בית המשפט העליון קיבל בשבוע שעבר (יום א') ערעור על גזר דין שניתן בבית המשפט המחוזי, שבו נקבע עונש מאסר לשמונה חודשים על שתי טרנסג'נדריות, לאחר שהורשעו בביצוע מעשה מגונה בגבר. המערערות הורשעו על פי הודאתן.


הסיפור החל כאשר הן ישבו בקיוסק סמוך לדירתה של אחת מהן, שם פגשו את הקורבן וחברו. החבר קילל וגידף אותן, ואילו הקורבן נענה להזמתן ועלה עמן לדירה. בדירה דחפו המערערות את המתלונן על המיטה, ואחת מהן ביצעה בו מין אוראלי בניגוד לרצונו, בעוד הוא מבקש מהן שיפסיקו. לאחר מכן דחפו אותו מהדירה כשמכנסיו מופשלים.


הצדדים הסכימו במסגרת הסדר טיעון שכל אחת מהן תפצה את המתלונן בסכום של עשרת אלפים שקלים. כמו כן הוגשו בעניינן תסקירי מבחן שעמדו על חייהן הקשים, ועל החשש הרב ממאסר בפועל עקב התנאים שבהם ירצו אותו בגלל המגדר שלהן. אי לכך המליץ קצין המבחן לפקח עליהן במשך שנה ולהימנע מעונש מאסר בפועל, ולגזור עליהן עבודות שירות לכל היותר.


בפסק הדין שניתן בבית המשפט המחוזי הדגיש בית המשפט את חומרת המעשים, ואת העובדה שתכננו זאת מראש וביצעו את העבירה בהתעללות ובאכזריות. לכן נקבע כי עליהן לרצות מאסר בפועל של שמונה חודשים.


המדינה: למרות המקרה המיוחד שבו שתי נשים תקפו גבר, יש לתת עונש מרתיע


בערעורן הסבירו כי בית המשפט המחוזי התעלם מכך שקודם למעשים חברו של הקורבן גידף אותן והתגרה בהן, וכן כי הוא עלה לדירה מרצונו החופשי והן היו שתויות באותה עת. נסיבות אלו מראות לטענתן כי לא קדם תכנון לביצוע העבירה, בניגוד למה שנקבע. המערערות הוסיפו כי לא הייתה מעורבת אלימות במעשיהן, ולא הובאה הוכחה שנגרם לקורבן נזק ממשי מהעבירה.


לעומתן טענה המדינה כי יש לדחות את הערעור, לאחר שבית המשפט בערכאה הקודמת כבר בחן את הנסיבות להקלה בעונשן ושקלל זאת לתוך גזר דינו. המדינה הוסיפה כי למרות הנסיבות המיוחדות של המקרה שבו שתי נשים תקפו גבר, צריך להטיל עונש שירתיע אחרים ויבטא את הסלידה מהמעשים שנעשו.


בית המשפט סבר כי העבירה שעברו קשה מאוד ומעוררת סלידה, מאחר שמדובר במעשים הפוגעים בגופו של אדם ובכבודו. לא ניתן משקל למינו של הפוגע במקרים כאלה, ולכן הטענה כי המעשים לא באמת גרמו לנפגע נזק אמיתי, לא התקבלה בבית המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מין ותלונת שווא במשטרה
פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית


עם זאת, יש מקום להקל בעונש שנגזר על הטרנסג'נדריות משום מצבן המגדרי המיוחד, שבגללו נגזר עליהן לרצות את תקופת המאסר בתנאים קשים ובהפרדה, וכן נסיבות חייהן הקשות והעובדה שאין להן עבר פלילי. בית המשפט אף נתן משקל רב לשילובן בהליך שיקומי, ולכן מצא לנכון לקבל את הערעור ולהקל בעונש. לפיכך נקבע כי העונש הראוי הוא שישה חודשי עבודות שירות.


ע"פ 6819/14