פלסטינים מיהודה ושומרון הגישו עתירה לבג"ץ, כדי שזה יורה לאכוף צווים להרס תשעה בתים שהוקמו על קרקע פרטית בבעלותם. זאת לאחר שרשויות המדינה אישרו כי בנייתם אינה חוקית. בג"ץ קיבל את העתירה וקבע כי יש לממש את צווי ההריסה שהוצאו תוך שנתיים, והוסיף כי אי אכיפת החוק על ידי הרשויות אינה הולמת את המדיניות שהן עצמן קבעו. כמו כן הרשויות ישלמו לעותרים שכר טרחה בסכום של 25 אלף שקלים.


תשעת הבתים נבנו על הקרקע שבבעלות הפלסטינים מכוח ירושה, כטענתם. מאחר שלא הייתה מחלוקת כי הבנייה לא הייתה חוקית, הוציאה הרשות המוסמכת צווים להריסת המבנים ולהפסקת עבודות הבניה. ואלם, גם לאחר הוצאת הצווים המשיכה עבודת הבניה על הבתים וחיבורם לתשתיות, וחלקם אף אוכלסו בדיירים. אי לכך עתרו בעלי הקרקע לבג"ץ כדי שיורה על אכיפת צווי ההריסה.


בניית המבנים החלה בשנת 2006, בשטח של כ-12 דונם, על הקרקע הרשומה בטאבו על שם התושבים הפלסטינים. בשנת 2007 הוצאו על ידי המינהל האזרחי צווי הפסקת עבודה וצווי הריסה. למרות הוצאת הצווים הבניה נמשכה. בשנת 2008 הוגשה העתירה לבית המשפט, ואף התקיימו ארבעה דיונים בעניינה. אל העותרים הפלסטינים הצטרפו שתי עמותות המקדמות את זכויות האדם בארץ ובשטחי יהודה ושומרון.


העותרים: אין הצדקה להתנערות הרשויות מאכיפת צווי ההריסה


הפלסטינים עתרו להרוס את הבתים לאלתר, מאחר שאין חולק כי מדובר בבניה לא חוקית שהתבצעה ללא הסכמת בעלי הקרקע, ללא קבלת היתרי בניה ובהתעלמות מוחלטת מצווי ההריסה. הם ציינו שהעובדה כי רוב היישוב היהודי באזורם הוקם על קרקע פרטית ללא תוכנית מתאר, אינה מצדיקה את התנערות הרשויות מאכיפת הצווים שהוצאו, ומהגנה על זכויות הקניין שלהם.


לפיכך, עם הגשת העתירה ב-2008, הוגשה בקשה להוצאת צו ביניים שימנע באופן מיידי את אכלוס הבתים וחיבורם לתשתיות מים, חשמל וביוב, מאחר ששמו לב כי קצב הבניה הואץ מאז שהוצאו הצווים. המשיבים טענו כי אמנם מדובר בקרקע פרטית, אך העותרים הם לא הבעלים הרשומים שלה. הם הוסיפו כי הגישו תלונה במשטרה בעקבות המשך הבניה. בסופו של ההליך הוציא בית המשפט צו למניעת המשך הבניה ואכלוס המבנים.


בית המשפט: נעשה ניסיון לקבוע עובדות בשטח על ידי אכלוס הבתים


בהמשך התברר כי רוב הבתים כבר אוכלסו, ופניות הפלסטינים למימוש צו הביניים נענו בשלילה על ידי הרשויות, בטענה שהאכלוס התבצע עוד לפני שהוצא צו הביניים, ובנסיבות אלה החליט שר הביטחון שלא לבצע את צווי ההריסה באותו מועד. בעקבות זאת ציין בית בית המשפט כי נעשו פעולות בשטח שמטרתן הייתה לקבוע עובדות שיסכלו את הוצאת צו הביניים אל הפועל.


בתוך ההליך המשפטי טענו הרשויות כי אי אפשר להתעלם מהמצב בשטח, שבמסגרתו אף על פי שאין מחלוקת כי מדובר בבניה לא חוקית על מקרקעין פרטיים, היישוב המדובר מונה עשרות משפחות שמתגוררות בו כבר עשרות שנים, ובניית תשעת המבנים לא נועדה לנסות להרחיב את גבולותיו אלא היא מצויה בתוככי היישוב, כאשר המבנים המדוברים מוקפים בביתם אחרים של אותו יישוב.

 

יש לך שאלה?

פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות
פורום הפחתת היטל השבחה, תביעות ירידת ערך והפקעת מקרקעין


בית המשפט קיבל את העתירה וקבע כי המדינה חייבת לאכוף את חוקיה, ואין כל אפשרות להימנע מביצוע צווי ההריסה שהוציאו הרשויות למבנים. הוא הדגיש כי המשך הבניה תוך הפרת הצווים, האכלוס והחיבור לתשתיות נעשו במטרה לקבוע עובדות בשטח ולהעמיד עובדה מוגמרת, ומדובר בהתנהלות המזלזלת ברשויות ובהליך המשפטי.


בית המשפט הורה לבצע את צווי ההריסה בתוך שנתיים ממתן פסק הדין, וכן קבע כי המשיבים ישלמו לעותרים שכר טרחה בסכום של 25 אלף שקלים.


בג"ץ 5023/08