אדם הורשע בהתחזות, זיוף וקבלת דבר במרמה, לאחר שהסכים להתחזות לבעל דירה כדי למכור אותה במרמה לרוכשים תמימים. לאחרונה גזר עליו בית משפט השלום בתל אביב עונש מאסר בפועל לשבעה חודשים, והתחייבות בסכום של 3,000 שקלים שלא יעבור עבירה נוספת של זיוף או התחזות.


הנאשם האחר בפרשה רצה למכור במרמה את ביתו של אדם אחר, לאחר שהשיג בדרך מסתורית את מפתח הבית ותעודת הזהות של הבעלים האמיתי. הוא פרסם את הבית במאגר מידע, ופגש רוכשים פוטנציאליים תוך התחזות למייצגו של בעל הדירה. הקונים התרשמו והוחלט על מכירת הבית תמורת 710 אלף שקלים.


לאחר מכן שכנע את הנאשם להתחזות לבעל הדירה, דודו של המייצג שהוצג לרוכשים, אדם חולה ומכור לסמים. הנאשם הסכים לגלם את הדוד, בעל הדירה, תמורת 7,000 שקלים. בתעודת הזהות של הבעלים האמיתי הודבקה תמונתו של הנאשם, ואף נרכשו עבורו בגדים לצורך גילום התפקיד שיועד לו.


לפני שנכנסו למשרדו של עורך הדין קיבל הנאשם את התמורה שהובטחה לו בתוספת 3,000 שקלים, והוא קיבל הנחיות אחרונות כיצד להתנהג. במשרד פגשו את הרוכשים, זוג צעיר והוריהם, ובמהלך הפגישה הציגו עצמם השניים כבעל הדירה ואחיינו המטפל בענייניו.


החוזה למכירת הדירה נחתם, והנאשם חתם על המסמך כבעל הנכס המוכר. באותו מועד קיבל הנאשם האחר סכום של 20 אלף שקלים, ולאחר מכן שלשל לכיסו עוד 380 אלף שקלים מכספי הרוכשים שהופקדו בנאמנות. בד בבד קשר יוזם המבצע קשר עם אישה כדי שזו תתחזה לאשתו של הנאשם, לצורך ביצוע עוד מעשה מרמה. הקורבן היה בעל עסק להמרות מטבע, אשר אצלו נוכו ההמחאות של רוכשי הדירה.


הנאשם הופעל כמריונטה על ידי מתכנן המזימה


יוזם המזימה הורשע ונשלח למאסר של שנתיים וכן נגזר עליו לשלם פיצויים, ובדיון על גזר הדין נקבע כי הפעיל את הנאשם כמריונטה, אף שהיה המבצע העיקרי של המעשים. עובדה זו נזקפה לזכותו של הנאשם, מאחר שמעמדו בהיררכיה של העבריינים נמוך משל ההוגה והמתכנן. הוא אף ניסה לאחר מכן להתנער מהמעשים, והחזיר לנאשם השני את הכספים שקיבל.


הפגיעה שנגרמה בעקבות העבירות הייתה גדולה וכללה את בעל הדירה, שאמנם לא הפסיד את דירתו אך נאלץ לטפל בסבך בירוקרטי כדי להשיב את הרישום על כנו, תוך השקעת זמן וכסף. עוד נפגעו רוכשי הדירה, אשר הנאשם לא יוכל לפצות ולהשיב להם את כספם, והם נותרו בלי בית ועם חוב משכנתא עצום.


גם הבנק שאישר את המשכנתא נפגע מהמעשים, לאחר שמצא עצמו ללא יכולת להשיב את הכסף או לממש את הנכס, וגם עורך הדין שהסתבך ללא ידיעתו בפרשה לאחר שחוזה המכר נחתם במשרדו, המוניטין שלו נפגע והדבר גרם לו עוגמת נפש רבה.

 

יש לך שאלה?

פורום נפגעי עבירה פלילית, קורבנות ופיצויים בגין עבירה פלילית
פורום עבירות מחשב סייבר, עבירות זיוף הונאה ומרמה


בבואו לגזור את העונש התחשב בית המשפט בנסיבותיו האישיות של הנאשם, ערירי בן 54 שהיה מכור לסמים, ללא קורת גג המתגורר במקלטים או אצל אחיו, וכן בכך שהודה במעשיו והראה מאמצים לשיקום.


משכך קבע בית המשפט את העונש ברף התחתון של מתחם הענישה, וגזר עליו מאסר בפועל לשבעה חודשים, וחתימה על התחייבות בסכום של 3,000 שקלים שלא יעבור עבירה דומה במשך שלוש שנים ממועד שחרורו.


ת"פ 47792-02-12