בשבוע שעבר גזר בית המשפט המחוזי בבאר שבע מאסר בפועל של עשרה חודשים וכן תשלום קנס ותשלום פיצוי למדינה על יתום שאביו המנוח עבד בשב"ס, לאחר שהורשע בעבירות מרמה וזיוף עקב קשירת קשר עם משפחתו לקבל במרמה מענקים מהמדינה. העבירות בוצעו בשנים 2010-2008. הנאשם הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בין הצדדים בשורה של עבירות קשירת קשר לפשע, זיוף מסמך בנסיבות מחמירות וקבלת דבר במרמה.

 

לנאשם ארבעה אחים הזכאים למענק נישואין מתוקף היותם יתומי שב"ס. מענק נישואין ניתן כאשר היתום מגיע לגיל 30, אך בעת נישואין טרם הגיל המיועד המענק ניתן גם קודם לכן. היתום ואחיו קשרו קשר לקבל במרמה את המענק המוקדם לפני גיל 30 ומבלי להינשא בפועל. לצורך כך הם זייפו את תעודת הנישואין של הנאשם והחליפו את פרטיו בה בפרטים של אחיו. את התעודות המזויפות הגיש בשם ארבעת אחיו למשרד הביטחון בבקשה למענק. כתוצאה ממעשים אלו קיבלו האחים סכום של כ-340 אלף שקלים, שאותו העבירו לידי הנאשם.

 

היתום לא הסתפק בקבלת הכספים במרמה עקב הגשת תעודות נישואין מזויפות, אלא קשר קשרים עם סבתו לקבל במרמה מענק והלוואה שהיא זכאית להם לצורך החלפת כלי רכב. היתום הגיש בקשה בשמה של סבתו לקבלת הכספים, ובמסגרתה הציג מצג שווא שלפיו הרכב דרוש לסבתו וכן הציג רישיון נהיגה מזויף שלה. כתוצאה ממעשי המרמה שלו קיבל מענק בסכום 39 אלף שקלים והלוואה של כ-18 אלף שקלים ממשרד הביטחון, ורכש רכב לשימושו הפרטי.

 

בשלב השימוע הגיעו הצדדים להסדר שיוצג בפני בית המשפט עם הגשת כתב האישום, שבמסגרתו הוסכם על פיצוי בסכום 200 אלף שקלים למדינה.

 

המדינה: "מעשי המרמה פוגעים בביטחון המדינה ובמשפחות שכולות"

 

על פי תסקיר שירות המבחן, היתום בא מרקע משפחתי מורכב שניתן להבין לאורו, בצורה מסוימת, את מעשיו. שירות המבחן העריך כי ביסוד העבירות שביצע, עומד רצונו להצליח בחיים למרות נתוני פתיחה כלכליים ורגשיים מורכבים. כמו כן מסר שירות המבחן כי חלק ממשפחתו של היתום מתנערת ממנו בתקופה הזו. שירות המבחן סבר כי קיים סיכון גבוה יחסית שיבצע עבירות מסוג דומה בעתיד וכי לא יפיק תועלת מטיפול. אי לכך המליץ שירות המבחן על מאסר בפועל.


התובעת, מדינת ישראל, הדגישה כי מעשי המרמה של היתום פוגעים במערכת הביטחון, ואף חמור מכך: הם פוגעים בכספים שנועדו למשפחות שכולות שאיבדו את יקיריהן בשירות המדינה. נוכח עמדת שירות המבחן, ביקשה המדינה שלא להקל בעניין המאסר בפועל. עם זאת, זקפה המדינה לזכותו כי הודה בחקירתו, כי אין לו עבר פלילי וכי הפקיד סכום של כ-200 אלף ש"ח לפיצוי המדינה.


הנאשם הדגיש את העובדה שהודה וקיבל אחריות מלאה על מעשיו, והתייחס לנסיבותיו האישיות שהשפיעו על חייו והחלטותיו. הוא הביע חרטה וציין את העוול שגרמו מעשיו לו, לאחיו ולמשפחתו, וביקש את רחמיו של בית המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה
פורום רישום פלילי


בבואו לקבוע את העונש ההולם למעשים, התחשב בית המשפט בהסדר הטיעון שנקבע בין הצדדים וכן בעמדת שירות המבחן. בית המשפט הדגיש את חומרת המעשים ואת העובדה שהנאשם ניצל בצורה צינית זכויות של משפחות שכולות, ופגע בתקציב שנועד למטרה כה חשובה.


לפיכך גזר בית המשפט על הנאשם עשרה חודשי מאסר בפועל, שישה חודשי מאסר על תנאי, פיצוי למדינה בסך 200 אלף ש"ח וכן קנס כספי בסכום 20 אלף ש"ח.


ת"פ 7041-03-14