דיירי בניין בחיפה הגישו תביעה כספית על ליקויי בניה שהתגלו בבניין המגורים. בשבוע שעבר (יום ד') פסק בית המשפט המחוזי בחיפה שחברת הבניה תפצה את הדיירים בסכום של 97 אלף שקלים, וכן תשלם שכר טרחה בסכום 82 אלף שקלים ותשתתף באגרת בית המשפט בסכום 50 אלף שקלים.


הדיירים והחברה הקבלנית התקשרו בהסכמי רכישה לבניית בניין המגורים. כבר בעת מסירת הבניין לידי הדיירים התגלו ליקויי בניה רבים וקשים. בעלי הדירות פנו לטענתם פעמים רבות לחברה ודרשו ממנה כי תתקן את הליקויים לאלתר, אך פנייתם לא נענתה ולכן הוגשה התביעה כנגד החברה.


החברה טענה כי דין התביעה להידחות, מכיוון שלא התעלמה מהתלונות על הליקויים שהופנו אליה, אלא לקחה אחריות לתקן את אותם ליקויים ואף תיקנה את רובם בפועל.


הדיירים: אבני החיפוי של הבניין עלולות לנשור בכל רגע ולסכן חיי אדם


רוב התביעה נסבה סביב חיפוי החוץ של הבניין שבנוי מאבנים, אשר לטענת הדיירים היו בו פגמים אסתטיים רבים ורמת הגימור שלו הייתה ירודה מאוד. הדיירים דרשו בתביעה להורות לחברה הקבלנית להחליף את החיפוי כולו, או לשלם להם את הסכום הנדרש להחלפתו.


לפי חוות דעת מומחים מטעמם, אבני החיפוי עלולות לנשור מהבניין בכל רגע עקב העובדה שחוברו לבניין בצורה פגומה, דבר שיגרום לחיבור להיחלש עם הזמן. לכן מדובר במצב מסוכן, לא בטיחותי ולא תקני. אף סוג האבנים עצמן לא נבדק כיאות, והאבנים סופגות מים, דבר שפוגע בחוזק האבנים במשך הזמן ומחדיר רטיבות אל תוך הבניין.


הפתרון שהציעו המומחים הוא החלפת כל החיפוי וביצועו מחדש, כאשר כל פתרון אחר שהוצע על ידי החברה, כגון החדרת ברגים אל האבנים לצורך חיזוקן, הוא פתרון לא מקצועי שאף יכול לגרום לסדקים באבנים ולהגביר את הסכנה שייפלו ויפגעו בהולכים ושבים.


חברת הבניה טענה שלא קיים חשש ליציבותו של החיפוי ושהיא פעלה לתקן את הנקודות השחורות שהופיעו באבנים, ומכל מקום הן אינן מהוות סכנה ליציבות החיפוי. גם החברה הגישה חוות דעת של מומחה מטעמה, שציין שהחיפוי בוצע בשיטה מסוימת הנקראת שיטת ברנוביץ', שלפיה לא האבנים לא צריכות להיות מודבקות על הבטון אלא מוצמדות אליו בווים, ולכן לא מדובר בליקוי אלא בשיטת עבודה לגיטימית ובטוחה.


המומחה מטעם החברה בדק אף הוא את טיב האבנים ושלח אותן לבדיקה במכון התקנים, וקבע שהן עומדות בדרישות ואינן מהוות סכנה. המומחה סבר שהאבנים שנבדקו מטעם התביעה מקורן באבנים שנפסלו לבסוף לביצוע החיפוי, ולכן נמצא שהן לא עומדות בדרישות התקן. לטענתו, הנקודות השחורות שהופיעו על האבנים הן מפגע אסתטי בלבד ואינו עלול לפגוע באיש.


בית המשפט: שיטת העבודה של חברת הבנייה לא עמדה בתקן


לאחר שבחן את חוות הדעת מטעם הצדדים הכריע בית המשפט כי באותו מועד לא היה תקן לחיפוי בשיטה שבה הוא בוצע, ודחה את חוות הדעת מטעם החברה. בית המשפט סבר שמדובר בליקויים שדורשים את החלפת כל החיפוי לאלתר.


בית המשפט ביקש להזכיר שלתקינות החיפוי של חשיבות עילאית, ומי שמבצע חיפוי לא תקני עלול לסכן חיי אדם.


טענה נוספת שהעלו הדיירים היא כי הובטח להם חדר כושר בבניין, וזה לא סופק בזמן וגרם לירידת ערך הבניין ולעוגמת נפש. בעניין זה אישר בית המשפט כי החברה אחראית לעיכוב בהעברת חדר הכושר.

 

יש לך שאלה?

פורום תכנון ובניה | היתרי בניה
פורום חוזה קבלן | חברה משכנת


בית המשפט קיבל את התביעה ברובה, וקבע סכום פיצויים בגין הליקויים השונים בבניין סכום של כ-82 אלף שקלים, וסכום פיצויים כולל של כ-97 אלף שקלים. כמו כן תשלם החברה שכר טרחה בסכום של 82 אלף שקלים ותשתתף באגרת בית המשפט בסכום 50 אלף שקלים.


ת"א 26999-06-11