אדם עתר לבית המשפט לעניינים מנהליים, כדי שיורה לעירייה לבטל תיקון שערכה בצו הארנונה לעניין סיווג מכבסות. עתירתו נדחתה והוא ערער על כך לבית המשפט העליון. בשבוע שעבר (יום ד') קיבל בית המשפט העליון את הערעור, והורה לעירייה לשנות את סיווגה של מכבסה מ"שירות" ל"מלאכה", מכיוון שמדובר בעבודת כפיים מקצועית המתאימה לסיווג זה. על כן הורה לעירייה לתקן ולשנות את צו הארנונה, וכן לשלם את הוצאות המערער בסכום של 30 אלף שקלים.


המערער הוא הבעלים של מכבסה גדולה ששטחה כ-200 מ"ר, הנותנת שירות ללקוחות פרטיים, למכבסות שכונתיות ולבתי עסק. כמו כן מועסקים במכבסה כ-20 עובדים מיומנים ומקצועיים.


המכבסה חויבה בארנונה על פי סיווג "מלאכה" עד שנת 1997, אז החליטה העירייה לשנות את הסיווג ל"שירותים", דבר שגרם להעלאה כמעט כפולה של סכום הארנונה שהוטל על המכבסה. הדיון בבית המשפט נסב סביב השאלה האם מכבסתו של המערער נכנסת להגדרת "שירותים" או "מלאכה".


המערער טען כי התיקון שהחליטה העירייה להחיל על צו הארנונה אינו חוקי, ויש לסווג את המכבסה בבעלותו כ"מלאכה" משום שמדובר בעבודת כפיים המצריכה מומחיות ומיומנות מקצועית. כמו כן המיכון הרב במכבסה ושטחה הגדול מטים את הכף לראות בפעילותה בית מלאכה.


מנגד טענה העירייה כי על פי ההגדרה המילונית של המילה, מכבסה מתאימה ל"שירות" ואינה מתאימה ל"בית מלאכה", בדומה לעסקים כנגרייה ומסגרייה. היא הוסיפה כי כדי להיכנס לסיווג "מלאכה" נדרש מרכיב של שינוי הגורם להשבחת המוצר, דבר שאינו מתקיים בפעילותה של מכבסה.


בית המשפט: יש לצקת תוכן משפטי על ההגדרות המילוניות של הסיווגים


בית המשפט העליון ציין כי צווי הארנונה של כל הרשויות המקומיות כוללים רשימה של סיווגים ותעריפים, שנקבעים לפי שיקול דעתן של הרשויות. עם זאת, יש הגבלה לשיקול הדעת שניתן לרשויות באמצעות רשימה של 12 סיווגים ותעריפים הקבועים בתקנות, וכל שינוי או תיקון שרשות מקומית רוצה לבצע מחייב אישור של שר האוצר ושר הפנים.


מאחר שהגדרות הסיווגים בתקנות לוקות בחסר, פעמים רבות נדרשים בתי המשפט לקבוע את הסיווג המתאים, ובית המשפט מצא כי יש לצקת תוכן משפטי על ההגדרות המילוניות לעניין "שירותים" ו"בית מלאכה" בהקשר של חיוב ארנונה.


בית המשפט הכריע שמכבסות גדולות מקיימות את המאפיינים שבהגדרת "מלאכה". המכבסות אמנם אינן מייצרות מוצרים אלא עוסקות במתן שירות ללקוחותיהן, אך לא ניתן לסווג אותן כ"שירות", משום שמתבצעת בהן עבודת כפיים, חלקה ידנית וחלקה בעזרת מכונות. כל זאת מתבצע במבנה תעשייתי ולא מתוך משרד, כפי שנהוג אצל נותני שירותים כגון רואי חשבון, עורכי דין וכדומה.

 

יש לך שאלה?

פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות
פורום ארנונה, היטלי פיתוח ומיסוי מוניציפאלי


בית המשפט הדגיש כי סיווג זה אינו מדבר על מכבסות קטנות ושכונתיות או מכבסות אוטומטיות, מכיוון שלא מתקיים בהן מרכיב עבודת הכפיים של בעל מקצוע.


בסופו של דבר קיבל בית המשפט את הערעור, והורה לעירייה לתקן את הסיווג בצו הארנונה, וכן לשלם את הוצאותיו של המערער כולל שכר טרחת עורכי דין בסכום של 30 אלף שקלים.

 

עע"מ 2503/13