עמותות למען זכויות בעלי החיים עתרו לבית המשפט, כדי שזה יורה למדינה לחשוף פרטים על אלפי ניסויים בבעלי חיים שנערכים בישראל על ידי מוסדות מחקר שונים. לאחרונה קיבל בית המשפט לעניינים מנהליים את העתירה, וחייב את המדינה לחשוף את כל המידע שברשותה על הניסויים. נוסף על כך תשלם המדינה את הוצאות המשפט של העותרות בסכום של 30 אלף שקלים.


העמותות הגישו את העתירה מכוח חוק חופש המידע, לאחר שהוגשה בקשה למועצה לניסויים בבעלי חיים לקבלת המידע. המועצה ומשרד הבריאות החליטו להיענות לחלק הארי בבקשה ולחשוף את רוב המידע, הכולל פרטים על כל הניסויים שנערכים במדינה, אך החליטו שלא לחשוף את שמו של מוסד המחקר העורך את הניסויים, וכן אם מדובר בניסוי שבמסגרתו מגדלים נוגדנים מסוימים בגופה של החיה.


המדינה הביעה חשש לפגיעה בפרטיותם של החוקרים, ולחשיפתם לאיומים מצד פעילים לזכויות בעלי חיים


הסיבה שסיפקה המדינה לכך שמסרה רק מידע חלקי הייתה כי מדובר במידע שיש להגן עליו בהתאם לחוק חופש המידע, וכי ביסוד החלטת המועצה עמד החשש לפגיעה בזכויות יוצרים וסודות מסחריים של מוסדות המחקר. המדינה אף הביעה חשש כי גילוי כלל המידע עלול לאפשר הצלבת נתונים שתחשוף את שמות החוקרים, ותוביל לאיומים והטרדות מצד פעילים קיצוניים למען זכויות בעלי החיים.


העותרות טענו מנגד כי אין עילה לאי מסירת המידע האמור, וכן כי יש לתת משקל לאינטרס הציבורי בחשיפתו, ולכן החלטת המועצה ומשרד הבריאות אינה סבירה.


העמותות גרסו כי ההחלטה שלא למסור את כל המידע, ובפרט מטעם החשש לחיי החוקרים, היא בבחינת הפרה חמורה של חופש הביטוי, מאחר שהיא נועדה אך ורק כדי למנוע את זכות היסוד לקבל מידע מהרשויות והזכות למחות כנגד השימוש שנעשה בבעלי חיים לצורך ניסויים.


קביעת האיזון בין הצורך בניסויים ובין הצורך להקטין את סבלם של בעלי החיים


ניסויים בבעלי חיים נערכים בארץ מכוח הוראות חוק צער בעלי חיים, שמטרתו היא קביעת האיזון בין הצורך בביצוע ניסויים לצורך קידום המחקר, והצורך למניעת ניסויים מיותרים או הקטנת הסבל שעוברים בעלי החיים בביצועם. המועצה מוסמכת על פי החוק לתת היתרים לביצוע הניסויים, וכן היא קובעת כללים לגבי החזקתם של בעלי החיים ואופן הגשת הבקשות להיתר לצורך ביצוע ניסויים, ומחויבת לשמור על סודיות.


במועצה קיימת מערכת ממוחשבת המכילה את כל המידע על בקשות שאושרו לביצוע ניסויים, ומספקת מידע סטטיסטי על הבקשות, והמידע שביקשו העמותות הוא מידע סטטיסטי על ניסויים שאושרו בלבד, הכולל את שם המוסד המחקרי, מספר בעלי החיים, מטרת הניסוי ורמת הסבל שנגרם לבעלי החיים, וכן בקשה מפורטת למידע על ניסויים לגידול נוגדנים בגופם של בעלי החיים. במסגרת ניסוי זה החיות מפיקות נוגדנים לחומרים שהוזרקו אליהן, ואלו משמשים לתרופות למחלות קשות, כגון סוגים מסוימים של סרטן.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה ייצוגית | תובענות ייצוגיות
פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות


לאחר ששמע את מכלול הטענות, דחה בית המשפט את טענת המדינה כי מסירת המידע עלולה לפגוע בפרטיותם של החוקרים, וקבע כי היא אינה יכולה לשמש סיבה שלא למסור את המידע. כמו כן נדחתה הטענה לפגיעה בסודות המסחריים או כל טענה אחרת לפגיעה במוסדות המחקר.


אי לכך העתירה התקבלה, והמדינה נדרשה לחשוף את כל המידע שהתבקשה למסור על ניסויים בבעלי חיים אשר מתקיימים בישראל, כולל שמות מוסדות המחקר. כמו כן תשלם המדינה את הוצאות המשפט של העמותות בסכום של 30 אלף שקלים.


עת"מ 14037-05-12