עורך דין הודה והורשע במסגרת הסדר טיעון בשתי עבירות של קבלת דבר במרמה מלקוחותיו, ובעבירה של גניבה בידי מורשה. בשבוע שעבר (יום ד') גזר עליו בית המשפט המחוזי בבאר שבע מאסר בפועל לשנתיים ותשעה חודשים, מאסר על תנאי לשישה חודשים, וכן תשלום פיצוי לשני לקוחותיו לשעבר בסכום של 50 אלף שקלים לכל אחד.


במקרה הראשון אזרח סין שהסתנן לארץ ממצרים פנה אל עורך הדין, והשניים קשרו קשר להונות את משטרת ההגירה ומערכת בתי המשפט, ולקבל במרמה צווי עיכוב יציאה מישראל לתושבים זרים מסין, שאותם התכוונו להציג במשטרת ההגירה כדי לסכל את גירושם מהארץ.


לצורך כך היה עורך הדין מגיש לבית המשפט תביעות פיקטיביות על ידי תובעים פיקטיביים, שבהן הנתינים הסינים היו הנתבעים לכאורה. הצדדים בתביעות הפיקטיביות היו מגיעים להסדר פשרה, שגרם להוצאת צו עיכוב מהארץ לתושבים הסיניים.


בשיטה זו השתמש ב-15 הזדמנויות, כשהציג שלושה תובעים פיקטיביים ו-15 נתבעים פיקטיביים, השתמש בשמות פיקטיביים של עורכי דין, וכן בסכומים שקיבל מהאזרחים הסיניים בסכום של כ-52 אלף שקלים.


עורך הדין פגע בלקוחותיו וגרם להם להישאר ללא קורת גג


במקרה השני ייצג עורך הדין את המוכרים ואת הרוכש בהסכם מכר למכירת דירת מגורים באילת. הוא קיבל את מלוא התשלום עבור הדירה כדי להסיר את המשכון והעיקולים שהוטלו עליה, ולהעביר את היתרה למוכרים. עורך הדין לקח לצרכיו סכום של 452 אלף שקלים שנועדו לכסות את המשכנתא, והעביר למוכרים את התמורה שהיה צריך לקבל. מעשיו גרמו לכך שהוצא צו פינוי כנגד מדירת המגורים נגד הרוכש.


במקרה השלישי ייצג עורך הדין אישה בעסקה למכירת דירתה ורכישת דירה חלופית. הוא הציג בפני האישה מצג שווא שלפיו העביר את הכספים, אך בפועל הוא גנב אותם. כתוצאה מכך סולקה האישה מדירתה.


התביעה הדגישה את הנסיבות החמורות שבהן ניצל עורך הדין את תפקידו לרעה, את העובדה שתכנן את מעשיו בתחכום רב, וכן שמעשי המרמה שלו היו בהיקפים רבים ושהוא פגע קשות באנשים שנשארו ללא קורת גג.


מתסקיר שירות המבחן עלה כי עורך הדין תרם רבות למדינה במסגרת שירותו הצבאי וכן לקח אחריות על מעשיו. הוא ביקש להתחשב ברקע של מצוקה כלכלית שכללה הלוואות בשוק האפור ומצב נפשי קשה, שגרמו לו לבצע את העבירות שביצע. לשכת עורכי הדין שללה את רישיונו לצמיתות וכמו כן הוא עובר שיקום. לכן עתר לרחמים מצד בית המשפט.


בית המשפט: הנאשם פגע באמון הציבור בעורכי הדין


בדיון בבית המשפט נאמר שעבירות המרמה של עורך הדין כללו גם הטעייה של הקורבן, ולפיכך יש כאן פגיעה בחופש הרצון של קורבנותיו. כמו כן, הוא פגע קשות באמון הציבור במקצוע עריכת הדין, כאשר הפר את אמון לקוחותיו ומעל בכספם לטובתו האישית, פגיעה שאינה רק באותם לקוחות, אלא בכל ציבור עורכי הדין העושים עבודתם ביושר ובאחריות.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית
פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה


בהסדר הטיעון סיכמו הצדדים על מתחם הענישה ועל פיצוי לשני מתלוננים בסכום של 50 אלף שקלים לכל אחד. בית המשפט ציין כי יכבד את ההסדר, אך אלמלא היה קיים, היה דן את עורך הדין לעונש חמור העולה במידה רבה על העונש המרבי שביקשה המדינה.


בנסיבות העניין וקיום הסדר הטיעון דן בית המשפט את עורך הדין למאסר בפועל של שנתיים ותשעה חודשים, שישה חודשים מאסר על תנאי לשלוש שנים מעת שחרורו, ופיצוי לשני מתלוננים שהיו לקוחותיו לפי הסדר הטיעון, בסכום של 50 אלף שקלים כל אחד.


ת"פ 43910-02-13