרעה.


לטענתם, קצה המרעה משיק לגדר הגבול, שם צה"ל עוסק בפעילות שוטפת, ולכן, פגיעה בגדר באמצעות רכב צבאי היא כמעט דבר שבשגרה. וכך, באוגוסט 2007, פנו התובעים לצה"ל ודיווחו על הריסה של כ-500 מטר מגדר המרעה. לאחר בדיקה, פיצה משרד הביטחון את בעלי העדר בסך של 22 אלף שקלים, והגדר נסגרה בחזרה.

 

עשרות פרות נעלמו מהעדר כתוצאה מהפרצה בגדר 


אלא שלטענתם של התובעים, הנזק לא הסתיים שם, והם גילו כי בין החודשים אוגוסט עד ינואר, התקופה בה הגדר היתה עדיין פרוצה, נעלמו כ-69 פרות ושלושה פרים מהעדר. לפיכך, לשיטתם, על משרד הביטחון לפצות אותם בגין היעלמותם של הפרות, כאשר הם מעמידים את תביעתם על סך כ-455 אלף שקלים, גם בעבור העגלים שהיו יכולים להיוולד והוצאות נוספות.


מנגד, טען משרד הביטחון כי אין מקום לחייבו בפיצויים נוספים, בעיקר לאחר ששולמו פיצויים לתובעים בגין הנזקים שגרמו טנקים צה"ליים לגדר. כמו כן, נטען כי ממילא לא עלה בידי התובעים להוכיח היעלמותן של פרות או את מספרן המדויק, והרי הם יכולים היו לעשות כן אם בוצע רישום הפרות באמצעות סימון בתגי אוזן.


עוד טען הנתבע כי לא ייתכן שהתובעים לא שמו לב אלא לאחר כחצי שנה, להיעלמותן של כ-69 פרות, כאשר כל העדר מנה כ-141 פרות ושישה פרים.


לסיום, הביא משרד הביטחון חוות דעת מומחה אשר טען כי צילומי הפרות המתות שהובאו על ידי התובעים כהוכחה לנזקים, מעידות על תמותה טבעית בעדר, יותר מאשר מוות שנגרם עקב תאונה או היפרדות מהעדר.


לאחר שמיעת טענות הצדדים, מינה בית המשפט מומחה מטעמו אשר קבע כי לפי הנתונים לא ניתן לדעת את מספרן המדויק של הפרות שנעלמו, שכן לא התבצע רישום מדויק של העדר והנתונים שנמצאו בהצהרות המס היו סותרות.

 

בית המשפט: ישנה אפשרות סבירה כי חלק מהפרות ברחו 


השופט קיבל את חוות דעתו של המומחה, אולם עם זאת, ציין כי אין ספק כי פעילות צה"ל במקום גרמה לנזק בגדר, והגדר נותרה פרוצה במשך כחצי שנה. במקרה כזה, סביר כי פרות מסוימות מהעדר יצאו משטח המרעה, גם אם לא הוכח כך על ידי התובעים.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית


לפיכך, ולו בשל האפשרות כי הפרות יכלו להיעלם בתקופה זו, קבע השופט כי משרד הביטחון יפצה את בעלי העדר בעבור 12 פרות בלבד, כל אחת בסכום של 4,852 שקלים, ובסכום כולל של 58,224 שקלים.


נוסף על כך, חייב בית המשפט את משרד הביטחון בתשלום של מחצית מהוצאות המשפט בסכום של 500 שקלים ובשכר טרחת עורך דין בסך 12 אלף שקלים.


ת"א 11010-05-09