בית משפט השלום בירושלים קבע השבוע כי משחק הפוקר הידוע בשמו "טקסס הולדם" הוא משחק אסור מכיוון שהתוצאות בו תלויות בגורל, וקבע שהאישה שהואשמה כי שיחקה בו עברה עבירה פלילית הכרוכה בעונש.


בשנת 2009 ארגנו שני נאשמים בביתם משחק קלפים מסוג "טקסס הולדם" בהשתתפות 11 אנשים, כאשר המשחק היה מעורב בהימורים בסכומים שונים עבור השתתפות במשחק. בכתב האישום נגדם נטען כי מדובר במשחק שבו התוצאה תלויה בגורל יותר מאשר בהבנה או ביכולת, ולכן מדובר במשחק אסור. לאור זאת, יוחסו להם עבירות של ארגון משחקים אסורים וכן החזקת מקום המשמש למשחקים אסורים.


בעוד נאשם אחד הודה ונגזרו עליו מאסר מותנה וקנס במסגרת הסדר טיעון, הנאשמת השנייה כפרה במיוחס לה. היא טענה כי כלל לא הייתה מעורבת במשחק, אלא הייתה בחדר אחר בבית. לאחר מכן שינתה את טענתה והודתה בכל העובדות שמיוחסות לה בכתב האישום, מלבד הטענה כי משחק הפוקר "טקסס הולדם" הוא משחק אסור.


האם מדובר במשחק אסור מכיוון שהוא תלוי בגורל, או שמא יכולות השחקן קובעות את התוצאות?


"טקסס הולדם" הוא משחק רב שחקנים. בטרם המשחק מתחיל רוכש כל שחקן כמות מסוימת של אסימונים או ז'יטונים, אשר באמצעותם הוא משלם דמי כניסה להשתתפות במשחק. כל שחקן מקבל שני קלפים בחלוקה אקראית, אשר שאר השחקנים אינם רואים. מלבד זאת ישנם קלפים הגלויים לעיני כולם, אשר נחשפים בהדרגה.


למשחק ארבעה שלבים אשר בכל אחד מהם מחליטים השחקנים אם להישאר ולהגדיל את סכום ההשתתפות, או לפרוש ולהפסיד את האסימונים שהשקיעו. במהלך המשחק אפשר ליצור צירופים שונים בין הקלפים, אשר יש להם דירוג מהגבוה לנמוך. השחקן הזוכה הוא מי שבסוף המשחק יכול להרכיב את הצירוף הגבוה ביותר, או השחקן האחרון שנשאר במשחק לאחר שהיתר פרשו.


בית המשפט גבה עדות מאנשים שהשתתפו במשחק המדובר בדירתם של הנאשמים. עד אחד מסר שהוא נוהג לשחק את המשחק בקביעות בדירתם של השניים, והסביר כי לדעתו צריך במשחק בעיקר מזל. הוא הוסיף כי באותו ערב הפסיד כ-600 שקלים, וכי שחקן יכול לבחור באילו סכומים להמר. כך גם עדים אחרים מסרו עדויות דומות, כי שיחקו בעבר בביתם של הנאשמים וכי המשחק תלוי בעיקר במזל.


להגנתה הציגה האישה שתי חוות דעת המסבירות מדוע חרף העובדה שמדובר במשחק אשר עיקרו חלוקת קלפים אקראית, לא מדובר במשחק שתלוי בגורל אלא ביכולות השחקן. אחת הטענות המרכזיות בחוות הדעת היא כי הגורם האקראי היחיד הוא חלוקת הקלפים, ויתרת הגורמים תלויים בשחקנים עצמם.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר


ואולם, בית המשפט לא השתכנע מחוות הדעת אלא אף להיפך, היא חיזקה את מסקנתו כי תוצאות המשחק תלויות בגורל הרבה יותר מהבנה או יכולת, ולכן מדובר במשחק אסור. בית המשפט קבע כי מסקנה זו עולה בצורה חד משמעית מהראיות שהובאו בפניו ומכללי המשחק.


בית המשפט הוסיף כי כדי לקבוע שהכישורים חשובים מן הגורל, יש להוכיח כי שחקן יכול להתגבר על הגורל בעזרת כישוריו ולזכות אף על פי שהקלפים אשר קיבל נחותים מהקלפים שקיבלו יריביו, אך בטקסס הולדם הדבר אינו אפשרי. לפיכך הרשיע בית המשפט את הנאשמת במיוחס לה.


ת"פ 22155-25-15