אדם מכר לחברו רכב תמורת 40 אלף שקלים, על פי הסכם בעל פה שסיכמו ביניהם. לאחר שגילה הרוכש כי הרכב מעוקל, דרש את כספו חזרה, וכעבור זמן משהכסף לא הוחזר לו, הגיש תביעה לבית המשפט להחזר הכסף ותשלום על עוגמת הנפש שנגרמה לו. בשבוע שעבר (יום א') קיבל בית משפט השלום בחדרה את התביעה, והורה למוכר לשלם לתובע סכום של 34 אלף שקלים, וכן הוצאות משפט בסך 2,500 שקלים.


בשנת 2011 סיכמו ביניהם החברים על עסקה לרכישת רכב מסוג סובארו תמורת 40 אלף שקלים. מכיוון ששררו ביניהם יחסי חברות, לא העלו את ההסכם על כתב והסתפקו בהסכם בעל פה. הרוכש העביר למוכר את התמורה, והם סיכמו שהעברת הבעלות תתבצע למחרת. ואולם, כאשר ניגשו למחרת היום לסניף הדואר לצורך העברת הבעלות, גילה הרוכש שעל המכונית רובץ עיקול, ולכן העברת הבעלות אינה יכולה להתבצע.


הרוכש דרש החזר ופיצוי בגין עוגמת נפש ואובדן הנאה מהרכב


המוכר התחייב בפניו שיסיר את העיקול בהקדם, והרוכש השתכנע לא לבטל את הרכישה ולחכות להסרת העיקול. שנה חלפה והעיקול עדיין לא הוסר, אף על פי שהמוכר הבטיח לחברו לעשות זאת פעמים רבות. מאחר שקצה נפשו של הרוכש מההמתנה, החליט להשיב למוכר את המכונית ולקבל את כספו חזרה. חלפו עוד חודשים, ולאחר שהכסף לא הוחזר הגיש הרוכש תביעה לבית המשפט.


לצד התביעה להחזר הכספי, תבע הרוכש לקבל גם את עלות ביטוח הרכב וכן פיצוי על אובדן הנאה מהמכונית ועל עוגמת הנפש שנגרמה לו בעקבות העסקה.


גרסתו של המוכר הייתה שונה, ולפיה הרוכש ידע היטב שהמכונית מעוקלת, וזאת כיוון שהם דיברו על כך רבות כחברים טובים. לטענתו הם סיכמו ביניהם שמלוא הכסף תמורת המכונית יועבר למוכר בתוך שלושה חודשים מרגע שתתבצע המסירה, אך למעשה הסכום שולם לו במנות קטנות ובתקופה שנמשכה חודשים רבים. בסופו של דבר קיבל מהרוכש 35 אלף שקלים בלבד.


המוכר: הרוכש השתמש ברכב בזלזול והוציא אותו מכלל שימוש


טענתו הנוספת הייתה כי הרוכש ביקש ממנו שלא להעביר את הרכב על שמו, כיוון שלא היה מעוניין ברישום "יד" נוספת ברשימת בעלי הרכב, ובכך יירד ערכו של הרכב לכשיבקש למכור אותו. המוכר הוסיף כי הרוכש השתמש ברכב במשך תקופה, נהג בו בזלזול וגרם לו נזקים חמורים. מסיבה זו הפך הרכב ללא שמיש, ואז הרוכש נטש אותו אצל המוכר. הוא הציג ראיה לכך בדמות כרטיס עבודה ממוסך בתקופה שבה הייתה המכונית אצל הרוכש, ובו פירוט התיקונים שיש לבצע במכונית, וכן כרטיס עבודה משנה קודמת ובו רשימת תיקונים שהוא מימן בסכום של כ-13 אלף שקלים.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני חוזים / הסכמים
פורום עיקולים, הגבלת רישיון נהיגה ועיכוב יציאה מן הארץ


בבואו לקבוע את פסק דינו הסביר השופט שללא הסכם כתוב, הכרעתו תתבסס ברובה על התרשמותו מעדויות שני הצדדים, והכריע שעדותו של הרוכש מקובלת עליו ואף מתיישבת עם הממצאים העובדתיים. לעומת זאת בעדות המוכר מצא השופט סתירות רבות, שהביאו את השופט למסקנה כי הוא אינו אמין.


לפיכך קיבל השופט את התביעה ברובה, אם כי לא קיבל את הטענה על אובדן ההנאה מהמכונית ועל עוגמת נפש מיוחדת, והורה למוכר לשלם לתובע סכום של 34 אלף שקלים, וכן הוצאות משפט בסך 2,500 שקלים.


תא"מ 41640-03-13