בית משפט השלום בטבריה הוציא אתמול (יום ב') צו הרחקה ממשחקי כדורגל למשך שנה וקנס בסכום של 500 שקלים, לאוהד קבוצת הכדורגל הפועל בית שאן שהורשע בהתבטאות גזענית במהלך אירוע ספורט, לאחר שצעק לעבר שחקניה ואוהדיה של קבוצת הכדורגל דלית אל כרמל קללות ואמירות גזעניות.


הצדדים הגיעו להסדר טיעון, שבמסגרתו הודה הנאשם במעשים והורשע, וכן הוטל עליו עונש מאסר על תנאי וקנס בסכום של 500 שקלים. כאשר עתרה המדינה לאישור ההסדר, ציינה כי הנאשם הורשע בעבר בעבירה מתחום אחר, ואילו הנאשם הביע חרטה עמוקה על המעשים והתחייב שלא לחזור על העבירות.


ההתבטאות הגזענית של הנאשם שהופנתה לאוהדי הקבוצה היריבה היא עבירה מכוח החוק לאיסור אלימות בספורט, אשר קובע כי דינו של מי שעבר עבירה מסוג זה הוא מאסר של שנתיים.


בית המשפט התייחס לכך בפסק דינו, וציין כי התנהגותו החמורה מחייבת עונש מרתיע, שיעביר מסר חד משמעי וברור לכל אותם אוהדי כדורגל הנוהגים לקלל במהלך המשחקים, כי בית המשפט והחברה כולה סולדים מאלימות מילולית פסולה זו, וכך לנסות למנוע התנהגות דומה בעתיד במגרשי הכדורגל.


גם בית המשפט העליון התייחס בחומרה, בפסק דין שנתן בגין עבירה דומה, לעבירות של אלימות מילולית ובייחוד התבטאויות גזעניות הנהוגות במגרשי הכדורגל, וציין כי יש אוהדים אשר בוחרים לבטא את הרגשות העזים שמשחק הכדורגל מעורר בהם באמצעות אלימות מילולית על רקע גזעני, הגולשת לעתים לאלימות פיזית של ממש. קיימות קבוצות של אוהדים אשר "מאחלות" שואה לאוהדים של הקבוצה היריבה, או מכנות שחקנים ממוצא ערבי מחבלים.


בית המשפט: יש לגזור עונש מרתיע כדי להילחם בתופעה הנפוצה של אלימות מילולית במגרשי הספורט


בית המשפט אף ציין בדאגה כי תופעת האלימות הנפוצה מאוד אצל אוהדי ספורט, מתפשטת במהירות לכלל החברה וגולשת אל מחוץ למגרשי הספורט. התופעה עומדת בניגוד מוחלט למהות הפעילות הספורטיבית והרוח הספורטיבית, ופוגעת בקבוצות הכדורגל עצמן ובכל ענפי הספורט.


לדבריו, גזענות היא גזענות באשר היא, ואמירה או התבטאות גזענית במגרשי הכדורגל, גם היא מכוונת לאדם יחיד, פוגעת למעשה בכל האנשים הנמצאים במגרש ושומעים אותה. על בתי המשפט לפעול כדי להפסיק את התופעה המכוערת והנפוצה כל כך, ומי שקורא במגרשים קריאות גזעניות ראוי לעונש מאסר בפועל ולהרחקה מהשתתפות באירועי ספורט.


עם זאת, מאחר שבמקרה זה נקבע בין הצדדים הסדר טיעון וזהו אחד המקרים הראשונים שהובאו לדיון בבית המשפט, בית המשפט לא נדרש לדון במתחם הענישה על המעשים החמורים, אך הבהיר כי אלמלא הושג הסדר טיעון, היה מטיל עונש חמור יותר על הנאשם, והזהיר כי בעתיד יגזור מאסר בפועל על אדם שיורשע באמירות גזעניות במגרשי הספורט.

 

יש לך שאלה?

פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר
פורום רישום פלילי


לפיכך ולאור הסדר הטיעון, קבע בית המשפט כי לא מיצה את הדין, ובהתחשב בנסיבות גזר על הנאשם מאסר על תנאי לחצי שנה, קנס בסכום של 500 שקלים וצו הרחקה למשך שנה מכל מקום שבו מתקיים משחק כדורגל. בכל פעם שיתקיים משחק של הקבוצה שהוא אוהד, על הנאשם להתייצב בתחנת המשטרה שעה לפני תחילת המשחק, ולשהות שם במשך כל המשחק ועד שעה אחרי סיומו.

 

ת"פ 44493-08-14