אדם הורשע בקשירת קשר לפשע גזענות ועוינות כלפי ציבור, לאחר שהוא וחבריו הציתו והרסו רכוש בכפר פלסטיני. בשבוע שעבר (יום ד') גזר עליו בית המשפט המחוזי מרכז מאסר בפועל ל-36 חודשים, וכן תשלום פיצוי לניזוק בסכום של 15 אלף שקלים.


הנאשם הודה במעשיו במסגרת הסדר טיעון בין הצדדים, ללא הסכמה בדבר העונש שיש להטיל עליו. הודאתו הגיעה לאחר ששותפיו לפשע הודו וחוקרי השב"כ העידו על המעשים.


האדם ושני שותפיו לפשע יצאו מביתו של אחד מהם בשעת לילה מאוחרת מתוך כוונה להרוס ולהצית רכוש של תושבי כפר פלסטיני סמוך. הם הצטיידו בגפרורים, בחומר דליק ובתרסיסי צבע כדי להצית את הרכוש ולרסס סמלים של מגן דוד.


כאשר הגיעו אל הכפר הפלסטיני, כיסו את פניהם ועטו כפפות. הם הבחינו בחצר עם משאית ומכונית, שפכו עליהן חומר דליק והציתו אותן בעזרת הגפרורים. אחד מהם ריסס סמלי מגן דוד לפי התכנון המוקדם. מייד לאחר מכן נמלטו מהכפר וחזרו לביתם.


כאשר ביצע את המעשים, היה הנאשם אמור להיות במעצר בית במסגרת הליך נוסף שמתנהל נגדו, ולכן נוסף על פשעי הגזענות הוא גם הפר את הוראת מעצר הבית.


המדינה: הנאשם פגע במעשיו בביטחון המדינה


המדינה טענה כי מעבר להשחתת רכוש תוך סיכון לפגיעה בנפש, פגע הנאשם בביטחון המדינה והציבור, משום שביצע פשע שנאה המגדיל את מעגל האיבה ואף עלול לפגוע בתדמית המדינה בעיני העולם.


המדינה הציגה חוות דעת מטעם השב"כ שהתייחסה הן לסכנה לשלום מבצעי העבירה, והסיכון בכך שהמצב יתדרדר וידרוש התערבות של גורמי הביטחון, והן לשנאה אשר עבירות כאלה גורמות לה בקרב פלסטינים, אשר עלולה להוביל לפעולות נקם מצדם.


כמו כן נטען שהעבירות בוצעו לאחר תכנון מוקדם, כי ההצתה התבצעה בלב אזור מיושב ולכן הייתה יכולה לגרום בקלות גם לנזקים בנפש מלבד הנזק לרכוש, וכל זאת כאשר הנאשם היה צריך להיות במעצר בית. לכן נגרם נזק ממשי גם למדינה ולביטחונה. הנאשם אף לא לקח אחריות בתחילה ושתק בחקירותיו, ורק לאחר ששותפיו לפשע הודו, הודה אף הוא במעשים.


הנאשם: יש להתחשב בעובדה שריססתי מגן דוד ולא סמלים עם תוכן אלים


הנאשם טען להגנתו כי שיתף פעולה עם החוקרים והודה ברוב המעשים שייחסו לו, מלבד המניע האידאולוגי, וביקש להתחשב בעובדה שריסס מגן דוד ולא סמל אחר עם תוכן אלים, וכן בעובדה שלא הוא עצמו ביצע את ההצתה בפועל, כי הוא צעיר וללא עבר פלילי.


נוסף על כך נטען כי חוות הדעת שהגישה המדינה הן כלליות בלבד, ולא הוצגה ראיה ממשית לנזק שהמדינה טענה כי נגרם כתוצאה מהעבירות שביצע.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית
פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית


בית המשפט בחן את הנסיבות ושקל לזכותו של הנאשם את גילו הצעיר ואת העובדה שאין לו עבר פלילי. עם זאת מדובר בפשע שנאה שהזיק לרכוש ולביטחון מדינת ישראל. אי לכך גזר בית המשפט מאסר בפועל של 36 חודשים, וכן תשלום לאדם שניזוק בסכום 15 אלף שקלים.

 

ת"פ 8718-02-14