בשבוע שעבר דן בית המשפט המחוזי בתל אביב בתביעה אזרחית של חברת התרופות פייזר המשווקת את כדורי הוויאגרה, בעניין מעורבותו של רופא במערך להפצה ושיווק של תרופות ויאגרה מזויפות.


הרופא ושותפיו הבריחו בנסיבות מחמירות את הכדורים המזויפים שנמכרו באמצעות האינטרנט, כאשר רשמו על המעטפות רישום כוזב על תכולתן ועל זהות המוען, במטרה להסוות את ההברחה הלא חוקית ואת זהות אלו שעומדים מאחוריה.


בית המשפט העליון קבע בהליך הפלילי של פרשה זו כי הרופא והאחרים ידעו ללא ספק כי לא ייצאו את הכדורים באופן המותר, לאחר שכאשר התגלו במכס מעטפות עם כדורים והם נדרשו להגיע ולהמציא חשבונות ספק ומרשמי רופא, הם לא עשו כן אלא ונטשו את המשלוח.


הרופא: כל מעשיי נבעו מחוסר ידיעה והבנת הדברים


טענתו של הרופא כנגד הרשעותיו בעבירות אלה הייתה כי לא היה לו קשר לייצוא הכדורים המזויפים ולמכירתם באתרי האינטרנט, וכי כל הפעולות שיוחסו לו נעשו מחוסר ידיעה והבנה. הוא אף ניסה לחזק את טענותיו בעדותו של אחד המורשעים הנוספים כי לא הייתה לו מעורבות במכירת הכדורים המזויפים באינטרנט. ואולם, בית המשפט העליון קבע כי הרופא אינו יכול לחזק טענותיו על העדות, לאחר שנמצא לא מהימן בבית המשפט.


כמו כן, מעדויות שנתנו פקידות במרפאות הרופא קבע בית המשפט העליון כי היה מעורב באופן חד משמעי בהברחת הכדורים לחו"ל. הוא הוציא הזמנות לכדורים לטיפולן של הפקידות, ונתן להן צ'קים חתומים למשלוח המעטפות לחו"ל. נוסף על כך, הרופא היה חתום על הבקשה לפתוח קו אשראי בייצוא כאיש קשר אל מול חברות האשראי. אמנם טען להגנתו כי לא הבין את משמעות המסמכים, אך הובאה ראיה מרכזית שלימדה על כך שהיה מעורב באופן אקטיבי בייצוא הכדורים, והיא מכתב בכתב ידו שנשלח ללקוח אשר רכש כדורים באמצעות האינטרנט שכלל אישור על ההזמנה ואישור תשלום, ואף הבטחה למבצע כספי בהזמנה הבאה או במקרה שיביא חבר נוסף שירכוש כדורים.


הכדורים המזויפים העמידו את הלקוחות בסכנת חיים


נקבע כי התנהגותו מבטאת סטייה חמורה מההתנהגות המקובלת והמצופה, בייחוד מתוקף תפקידו כרופא, כאשר הוא וחבריו ניסו לשווק תדמית של מקצועיות רפואית במגוון אמצעים כגון פרסום, המצאת תאריך תפוגה על הכדורים, צירוף עלוני שימוש שהועתקו ושימוש בשקיות שרכשו בבתי מרקחת, והכול כדי לרכוש את אמון הלקוחות ולזכות בכספם במרמה בו בזמן שהם מספקים להם כדורי ויאגרה מזויפים.


מתן כדורים מקוריים מבלי לבצע בדיקות התאימות עלול להעמיד את הלקוחות בסכנת חיים, כלומר גם אם היו מספקים כדורים מקוריים עדיין היו מעמידים את הצרכנים בסיכון, מאחר שסיפקו כדורים ללא כל בדיקות רפואיות. התנהגותם חמורה אף מכך מכיוון שסיפקו כדורים מזויפים שלא ניתן לדעת את טיבם, תכולתם ומרכיביהם, והם אף לא בדקו כי אינם מכילים חומרים מזיקים או רעילים.


הרופא עצמו לא היה היוזם, ההוגה והמוציא לפועל העיקרי בפרשה זו. עם זאת, התמונה שביקש לצייר עצמו כמריונטה שמפעיל אדם אחר לא התקבלה המשפט העליון, שהכריע כי מדובר באדם אינטליגנטי אשר בחר במודע לעצום את עיניו מפני חובותיו על פי דין והעדיף להתמקד בטובתו האישית.


בהליך הפלילי הוטלו על הרופא 18 חודשי מאסר בפועל, 18 חודשי מאסר על תנאי וּקנס בסכום 50 אלף שקלים. כמו כן הוגשה נגדו תובענה אזרחית ונפסק כי עליו לשלם 50 אלף שקלים.


בהליך הנוכחי הדגיש הרופא את העובדה שכבר ריצה עונש מאסר, שחרב עליו עולמו המקצועי וכן שלא הוא תכנן את הפעילות. הוא הוסיף כי נותר חסר כל.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית


לאחר ששקל את עמדות הצדדים ובשים לב לפּסיקות הקודמות בפרשה שנתנו בית המשפט העליון ובית המשפט המחוזי, וכן לנסיבותיו האישיות, הורה בית המשפט על השׁמדת כל הכדורים המזויפים שתפסה משטרת ישראל אצל הרופא, וחייב אותו לשלם פיצוי בסכום של 90 אלף שקלים.


ת"א 2610-04