חברת בניה חרגה מהיתר הבניה ואכלסה בניין מבלי לקבל אישור לכך. עקב כך העירייה תבעה את החברה ומנהלה וכן את חברת הקבלן ומנהלה, והם הורשעו בעבירות. לאחרונה גזר בית המשפט לעניינים מקומיים בנתניה קנס בסכום 120 אלף שקלים לחברת הבניה, וקנס של 25 אלף שקלים למנהל החברה. על חברת הקבלן גזר בית המשפט קנס של 90 אלף שקלים ועל מנהלה 20 אלף שקלים.


העבירות נעברו בפרויקט בניה להקמת בית מגורים משותף של שמונה קומות, קומת קרקע, שתי קומות של מרתף וכן בניה על גג הבניין, ובסך הכול 28 יחידות דיור. חברת הבניה הואשמה והורשעה בגין שימוש במקרקעין ללא היתר ובסטייה מהיתר הבניה שניתן לה. כמו כן הואשם והורשע מי שהיה המנהל של חברת הבניה, וכן החברה הקבלנית שביצעה את עבודות הבניה ומנהלה באותה עת.


עבודות הבניה בקומה הראשונה והשביעית של הבניין חרגו מההיתר בכך שהגדילו את שטח הדירות. נוסף על כך אכלסה החברה 11 דירות בבניין מבלי לקבל טופס לאישור הספקת חשמל ומים לבניין, בניגוד לתנאים שבהיתר הבניה.


בטיעוני הצדדים לקראת קבלת גזר הדין טענה העירייה לחובת הנאשמים כי בתחילה הם כפרו בביצוע העבירות, ורק אחרי שהוצגו ראיות חד משמעיות, ודיונים משפטיים שארכו ארבע שנים, חזרו בהם והודו בעבירות. בכך בזבזו את זמנו של בית המשפט.


עוד נטען כי החברה הגישה בקשה לשינויים כדי להתאים את היתר הבניה למציאות בפועל, רק כעבור שנתיים לאחר שביצעה את החריגות. הליכי הרישוי המתוקן נדרשו רק לאחר החלטתה המודעת של החברה לבנות בניין אחר ממה שהותר לה, ולאחר שהציגה זאת כעובדה מוגמרת. זאת הייתה הסיבה, לטענת העירייה, לכך שהליך הרישוי ארך זמן רב והיה מסורבל.


העירייה: רצונה היחיד של החברה באכלוס הבניין היה הקטנת סכום הפיצויים לדיירים אם מסירת הדירות תתעכב


העירייה הפנתה את תשומת הלב לכך שהחברה לא הגישה ערר לעניין הליך הרישוי ולא נקטה כל צעד מנהלי אחר. אף לאחר שהוגש כתב האישום נמשכו עבודות הבניה בבניין, והחברה החליטה שלמרות הקשיים התכנוניים והעובדה שהבניה לא הסתיימה, אפשר לאכלס את הדירות עוד בטרם קיבלה טופס אישור להספקת החשמל והמים לבניין, שלא כדין ובניגוד להיתר. בכך הציבה עובדה מוגמרת לרשויות התכנון. העירייה ביקשה לגזור על הנאשמים קנס גבוה, והצביעה על כך שיש להם עבר פלילי בעבירות בניה.


הנאשמים ביקשו להקל בעונשם ולראות את העבירות בפרופורציות הנכונות, כאשר הם מכרו דירות בבניין שהיה לו היתר בניה, גם אם סטו מההיתר. הם הוסיפו כי השינויים לא בוצעו בגלל בצע כסף אלא מתוך רצון לשפר את הבניין מבחינה אדריכלית, ובוצעו בתום לב. כמו כן טענו שאכלוס הבניין טרם קבלת אישור נבע מהימשכות הליך הרישוי, אך בעצם בניית הבניין כבר הושלמה במועד האכלוס.

 

יש לך שאלה?

פורום חוזה קבלן | חברה משכנת
פורום תכנון ובניה | היתרי בניה


לאחר ששמע את טענות הצדדים ועיין בפסיקה שניתנה במקרים דומים, גזר בית המשפט על חברת הבניה קנס בסכום 120 אלף שקלים, ועל מנהל החברה קנס של 25 אלף שקלים. על חברת הקבלן נגזר קנס של 90 אלף שקלים ועל מנהלה קנס בסכום 20 אלף שקלים.

 

תו"ב 6374-05-09