רואה חשבון שסייע ללקוחותיו להעלים מסים מקופת המדינה במשך כשבע שנים, הורשע בביצוע עבירות של פעולה במטרה להביא לכך שאדם אחר יתחמק או ישתמט מתשלום מס. בית משפט השלום בפתח תקווה גזר עליו בשבוע שעבר (יום ה') שלוש וחצי שנות מאסר בפועל, שנת מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, וקנס בסך של 250,000 שקלים.

 

הנאשם הוא רואה חשבון, בעל משרד פרטי. על פי כתב האישום, במהלך השנים 2002 - 2009, הוא ניהל חשבונות של מספר חברות גדולות, בתחומי התקשורת וההשקעות. על מנת להקטין את תשלומי המס, הנאשם סיפק לחברת חשבוניות פיקטיביות וניכה שלא כדין סכומי מס בשווי של כ- 15 מיליון שקלים.

 

לאחר שעלה חשד בדבר העלמת מס, הנאשם מחק את הקבצים הרלוונטיים ממחשבי החברות, והוציא מהמשרדים את כל קלסרי הנהלת החשבונות, ובכך ביצע עבירה נוספת של שיבוש מהלכי משפט.

 

המאשימה ציינה את חומרת העבירות, והנזק הנגרם רב שנגרם מביצוען, ואף הדגישה כי אין מדובר במעידה חד פעמית, מאחר והעבירות התפרשו על פני מספר שנים, ונדרש להן תחכום ותעוזה רבה. עוד הוסיפה כי אין לזקוף לזכות הנאשם שלא שלשל את סכומי המס לכיסו, ולכן עתרה לעונש מאסר ממושך שבין שש עד שמונה שנים, בצירוף תשלום קנס משמעותי.

 

הסנגור טען כי הנאשם לא נטל לכיסו מאומה בניגוד ליתר המעורבים בפרשה, המרצים כעת עונשי מאסר ארוכים, ולא הוביל את המנגנון המורכב ששימש לביצוע העבירות. לדבריו, הנאשם נפל קרבן לרשת עבריינים, וניסה לצמצם את מעורבותו ככל הניתן.

 

הסנגור ציין כי הנאשם, יליד שנת 1959, אב לשבעה ילדים, תורם באופן קבוע לקהילה ונעדר כל תאוות בצע. עקב הרשעתו איבד את מקור פרנסתו ונקלע לקשיים כלכליים. על כן ביקש להתחשב בנסיבותיו האישיות, ולהשית עליו ענישה ברף שיתיר לו לשוב במהרה לשגרת חייו ולקהילתו.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, התרשם בית המשפט כי הנאשם ניתב את כישוריו המקצועיים בראיית חשבון, על מנת להוציא לפועל תכנית עבריינית רחבת היקף שבוצעה בשיטתיות במשך שנים ארוכות, במטרה להתחמק מתשלום מס ולשלוח יד לקופה הציבורית.

 

בית המשפט ציין כי החוק מתייחס בחומרה יתירה לעבירות המס, בשל הפגיעה בקופת המדינה והאינטרס החברתי שנפגע כתוצאה מביצוע העבירות, ואף הדגיש כי במקרה זה העבירה חמורה הרבה יותר, מאחר והנאשם הוא רואה חשבון, המוסמך מטעם הרשויות לבצע את מלאכתו נאמנה. ואין בעובדה כי הכספים לא שולשלו ישירות לכיסו, כדי להפחית ממידת החומרה של מעשיו.

 

יש לך שאלה?

פורום הלבנת הון
פורום עבירות מס

 

בעת גזירת העונש התחשב בית המשפט בגילו המבוגר של הנאשם, בעברו הנקי מפלילים, ובדברי העדים שדיברו בשבחו אודות פועלו המבורך לקהילה. על כן גזר עליו מאסר בפועל למשך 42 חודשים, 12 חודשי מאסר על תנאי לבל יעבור עבירות דומות במשך שלוש שנים וקנס בסך של כרבע מיליון שקלים.

 

ת"פ 55833-21-95