אדם נפל קורבן לגניבת רכושו וכספו, והגיש תלונה במשטרה. ואולם, המשטרה סגרה את התיק מבלי שביצעה חקירה, ורק לאחר שהקורבן פנה אליה שוב ושוב פתחה את התיק כעבור שנתיים, מבלי שהצליחה למצוא את העבריין. הקורבן תבע את המשטרה על רשלנות, ובית משפט השלום בבית שאן קיבל בשבוע שעבר (יום ג') את תביעתו, וחייב את המשטרה לפצות אותו בסכום של עשרת אלפים שקלים, וכן בהוצאות משפט ושכר טרחה בסכום של כ-3,000 שקלים.


התובע, תושב השטחים, עסק ברוכלות באום אל פחם כאשר ניגש אליו אדם במדי ביטחון, ערך עליו חיפוש, לקח ממנו את כספו ואת הסחורה וביקש ממנו שיתלווה אליו לתחנת המשטרה. הקורבן סבר שמדובר באיש ביטחון, וציית לכל הוראותיו. כשהגיעו לתחנת המשטרה מסר ליומנאית השוטר, אשר התברר כמתחזה, כי התובע עצור לאלתר.


לאחר מכן המתין הקורבן שעות רבות בתחנת המשטרה, וכאשר שם לב שלא פונים אליו ולא חוקרים אותו, ביקש לברר מה הסיבה לעיכוב. אז הסתבר לו שכלל אינו דרוש לחקירה, ואילו "איש הביטחון" הוא בעצם מתחזה אשר גנב ממנו את רכושו ונמלט.


התובע הגיש תלונה במשטרה בגין הגניבה. כעבור זמן רב ולאחר שלא קרה דבר, פנה לעורך דין שיעזור לו לברר מה קרה עם התלונה. בעקבות פניית עורך הדין, השיבה המשטרה כי הטיפול בתלונה עבר ליחידת ההונאה במחוז צפון. פניות מאוחרות יותר של עורך הדין לא זכו למענה כלל.


רק לאחר שנתיים התברר לקורבן שתיק החקירה נגנז


שנה חלפה, ודבר לא קרה. התובע התקשר עם עורכת דין אחרת שפנתה ליחידת ההונאה, ואז התגלה להם כי תיק התלונה נגנז. בירורים נוספים שניסתה לערוך עורכת הדין העלו חרס, עד שכעבור שנה נוספת השיב לה ראש מפלג ההונאה כי החשוד במעשה נעצר והוגש נגדו כתב אישום, וכי תיק התלונה נגנז מכיוון שהקורבן לא התייצב במשטרה לצורך עריכת מסדר זיהוי.


הקורבן ביקש לפתוח את התיק מחדש, מאחר שלא הבין כי עליו להתייצב למסדר זיהוי, וראש מפלג ההונאה אמר שהעניין יטופל. לאחר שחלפו עוד מספר חודשים, זומן למסדר זיהוי לפי תמונות, אך הוא לא הצליח לזהות את המתחזה. מאחר שהמתחזה לא זוהה, התובע הגיש תביעה נגד המשטרה נגד המחדל שבוצע בטיפולו. הוא טען שהמשטרה פעלה ברשלנות כשלא קיימה חקירה אמיתית בעניינו, וכי הימנעותה מחקירה עניינית גרמה לנזק ראייתי המונע ממנו להגיש תביעה אזרחית כנגד המתחזה.


המשטרה דחתה את טענותיו וטענה כי פעלה באופן סביר במסגרת תפקידה וביצעה חקירות מקצועיות בעניינו, וכי לא קיים קשר סיבתי בין פעולותיה לנזק שנגרם לו.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית
פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית


לאחר שבחן את הראיות, קבע בית המשפט כי המשטרה מחויבת לטפל בתלונות שמגישים לה, ובמקרה הזה היא התרשלה, התעלמה מהתלונה ולא ערכה חקירה של ממש. ההתרשלות באה לידי ביטוי גם בעיכובו של הקורבן בתחנה במשך שעות ארוכות, לאחר שהמתחזה מסר ליומנאית שהוא עצור, מבלי לבדוק מדוע הוא שם או להפנות אותו לחקירה.


לאחר שנקבע כי המשטרה התרשלה בטיפול בתלונתו של הקורבן, חייב אותה בית המשפט לשלם לו פיצוי בסכום של עשרת אלפים שקלים וכן הןצאות משפט ושכר טרחה בסך של כ-3,000 שקלים.


תא"מ 1568-12-13