בעלי דירה בחיפה, רצו למכור את הנכס לאחר שערכו בו שיפוצים, אולם השכנים מקומת קרקע, ניסו לחבל בעסקת הנדל"ן, ודיווחו לקונים פוטנציאלים כי בעלי הדירה מסרו שוחד בעירייה על מנת לקבל היתר בניה, ואף טענו כי מדובר בצמד נוכלים ושקרנים. בנוסף השכנים השחיתו את הרכוש המשותף בבניין, ושברו בפטיש ואזמל את דלת הכניסה, המעלית ואדן החלון.

 

בעלי הדירה הגישו תביעה אזרחית נגד השכנים ודרשו פיצויים בסך של מיליון שקלים, בגין עלות תיקון הנזקים, הוצאת לשון הרע ופיצוי בגין אובדן דמי שכירות. בית משפט השלום בחיפה קיבל בשבוע שעבר (יום א') את התביעה, וחייב את השכנים לפצות את התובעים בסך של 287,000 שקלים.

 

התובעים הם בעלי דירה בת שמונה חדרים בחיפה, המצויה בקומה ראשונה ושנייה בבניין המשותף, תחתם מתגוררים הנתבעים בקומת קרקע. הסכסוך בין השכנים נמשך למעלה מעשור, וראשיתו בתוספת בניה ושיפוץ הדירה.

 

בשנת 2004 ביקשו התובעים לבנות תוספת בניה, ועל פי תכנית מאושרת, הוסכם כי הכניסה לבית תהיה מהגג שמעל מטבח השכנים בקומת קרקע. לשם כך נדרש להזיז את דוד השמש והקולטים של השכנים.

 

התובעים הציעו כי יזיזו על חשבונם את הדוד, ויבנו קיר מפריד על הגג. אולם לאחר הזזתו התקינו השכנים דוד חדש במיקומו הקודם, כך שלא ניתן היה לצאת ולהיכנס מפתח הדירה בצורה ראויה. לאחר חילופי דברים, התובעים נדרשו לפנות למפקחת, והיא הורתה לשכנים להזיז את הדוד לקצה הגג.

 

השכנים טענו כי מעולם לא נתנו את הסכמתם לכך, והתובעים זייפו את חתימותיהם על מסמך הסכמה. עוד הוסיפו כי בעקבות הזזת הדוד, הוא נשרף והם נאלצו להחליפו. בנוסף לפרשת הדוד, הסתכסכו גם בעניין החניה, ובמסגרת הסכם פשרה השכנים קיבלו פיצוי מהתובעים בסך של 18,000 שקלים.

 

בתום השיפוצים החליטו התובעים על מכירת הדירה, אך כאשר המתווכים הגיעו עם קונים פוטנציאליים, התברר כי השכנים מונעים בעקביות את ניסיונות המכירה, תוך הפצת שקרים אודות בעלי הדירה, כך למשל טענו שהדירה בנויה בצורה לא תקינה ולא בטיחותית, והיא צפויה להיהרס. השכנים השתמשו בביטויים פוגעניים בתיאור התובעים, כמו: "שקרנים","עבריינים", "רמאים", "מוליכי שולל" וכדומה.

 

התובעים שכרו חוקרים פרטיים שהקליטו את דברי השכנים

 

התובעים הקליטו מספר שיחות, באמצעות חוקרים פרטיים שהתחזו לקונים פוטנציאליים, וממצלמה נסתרת שהוצבה בכניסת הבניין, עלה כי השכנים השחיתו את חדר המכונות של המעלית, חיבלו במערכת חיווט החשמל, וגרמו נזק רב לרכוש המשותף.

 

הנתבעים ביקשו להצדיק את הפרסומים המייחסים לתובעים מעשי נוכלות וזיוף, בשל זיוף אותו מסמך בפרשת הזזת הדוד, אולם לא הוכיחו כי יש אמת בפרסום, מכיוון שכל השינויים שנערכו בדירה אושרו על ידי ועדות התכנון. עוד טענו כי מעולם לא פגעו ברכוש המשותף, אך הסרטון הנציח את החבלות המכוונות.

 

בית המשפט הגיע למסקנה כי הדברים שנאמרו על ידי הנתבעים היו פוגעניים ומשפילים, ואף עשויים להטיל כתם כבד באישיותו ובתפקודו המקצועי של התובע, המשמש כרואה חשבון, ועלולים להשפיל את התובעים בפני הקונים הפוטנציאליים ובפני המתווכים, על כן מדובר בלשון הרע.

 

יש לך שאלה?

פורום סכסוכי שכנים
פורום לשון הרע

 

בסופו של דבר קיבל בית המשפט את התביעה וחייב את הנתבעים בסך של 287,000 שקלים בגין פרסומי לשון הרע, בצירוף עלות שכרם של החוקרים הפרטיים, הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך 25,000 שקלים.

 

ת"א 34097-11-10